Jeep Cherokee heeft 3 verschillende 4×4-systemen
Wat zijn eigenlijk de verschillen?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als avonturiersmerk is Jeep grootleverancier van 4×4’s. De vernieuwde Jeep Cherokee (Autotest) is er een van. De Cherokee is leverbaar met drie verschillende 4×4-systemen. In dit verhaal lichten we even toe wat precies de verschillen zijn.
Diverse systemen
De vernieuwde Jeep Cherokee is leverbaar met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. In het laatste geval is er keuze uit drie 4WD-systemen: Jeep Active Drive I, Jeep Active Drive II en tot slot Jeep Active Drive Lock.
Jeep Active Drive I
Dit systeem is volledig herzien, waarbij de technici van Jeep zich tot doel hadden gesteld het gewicht te verminderen en de werking van de Rear Drive Module (RDM) – die een schokvrije in- en uitschakeling van de achterwielaandrijving regelt – verder te verfijnen. Dit heeft geresulteerd in een gewichtsbesparing van ongeveer 8 kilogram en een halvering van het koppelverlies bij lage snelheid ten gunste van de brandstofzuinigheid.
Permanent vierwielaandrijfsysteem
Active Drive I is een permanent vierwielaandrijfsysteem dat onder normale omstandigheden al het beschikbare koppel naar de voorwielen overbrengt en tegelijk de draaisnelheid van de voor- en achteras bewaakt. Wanneer het systeem constateert dat de vooras sneller draait dan de achteras, zal het een deel van het koppel via de tussenbak naar de achteras overbrengen tot de snelheden weer gelijk zijn. Op deze wijze is de bestuurder onder alle weers- en terreinomstandigheden van voldoende tractie verzekerd. Het overschakelen van voorwielaandrijving op vierwielaandrijving en omgekeerd vindt plaats zonder tussenkomst van de bestuurder en is bij elke snelheid mogelijk. Bij een dynamische rijstijl reageert het systeem snel op situaties van dreigend onder- en overstuur om de koersstabiliteit te handhaven.
Jeep Active Drive II
Dit eveneens verder verbeterde systeem onderscheidt zich van het Active Drive I-systeem door de toepassing van een two-speed tussenbak (PTU) met koppelmanagement en lage gearing. In de stand 4-Low worden de voorste en achterste aandrijfas door de tussenbak vast aan elkaar gekoppeld voor optimale lagesnelheidstractie of sleepkracht. De lage gearing voorziet in een reductie van 2,92:1 voor extra klimcapaciteit of de noodzakelijke kruipversnellingen voor zware terreinomstandigheden. Het systeem biedt verder Hill Descent Control, een voorziening die in zwaar terrein een gecontroleerde afdaling mogelijk maakt zonder dat de bestuurder het rempedaal hoeft te bedienen.
Jeep Active Drive Lock
Dit systeem heeft in aanvulling op Jeep Active Drive II een sperdifferentieel in de achteras. Hierdoor biedt het bij ingeschakelde lage gearing voldoende tractie om ook de zwaarste terreinomstandigheden het hoofd te bieden. Met de Selec-Speed Control-functie kan de bestuurder een constante kruipsnelheid van 1 tot 9 km/h instellen, wat ideaal is voor het bedwingen van grote rotsblokken, het afdalen en beklimmen van steile hellingen of het rijden door rivierbeddingen. Jeep Active Drive Lock wordt alleen toegepast op de Trailhawk-versie, die vanaf begin 2019 in Europa leverbaar is.
Rijmodi
Selec-Terrain: Alle 4×4-systemen van de Cherokee zijn uitgerust met Selec-Terrain, een tractieregelingssysteem dat de keuze biedt uit vier rijmodussen: Auto, Snow, Sport en Sand/Mud. De Trailhawk-versie biedt in aanvulling hierop een Rock-modus, waarmee zelfs de zwaarste offroad-uitdagingen kunnen worden aangegaan.
Uitschakelbare achterwielaandrijving
Alle 4×4-systemen van de Cherokee hebben uitschakelbare achterwielaandrijving. Wanneer de weg- en weersomstandigheden het toelaten, wordt de achterwielaandrijving volautomatisch uitgeschakeld om energieverlies te voorkomen wanneer 4WD niet nodig is, wat een aanzienlijke brandstofbesparing kan opleveren. Zodra de omstandigheden vierwielaandrijving vereisen, wordt de achterwielaandrijving automatisch weer ingeschakeld.