Interview: “Nadruk design Volvo S60 ligt op dynamiek”
In gesprek met Robin Page, Senior Vice President Design bij Volvo Cars.
Volvo positioneert de nieuwe S60 als een ‘dynamische sportsedan’. Robin Page, Senior Vice President Design bij Volvo Cars, vertelt hoe hij dat dynamische randje ook in het design heeft proberen te vangen.
Verleden basis voor toekomst
“Het begint allemaal met de drie conceptcars Concept XC, Concept Estate en Concept Coupe. Die zijn het startpunt van de nieuwe S60”, stelt Robin Page. “Maar feitelijk kunnen we zelfs teruggaan naar de Volvo P1800 uit 1961. Die prachtig gelijnde en iconische Volvo-coupé weet de echte ‘spirit of Volvo’ te pakken en heeft invloed gehad op de drie genoemde conceptcars en dus indirect op de nieuwe Volvo S60. En waar de 90-serie vooral elegant is, komt de 60-serie juist sportief en dynamisch over, vooral de nieuwe S60.”
Meer vrijheid dankzij SPA
Volgens Robin Page heeft modulaire voertuigplatform Scalable Product Architecture (SPA) een belangrijke bijdrage geleverd aan het dynamische design van de Volvo S60. “Het platform maakt mooie proporties mogelijk. Zoals de relatief korte afstand tussen de A-stijl en het midden van het voorwiel. Dit geeft de zijkant van de auto zijn premium look. Speciale aandacht was er voor de afstand tussen de randen van de voorste wielkasten en de banden om de S60 zijn goede, sportieve houding te geven. Daarbij is de motorkap relatief lang en de overhang kort. Ook dat geeft de auto zijn premium en tegelijkertijd sportieve look.”
Thor
Een kenmerk van hedendaagse Volvo’s is de ‘Thor’s Hammer’ LED-dagrijverlichting. Je vindt het op de V40, XC40, V90, S90, maar ook de XC60, XC90 en de V60. De S60 mag dan niet ontbreken natuurlijk. Robin Page: “Uniek voor de Volvo S60 is dat de verlichting een stukje doorloopt, richting de grille. Dit is heel belangrijk, want het benadrukt de breedte van de auto. De S60 onderscheidt zich verder met twee hoofdlijnen. De eerste begint aan de voorzijde en loopt vloeiend over in de raamomlijsting van de auto. De tweede designlijn begint in het achterportier en gaat verder boven de wielkast. Een atletisch, bijna gespierde vorm. Het middendeel is smaller naarmate je naar onderen gaat; heel belangrijk om het juiste sportieve gevoel bij de auto te krijgen. Bovendien geeft dit een mooie lichtreflectie wanneer de auto rijdt. Aan de bovenkant reflecteert de lucht terwijl aan de onderzijde de weg weerkaatst.”
Drie zaken
Voor het interieur van de nieuwe Volvo S60 waren drie zaken volgens Robin Page belangrijk. “Dat zijn mooie, premium materialen, een puur Scandinavisch design en vooruitstrevende technologie zoals het digitale instrumentarium. Met Scandinavisch design bedoelen we minder lijnen en minder visuele ruis om het zo maar te noemen. Het dashboard doet zowel elegant als sportief aan. Achterin wilden we beslist meer ruimte realiseren dan in de huidige S60. De knieruimte voor de passagiers hier is met 36 mm toegenomen.”
Amerikaans product
Volvo bouwt de nieuwe S60 in Volvo’s nieuwe en eerste Amerikaanse productiefaciliteit in Charleston, South Carolina. In Nederland verschijnt de S60 alleen als R-Design op de prijslijst om het sportieve karakter te benadrukken. Deze R-Design heeft onder meer 20-inch lichtmetalen wielen. De Volvo S60 wordt leverbaar met een T5 benzinemotor met 250 pk (184 kW), als T6 Twin Engine AWD met 340 pk (250 kW) en tot slot als T8 Twin Engine Polestar Engineered met 405 pk (298 kW). Begin 2019 komt de Volvo S60 naar Nederland. Meer weten? Check dan ook ons in-detail-verhaal.