
Kanonnen! Dit is de nieuwe Audi RS6 Avant
Praktische familie-estate sneller dan ooit!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Hoofdredacteur AutoRAI.nl, ZERauto.nl & MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! |

Begin 2020 komt ie, de nieuwe Audi RS6 Avant. Blijft toch best bijzonder, dat een praktische familie-estate 600 pk heeft. De bagageruimte meet overigens 565 tot 1.680 liter en de achterbank is in een verhouding van 40:20:40 neerklapbaar. Maar eigenlijk is dat bijzaak.
Krachtpatser
Je merkt aan alles dat de nieuwe Audi RS6 Avant een krachtpatser is. Aan elke kant zijn de wielen bijvoorbeeld 40 mm verder naar buiten geplaatst. Uitgeklopte wielkasten zorgen ervoor dat de standaard 21-inch wielen (22-inch optioneel) mooi binnen de carrosserie vallen. Andere kenmerken zijn een motorkap met powerdome, twee vuistdikke uitlaten, agressief vormgegeven bumpers, keramische remschijven, RS-specifieke LED-koplampen en mat-aluminium kleurige sierlijsten.
Twee turbo’s
Onder de motorkap installeert Audi een doorontwikkelde versie van de 4.0 TFSI twinturbo V8, in dit model goed voor 600 pk en 800 Nm! Dankzij quattro-vierwielaandrijving, een sportieve tiptronic-automaat met acht verzetten én Launch Control sprint de RS6 Avant in slechts 3,6 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/u, kies je het dynamic plus pakket, dan haalt deze Audi een snelheid van 305 km/u.
Cilinderuitschakeling
Overigens heeft de V8 ook cilinderuitschakeling, door Audi cylinder on demand genoemd (COD). Als de achtpitter niet te zwaar wordt belast, schakelt het systeem de cilinders 2, 3, 5 en 8 uit in de hogere versnellingen. Je bent dan feitelijk op pad met een viercilinder.
Krachtverdeling
De quattro-systeem verdeelt de aandrijfkrachten standaard in een verhouding van 40 procent vóór en 60 procent achter. Toch kan het systeem ook tot 70 procent van de krachten naar de voorwielen sturen en zelfs 85 procent naar de achterwielen. De carrosserie van de nieuwe RS6 Avant is 20 millimeter lager dan die van de normale Audi A6 Avant met standaardvering.
48 volt systeem
Ook heeft de Audi een 48 volt systeem, ook wel bekend als een mild hybrid systeem (MHEV). Tijdens afremmen wordt kinetische energie omgezet in bruikbare energie voor een separate lithium-ion batterij. Die batterij kan weer systemen aan boord van de RS6 Avant voeden zodat een lager brandstofverbruik ontstaat.
Efficiency-mode, haha!
De Audi RS6 Avant heeft in totaal zes rijmodi, te weten comfort, auto, dynamic, efficiency (in een RS6, haha!) alsook de RS-specifieke standen RS1 en RS2. Elke rijstand heeft invloed op het motor- en transmissiemanagement, de stuurbekrachtiging, de wielophanging, vierwielbesturing, het AWD-systeem, het motorgeluid en de karakteristiek van de automatische airco.
De Audi RS 6 Avant komt in het eerste kwartaal van 2020 naar Nederland. De prijs en specificaties van deze Audi worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.






























