Knap staaltje werk: zo worden velgen geproduceerd
Wielen maken de auto, zo simpel is het. Zonder een leuke velg kan de uitstraling van een auto een flinke deuk oplopen. Een velg produceer je niet zomaar. Er zijn diverse productiemethodes voor. Benieuwd? Zo worden velgen geproduceerd!
In dit artikel kom je meer te weten over cast velgen, flow forming velgen en forged velgen. Er zijn dus drie opties. Hoewel, tegenwoordig zijn ook koolstofvezel wielen in opkomst. Die moet je net als worstenbroodjes afbakken in de oven voor het beste resultaat. Daar gaan we nu niet op in. Honger hebben we er wel van gekregen, ook naar de drie andere productiemethodes voor velgen.
Cast velg
Een cast velg is een velg geproduceerd volgens spuitgiettechniek. Elke velg heeft dus een specifieke mal en die mal wordt gevuld met gesmolten aluminium. Indien nodig wordt een vacuum gecreëerd voor het beste resultaat. Na afkoelen en uitharden is de velg klaar voor verdere afwerking, zoals het verwijderen van eventuele rauwe randjes en het boren van gaten. Een mal gaat ongeveer 50.000 tot 80.000 gietprocessen mee, daarna moet de mal vervangen worden. Een cast velg komt het meest voor. Het productieproces is ook eenvoudiger dan bij een flow forming of forged velg. Elke fabrikant levert wel cast velgen. Deze zijn ook het zwaarst ten opzichte van andere velgen.
Flow forming velg
Een stuk arbeidsintensiever en dus ook duurder is de zogeheten Flow Forming Technology om een flow forming velg te realiseren. Hoe dat werkt? Nadat het aluminium is gegoten wordt er tijdens het draaien druk op het wiel uitgeoefend zodat her aluminum rekt en comprimeert. Dit verhoogt de treksterkte en resulteert in een lichter en dus sterker wiel. Ook het laadvermogen van de wielen is groter ten opzichte van normale cast velgen. Afhankelijk van het merk zijn er natuurlijk verschillende designs mogelijk, ook voor BMW velgen om maar even een merk te noemen.
Forged velg
Tot slot bestaan er ook forged velgen. Dit zijn gesmede velgen gemaakt van massief aluminium. In speciale machines wordt het lichtmetaal verwarmd waarna onder druk een velg uit een blok aluminium wordt gefreesd. Het eindresultaat mag er altijd zijn, zoals je ook kunt zien bij JD Banden & Velgen. Forged velgen zijn in het algemeen wel wat duurder, maar je krijgt er wel topkwaliteit voor terug. En zoals we aan het begin van dit artikel over velgen al hebben gezegd: wielen maken de auto.
Een stukje veiligheid
Bij de productie van een velg komt dus bijzonder veel kijken. Het is ook belangrijk dat het productieproces goed verloopt, want een goede velg draagt ook bij aan veiligheid. Originele wielen zijn daarbij altijd een goede keuze, want ze zijn volgens de kwaliteitseisen van het betreffende automerk zelf geproduceerd. Uiteraard zijn er ook andere hoogwaardige velgspecialisten met hoge kwaliteitseisen. Het aanbod is in ieder geval reuze. Kies ook altijd voor hoogwaardig rubber: een autoband vormt het enige stukje contact van de auto met het wegdek.