
Interview Nissan: “Met Silence bereiken we nieuwe doelgroep”
In gesprek met Gareth Dunsmore, Nissan AMIEO eMicro Mobility Managing Director

Nissan en ACCIONA, het Spaanse energie- en infrastructuurbedrijf, zijn een strategisch partnerschap aangegaan voor de distributie van de Silence S04, een compacte, volledig elektrische stadsauto. We spreken met Gareth Dunsmore, Nissan AMIEO eMicro Mobility Managing Director, over deze ontwikkeling.
Silence S04
De Silence S04 wordt geproduceerd door Silence, een dochteronderneming van ACCIONA – spreek uit als ‘aksionia’ – die zich richt op elektrische micromobiliteit. Het merk Silence is ongeveer 20 jaar geleden opgericht door Carlos Sotelo. “Inmiddels hebben we al 150 batterijstations kunnen realiseren, waarvan meer dan 20 in Madrid en 20 in Barcelona. Gebruikers kunnen de accu’s van onze voertuigen – die voor elk voertuig gelijk zijn – eenvoudig zelf wisselen bij onze accuwisselstations”, stelt Sotelo. De topman vervolgt: “Deze accuwisselstations maken gebruik van het 230V-netwerk. De aanleg van nieuwe stations is daardoor bijzonder snel te realiseren.”
Silence had voorheen eigen distributiepartners, maar dat model beviel niet goed. “Verschil van inzicht, laten we het daar op houden”, zegt Sotelo. De samenwerking met Nissan is volgens de topman een betere match.
Gareth Dunsmore
Gareth Dunsmore, Nissan AMIEO eMicro Mobility Managing Director, is verantwoordelijk voor de uitrol van Silence binnen het netwerk van Nissan. “Silence is op dit moment actief in Spanje, maar ook in landen als Frankrijk, Duitsland en Italië is Silence al op grotere schaal uitgerold. We hebben de eerste 6 tot 9 maanden gebruikt om elkaar te leren kennen. In januari 2025 zijn we daadwerkelijk begonnen met de verkoop en distributie van de Silence S04. Sindsdien heeft Silence via 116 dealers meer dan 800 exemplaren van de Silence S04 verkocht. Deze voertuigen zijn gekocht door zeshonderd nieuwe klanten voor Nissan”, aldus Dunsmore.
Dunsmore: “De reden van onze samenwerking met Silence is om een nieuwe stroom aan inkomsten te realiseren, een nieuwe doelgroep te bereiken en om voorop te blijven lopen in de automotive industrie. De samenwerking met Silence levert voor ons ook een meer duurzame toekomst op, een breder aanbod aan elektrische voertuigen en een sterker dealernetwerk.”
BaaS-model
Uitbreiding van het dealernetwerk is al gepland. Nederland, België, Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Turkije, Polen, Griekenland en Ierland worden allemaal in 2025 toegevoegd aan het netwerk van Silence.
Een belangrijke troef voor Silence is het BaaS-model, dat staat voor Battery As a Service. Dat betekent dat je de batterij van een voertuig niet koopt, maar tegen betaling in bruikleen hebt. Je betaalt dan elke maand een bedrag. Silence zet in op 22,50 euro per maand voor drie laadcylci of 33,40 euro voor zes laadcycli. Elke extra laadcyclus die je afneemt kost 6 euro, inclusief belasting.
“Met BaaS kunnen we de kosten van het voertuig lager houden. Voor de basisversie van de S04 L6e mikken we op een vanafprijs van 8.990 euro. Voor de S01+ L3e scooter is dat 5.670 euro, gevolgd door 4.770 euro voor de S01 L3e. Met batterijkoop moet je denken aan ongeveer 1.000 extra. Het kopen van twee batterijen kost je dus zo’n 2.000 euro”, zegt Dunsmore.
Prijzen Silence
Prijzen variëren straks in Nederland van ongeveer 10.000 tot ongeveer 16.500 euro. Die prijzen zijn inclusief de batterijen. Waarschijnlijk wordt in de loop van 2026 de Battery ass a Service mogelijkheid pas uitgerold in Nederland. Tot die tijd kan je het voertuig alleen inclusief accu aanschaffen.
Veiligheid
De Silence S04 heeft geen systemen als ABS of ESP. Dunsmore: “Dat is in dit segment niet noodzakelijk. Het is geen auto, maar het is wel veel veiliger dan een motorfiets. Het voertuig is veilig genoeg voor stadse ritten. Extra veiligheidsvoorzieningen worden in overweging genomen, maar die mogen de prijs niet in de weg staan. Voor het onderhoud van de S04 kan je straks bij Nissan-dealers terecht. Ook private lease komt eraan. Daar komen we later in 2025 op terug.”














