Jaguar Classic neemt XKSS in productie, tijdelijk
Project gekozen uit enorme lijst met ideeën
Na het afronden van de productie van zes Jaguar lichtgewicht E-Types was Jaguar Classic, onderdeel van Special Vehicle Operations (SVO), op zoek naar een nieuw project. John Edwards, topman van de afdeling SVO bij Jaguar Land Rover, had een lijst met 65 nieuwe ideeën waaruit het projectteam kon kiezen. Uiteindelijk komt nu de XKSS als winnaar uit de bus. De auto heeft volgens Edwards een goed verhaal.
Goed verhaal
SVO kiest nieuwe projecten op basis van het verhaal dat achter een auto zit. Bij de lichtgewicht E-Types had Jaguar 18 VIN-nummers maar waren er maar 12 auto’s gebouwd. Nu de ontbrekende zes auto’s zijn geproduceerd, zijn alle VIN-nummers ingevuld. Ook aan de XKSS zit volgens Edwards een goed verhaal.
[gallerij-1]
Gebaseerd op D-Type
De XKSS is de straatversie van de D-Type waarmee Jaguar Le Mans in 1955, 1956 en 1957 won. Na al het autosportsucces, nam Sir Williams Lyons op 14 januari 1957 het besluit om de resterende 25 D-Types met wat modificaties om te bouwen naar straatauto’s. Ten opzichte van de D-Type heeft de XKSS een hoger windscherm, een portier voor de passagier en geen beroemde vin op het achterdek. De auto’s zijn voornamelijk verkocht in de Verenigde Staten.
[parallex-1]
Niet goedkoop
Van de XKSS zijn dus 25 exemplaren gebouwd, maar 9 daarvan zijn ‘omgekomen’ tijdens een noodlottige brand in de fabriek in Browns Lane. Nu, 59 jaar later, wordt de oorspronkelijke oplage in ere hersteld. Jaguar bouwt de negen XKSS-modellen volgens dezelfde specificaties als de oorspronkelijke auto’s uit 1957. De XKSS’en zijn bedoeld voor gerenommeerde verzamelaars en klanten. Iedere klant betaalt per auto meer dan 1 miljoen pond betalen, ruim 1,265 miljoen euro. Jaguar Classic bouwt iedere auto in de nieuwe ‘Experimental Shop’ in Warwick. De levering van de eerste auto’s start begin 2017.
[gallerij-2]