Kia Sportage eerste Kia met nieuwe diesel 48-volt mild-hybride aandrijflijn
Een 48-volt benzine mild-hybride aandrijflijn volgt
Autofabrikanten doen er alles aan om de CO2-uitstoot van auto’s te laten dalen. Een interessante technologie is een 48-volt mild-hybride aandrijflijn. De techniek is relatief goedkoop, eenvoudig te implementeren in bestaande voertuigarchitecturen en te koppelen aan diverse motoren. Ook Kia komt nu met deze technologie. Het merk introduceert allereerst een diesel 48-volt mild-hybride aandrijflijn in de Kia Sportage.
De componenten
Kia noemt de diesel 48-volt mild-hybride aandrijflijn ‘EcoDynamics+’. Het systeem ondersteunt de dieselmotor tijdens accelereren en slaat tijdens het afremmen of uitrollen van de auto weer energie op in een krachtige 48-volt batterij met behulp van een Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG). De EcoDynamics+-technologie verlaagt de CO2-uitstoot met ongeveer 4 procent, volgens de nieuwe en meer op de praktijk gerichte Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure – kortweg WLTP. De toepassing van de MHSG betekent ook dat de conventionele startmotor een maatje kleiner is en primair wordt gebruikt ter ondersteuning bij koude starts bij lage temperaturen. De kracht van de 48-volt batterij is in de meeste condities toereikend om de motor te starten.
Zo werkt het
Hoe het werkt? Dat legt Kia uit: De mild-hybride technologie bestaat uit een compacte 0,46 kWh 48-volt lithium-ion batterij en een Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG). Door de MHSG elektronisch aan te sturen met behulp van een omvormer kan het systeem soepel schakelen tussen twee modi: ‘motor’ en ‘generator’. Het systeem is met een riem verbonden aan de krukas van de dieselmotor. In de modus ‘motor’ biedt MHSG tijdens accelereren tot 10 kW aan elektrische ondersteuningskracht aan de motor. De motor hoeft zo minder hard te werken en verbruikt dus minder brandstof maar produceert ook minder emissies. In ‘generator’ modus slaat het systeem kinetische energie – vrijgekomen tijdens het remmen of uitrollen van de auto – op en gebruikt deze energie om de batterij weer op te laden.
Twee modi
Motor: In deze modus haalt het systeem tijdens accelereren energie uit de batterij en voorziet de motor met deze energie van extra koppel zodat er een lichte boost ontstaat en de motor wordt ontlast.
Generator: Tijdens uitrollen – bij een afdaling of het naderen van een kruispunt – schakelt MHSG over naar de ‘generator’ modus en vangt het systeem energie van de krukas op om de batterij onderweg weer op te laden.
Tweede helft 2018
De Kia Sportage wordt in de tweede helft van 2018 als eerste model in Europa uitgerust met de EcoDynamics+ diesel 48-volt mild-hybride technologie. Diverse andere Kia-modellen, waaronder de nieuwe Kia Ceed, krijgen de nieuwe aandrijflijntechnologie in de loop van 2019. De EcoDynamics+ diesel mild-hybride aandrijflijn is geschikt voor zowel handgeschakelde als automatische transmissies en kan worden toegepast in auto’s met voor-, achter- óf vierwielaandrijving. De technologie wordt ook toepasbaar gemaakt voor benzinemotoren.