Jeep Grand Cherokee: schoner en beter
Het vlaggenschip van Jeep, de Grand Cherokee, is vernieuwd. De Amerikaanse fabrikant probeert de oprukkende concurrentie de wind uit de zeilen te nemen door de uitstraling en het comfort te verbeteren. Wellicht speelt ook een rol dat moeder Fiat qua design toch net wat meer raffinement in huis heeft.
Prijzen
De vernieuwde Jeep Grand Cherokee bereikt na de zomer de Nederlandse dealers. Bijzonder detail: voor de introductie is een gelimiteerd aantal speciale uitvoeringen met de 140 kW (190 pk) sterke 3,0-liter V6-dieselmotor beschikbaar. Deze kost 65.990 euro, ofwel 4.000 euro minder dan de normale versie met 184 kW (250 pk). De allerduurste uitvoering, de SRT met 6,4-liter V8-benzinemotor, staat op de prijslijst voor 155.990 euro.
Aangepaste grille
Aan de buitenzijde valt de nieuwe voor- en achterzijde in het oog. De zeer herkenbare grille is enigszins aangepast en iets minder hoog geplaatst, de koplampen zijn wat slanker gemaakt en de voorzijde is iets verhoogd. Daardoor toont de auto chiquer en in zekere zin ook sportiever. Aan de achterzijde versterken de subtiele wijzigingen dat beeld: de iets gegroeide achterlichten zijn voorzien van led-verlichting en de spoiler is meer aerodynamisch geworden. De gewijzigde achterklep moet zorgen voor beter zicht. Op technisch gebied is de nieuwe achttrapsautomaat interessant. Deze schakelt zeer verfijnd en uitermate soepel. Je voelt de acht trappen absoluut niet. Wat zeker ook belangrijk is: de CO2-uitstoot is dankzij deze automaat met 20 g/km teruggebracht tot 198 g/km.
Minder milieubelasting
In de praktijk betekent dit voordeel voor de kopers, omdat de milieubelasting iets minder zwaar weegt. De 3,0-liter V6-dieselmotor levert in de gebruikelijke uitvoering 184 kW (250 pk) bij 4.000 tpm en een maximaal koppel van 570 Nm bij 2.000 tpm. Op de absolute prestaties heeft dit allemaal geen invloed, ondanks de powerboost van 9 pk gaat de acceleratie van 0-100 km/u net als voorheen in 8,2 seconden en komt de topsnelheid uit op 202 km/u. Maar het brandstofverbruik is gedaald van 8,3 l/100 km tot 7,5 l/100 km.
Benzinevarianten
Behalve de 3.0 V6-diesel is de Grand Cherokee ook leverbaar met keuze uit drie benzinevarianten: de 3,6-liter V6 Pentastar (286 pk bij 6.350 tpm), de (legendarische) 5,7-liter HEMI V8 (352 pk, koppel 520 Nm) met uitschakelbare cilinders en de zeer krachtige 6,4-liter HEMI V8 (468 pk, koppel 624 Nm), eveneens met uitschakelbare cilinders.
Terrein
Er zijn diverse uitrustingsniveaus, de hogere varianten zijn uitgerust met luchtvering, waarmee je de auto 28 centimeter in hoogte kunt variëren. Voor het rijden in het terrein zijn op het motortype toegespitste permanente vierwielaandrijfsystemen beschikbaar, via een simpele bedieningsknop kunnen ze op specifieke terreinomstandigheden als zand, modder of steile helling worden afgestemd.
Helemaal bij de tijd
In het interieur zijn aantrekkelijke verbeteringen doorgevoerd. Het stuurwiel is vernieuwd, er zijn luxere bekledingsmaterialen (hout en leer) gebruikt. Centraal staat het mooie Uconnect infotainmentsysteem met 8,4-inch beeldscherm. Allerlei randapparatuur is gemakkelijk te koppelen. In het instrumentenpaneel is een 7-inch LCD-scherm toegevoegd. Inclusief de mooier uitgevoerde bedieningsknoppen draagt dat bij aan de luxe uitstraling waaraan de kopers volgens Jeep behoefte hebben. Ook technisch is de nieuwste generatie van de majestueuze Jeep, 21 jaar nadat de eerste Grand Cherokee werd uitgebracht, weer helemaal bij de tijd. Zo brengt het Forward Collision Warning-systeem met Crash Mitigation de auto compleet tot stilstand als de bestuurder niet reageert op waarschuwingen dat een voorganger te dicht wordt benaderd.