‘Import gebruikte auto’s bedreigt klimaatambities’
RAI Vereniging pleit opnieuw voor afschaffing BPM
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Nederlanders kopen steeds meer gebruikte auto’s in het buitenland. Het aantal geïmporteerde occasions was nog nooit zo hoog als nu. Mede daardoor blijft de verkoop van nieuwe auto’s achter en komen de klimaatambities van de regering in gevaar. Dat stelt RAI Vereniging naar aanleiding van eigen onderzoek.
12% meer CO2
Behalve dat het aantal geïmporteerde occasions dit jaar opnieuw naar recordhoogte steeg, is 30 % daarvan ook nog eens jonger dan twee jaar. Volgens RAI Vereniging stoten deze auto’s gemiddeld 12 % meer CO2 uit dan een nieuwe auto. Dat schiet niet echt op als ambitieuze klimaatdoelstellingen gehaald moeten worden.
Iedereen die zo’n jonge gebruikte auto naar Nederland haalde, had ook een splinternieuwe kunnen kopen. Toch shoppen veel mensen liever in het buitenland vanwege de gunstigere prijzen. Nieuwe auto’s zijn in Nederland stukken duurder dan in omringende landen vanwege de hoge aanschafbelasting.
Behalve BTW betaal je ook BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Ondanks voorgenomen BPM-verlagingen steeg het gemiddelde BPM-bedrag in 2017 tot 4.619 euro per auto. Als je een auto importeert, moet je ook BPM betalen. Door de jaarlijkse afbouw van BPM loont het echter nog steeds om – vooral in de duurdere klasse – een jonge gebruikte auto uit Duitsland of België te halen. Voor hetzelfde bedrag rij je in een grotere, luxere en snellere auto, maar dan ‘met de kop eraf’.
LEES OOK: Verkoop gebruikte auto’s naar recordhoogte in Q1 2018
Afschaffing BPM
Het terugdringen van de CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark (circa 8 miljoen auto’s) lukt alleen als er voldoende nieuwe auto’s met schone aandrijftechniek verkocht worden. De verkoop van 400.000 nieuwe personenauto’s per jaar (2017) is te weinig (5 % van totale wagenpark).
Volgens RAI Vereniging is het daarom van belang dat de BPM volledig wordt afgebouwd. Nieuwe auto’s worden daarmee voordeliger in aanschaf en daarmee zouden Nederlandse automobilisten meer ‘getriggerd’ worden om in eigen land een nieuwe auto te kopen in plaats van een jonge gebruikte in het buitenland.
“We moeten voorkomen dat we straks in Nederland allerlei reductiemaatregelen bedenken waarvan het effect teniet wordt gedaan doordat een gebruikte auto uit het buitenland aantrekkelijker is”, benadrukt RAI-voorzitter Steven van Eijck.
LEES OOK: Top 5 zuinigste benzineauto’s van 2018