Dit is de vernieuwde Kia Picanto (2024)!
Leverbaar vanaf zomer ‘24
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Dit is de vernieuwde KIA Picanto. Het design van de vijfdeurs A-segment hatchback krijgt een grote opfrisbeurt. Daarnaast profiteert KIA’s kleinste van diverse technologische updates. Het is nog wel even wachten, want de vernieuwde KIA Picanto komt past in de zomer van 2024 op de markt.
Basisversie of GT-Line
De vernieuwde Picanto biedt een keuze uit de instapversie en de sportieve GT-Line. De basisversie krijgt standaard 14-inch stalen velgen. Optioneel levert Kia lichtmetalen wielen in de maat 14-, 15- of 16-inch. De GT-Line heeft sportieve accenten in het front. Daar is de ‘tiger nose’ grille vergroot om extra indruk te maken. Daarbij heeft de GT-Line onder meer nieuwe, speciale 16-inch diamantgeslepen velgen en een sportieve GT-Line achterdiffusor. De vernieuwde Picanto is verkrijgbaar in tien carrosseriekleuren.
Relevanter dan ooit? – Kia Picanto (2024) – WALKAROUND – AutoRAI TV
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk onze walkaround van de vernieuwde Picanto!
Design vernieuwde KIA Picanto
De vernieuwde Picanto is geïnspireerd op Kia’s ‘Opposites United’ designtaal. Vóór is de vernieuwde Picanto te herkennen aan het gewijzigde bumperontwerp, de bekende ‘tiger nose’ en het aangescherpte design voor de voorschermen en motorkap. De optionele LED-koplampen en dagrijverlichting zijn andere kenmerken. Achter benadrukt het design de verticale link tussen de vernieuwde achterlichten en de nieuw getekende achterbumper. De nieuwe brede lichtsignatuur maakt het model optisch wat breder.
Vaarwel 1.0 T-GDi
De vernieuwde Picanto is uitgerust met een 1,0-liter benzinemotor. De atmosferische motor heeft verbeterde uitlaatgascirculatiekanalen en een geoptimaliseerde kleptiming aan de inlaatkant. Verder is de koeling van de verbrandingskamers verbeterd. De motor drijft de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfversnellingsbak (5MT) of via de Automated Manual Transmission (AMT).
De AMT is gebaseerd op de manuele vijfversnellingsbak, waarbij het koppelen/ontkoppelen en schakelen automatisch verloopt. Daarmee biedt de AMT het beste van twee werelden: hij combineert de zuinige prestaties van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het gemak van een automaat, waardoor het rijden in de stad nog comfortabeler is.
En de 100 pk sterke 1.0 T-GDi? Die keert niet meer terug op de Nederlandse markt. Die versie zou te duur worden door de hogere CO2-uitstoot.
Wielophanging en stuurinrichting
De wendbaarheid en rijeigenschappen van de vernieuwde Picanto zijn als vanouds sterk. Ze zijn te danken aan een onafhankelijke MacPherson veerpootophanging vóór en een torsiestang achterasconstructie. De besturing van de vernieuwde Picanto is direct, waarbij de stuuruitslag kleiner is dan bij veel concurrenten (2,8 omwentelingen). Daarmee is de Picanto ook bij lage snelheden in de stad eenvoudig te rijden. Omdat de voorwielen dicht op de voorzijde van de auto gepositioneerd zijn, is de hoeveelheid gewicht vóór de vooras beperkt, waardoor de auto extra wendbaar is.
Torque vectoring
De Picanto beschikt over torque vectoring bij het remmen, een extra functie van het Electronic Stability Control systeem (ESC). Door deze technologie in een A-segment-auto toe te passen, blijft de Picanto in bochten steviger en stabieler op de weg liggen, terwijl onderstuur in sneller genomen bochten verder wordt beperkt.
Fors touchscreen in interieur
De vernieuwde Picanto wordt nu standaard geleverd met een ‘zwevend’ 8,0 -inch touchscreen navigatiesysteem en een 4,2 inch hoge-resolutie digitaal scherm in het instrumentarium vóór de bestuurder. Het 8,0-inch touchscreen navigatiesysteem beschikt over Bluetooth multiconnectiviteit, wat betekent dat gebruikers zelfs twee mobiele apparaten tegelijkertijd kunnen koppelen: één voor een handsfree smartphone en het afspelen van media, en één uitsluitend voor het afspelen van media. Het systeem is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto.
Tot de Kia Connect-features behoort een uitgebreid aanbod aan diensten, waaronder live verkeersinformatie, weersverwachtingen, interessante locaties (POI’s) en details over mogelijke parkeerplekken op straat of in parkeergarages. Afhankelijk per land kunnen gebruikers hun navigatiebestemming vóór vertrek op afstand naar hun auto sturen, de locatie van hun auto checken en voertuig- en diagnosegegevens inzien.
Online Voice Recognition
Daarnaast kunnen gebruikers via Online Voice Recognition zoeken naar POI-locaties, adressen, of weerupdates ontvangen. Een nieuwe ‘Online Navigatie’ routeservice maakt gebruik van realtime en historische verkeersdata uit de cloud om nauwkeuriger dan ooit tijdbesparende routes te voorspellen.
Ook kunnen gebruikers de bijbehorende Kia Connect App – compatible voor Android- en Apple-smartphones – gebruiken, met features als Last Mile Navigatie. Daarmee kunnen ze ook nadat ze hun auto hebben geparkeerd en verlaten, de navigatie blijven gebruiken. Tevens navigeren ze hiermee eenvoudiger door steden, waar parkeergelegenheden vaak op wat grotere afstanden van de winkels, cafés en restaurants gelegen zijn.
Over-the-air-updates
Tot slot is de vernieuwde Picanto helemaal voorbereid op nieuwe over-the-air functies. Daarmee weten klanten zich verzekerd van extra comfort en het bespaart ze bovendien tijd, omdat de navigatie- en infotainmentsystemen hiermee automatisch draadloos worden geüpdatet.
Rijhulpsystemen KIA Picanto 2024
De vernieuwde Kia Picanto krijgt diverse rijhulpsystemen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering omvat het ADAS-aanbod voor de Picanto onder meer Forward Collision-Avoidance Assist 1.5 (FCA) inclusief voertuig-, fiets- en voetgangersdetectie.
Verder is de vernieuwde Picanto leverbaar met Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning en Leading Vehicle Departure Warning (DAW+), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) evenals Lane Following Assist (LFA). Die laatste maakt gebruik van een frontcamera die de wegmarkeringen ‘ziet’, om via de verbeterde besturing de auto in het midden van zijn rijbaan te houden. Een andere optie is Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder en brengt de auto tot stilstand als het bij het achteruitrijden een andere auto detecteert die vanaf links of rechts nadert.
Verder heeft de vernieuwde Picanto Emergency Stop Signal (ESS), dat automatisch de alarmlichten inschakelt wanneer de bestuurder plotseling hard remt, om zo de achteropkomende auto te waarschuwen. Hill-start Assist Control (HAC) houdt de remmen ingeschakeld, zodat de auto op een helling vanuit stilstand soepel kan wegrijden.
Tot slot wordt de Picanto standaard ook geleverd met de Vehicle Stability Management (VSM), Cornering Brake Control (CBC) en Straight-line Stability (SLS) systemen van Kia. Die helpen de bestuurder de controle te behouden bij het remmen en in bochten.
In het interieur beschikt de Picanto over maximaal zes airbags, evenals ISOFIX bevestigingspunten voor een kinderstoeltje. De auto is uitgerust met een sensor die detecteert of de veiligheidsgordel van de inzittenden achterin is vastgemaakt.
Marktintroductie Kia Picanto 2024
De vernieuwde KIA Picanto komt naar verwachting in de zomer van 2024 op de Nederlandse markt. Een prijs is nog niet bekend. Het uitgaande type heeft een vanafprijs van ongeveer 17.250 euro. De GT-Line met atmosferische 1,0-liter benzinemotor start momenteel bij 20.500 euro. Reken op soortgelijke prijzen.