Hyundai Inster: kleine EV met volwassen specificaties! – AutoRAI TV
De EV waar Nederland op wacht
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In het segment van betaalbare EV’s is de prijzenoorlog nu echt begonnen. Na de Dacia Spring, Citroën ë-C3 en Renault 5 komt nu ook Hyundai met een betaalbare EV: de Hyundai Inster. Dit betreft een compacte EV met indrukwekkende specificaties. Dit kan zomaar eens een grote hit gaan worden. Met de Inster poogt Hyundai elektrisch rijden bereikbaarder te maken voor een grotere doelgroep. Prijzen weten we helaas nog niet, maar richtprijs voor basisversie is minder dan 25.000 euro. De auto komt in het eerste kwartaal van 2025 naar Nederland.
Introductie Hyundai Inster
Zie hier de Hyundai Inster, een compacte EV van Hyundai speciaal ontworpen voor de Europese markt. De naam Inster staat voor ‘intiem’ en ‘innovatief’, als we Hyundai moeten geloven. De auto komt in twee smaken, als Base en als extra stoere Cross met iets andere bumpers. De Cross komt wat later. Ook is er keuze uit twee motorvarianten. Natuurlijk ben je benieuwd naar alle specificaties en kenmerken. Komen ze!
Aandrijflijnen Hyundai Inster
Er is keuze uit twee aandrijflijnen, die we voor het gemak maar even Standard Range en Long Range noemen.
Standard Range
- Batterij: 42 kWh (LG Chem)
- Vermogen: 71,1 pk (97 pk)
- Koppel: 147 Nm
- 0-100: 11,7 s
- Topsnelheid: 140 km/u
- 300+ km range
- DC nog niet bekend, maar ook 10-80% in ongeveer 30 minuten
- 1.300 kg
Long Range
- Batterij: 49 kWh (LG Chem)
- Vermogen: 84,5 kW (115 pk)
- Koppel: 147 Nm
- 0-100: 10,6 s
- Topsnelheid: 150 km/u
- 355 km range (met 15-inch wielen)
- 85 kW DC
- 1.400 kg
Warmtepomp optioneel
De versie met 49 kWh batterij krijgt een verwachte range van meer dan 350 kilometer, de kleinere batterij moet dik 300 km kunnen rijden. De accu is voorzien van batterijvoorverwarming (preconditionering) voor snellere laadtijden in koudere klimaten. Een warmtepomp optimaliseert het energieverbruik. Die wordt optioneel.
Standaard een 3-fase 11 kW lader
DC-snelladen van 10 tot 80 procent is mogelijk in 30 minuten, zo belooft Hyundai. Dankzij Vehicle-to-Load (V2L) is het mogelijk om met 110V/220V andere apparatuur buiten de auto van energie te voorzien. De auto heeft standaard een on-board lader van 11 kW.
Afmetingen Hyundai Inster
De afmetingen dan van de Hyundai Inster. De breedte van de auto bedraagt 1.610 mm en de hoogte komt uit op 1.575 mm (1.610 mm met dakrails). De lengte van de Base-versie bedraagt 3.825 mm. De Cross is met 3.845 mm ietsje langer. De wielbasis bedraagt 2.580 mm. Voor een kleine EV is dat uitzonderlijk lang. Zelfs in het B-segment zou deze wielbasis niet misstaan. De bagageruimte komt uit op 280 liter met vierzits configuratie. Optioneel levert Hyundai een verschuifbare achterbank (16 cm) waardoor de bagageruimte kan variëren van 238 tot 351 liter. De achterbank is in een verhouding van 50/50 neerklapbaar, er ontstaat dan ook een vlakke laadvloer.
En de Casper dan?
De auto lijkt sterk op de Hyundai Casper die de Zuid-Koreaanse autobouwer in 2022 voorstelde, maar de Inster is niet 100% gelijk aan de Casper. Alle buitenafmetingen wijken af en ook de wielbasis is fors groter: 18 cm zelfs! Deze Inster staat in feite op het K1-platform waarop ook de huidige Picanto en i10 worden gebouwd, maar dan met verlengde wielbasis.
Design Hyundai Inster
Het design van de Hyundai Inster dan. De auto heeft led-verlichting rondom, met typische Pixel-verlichting die je ook op andere Hyundai EV’s terug kan vinden. Standaard heeft het model 15-inch stalen wielen met wielcovers. Afhankelijk van de uitvoering levert Hyundai 15-inch of 17-inch lichtmetaal.
Diverse kleuren
Hyundai heeft gekozen voor natuurlijke kleuren, geïnspireerd op de natuurlijke kleuren van hanji-papier. Leggen we uit. De Koreaanse roots van Hyundai worden weerspiegeld in het kleurenpalet, geïnspireerd op de natuurlijke tinten van hanji-papier. Traditioneel wordt dit bijzondere papier met de hand gemaakt van de binnenbast van de inheemse papiermoerbeiboom.
Er is keuze uit tien exterieurkleuren, te weten:
- Atlas White
- Tomboy Khaki
- Bijarim Khaki Matte
- Unbleached Ivory
- Sienna Orange Metallic
- Aero Silver Matte
- Dusk Blue Matte
- Buttercream Yellow Pearl
- Amazonas Green Matte
- Abyss Black Pearl
De kleuren zijn verkrijgbaar in een two-one combinatie.
Interieur Hyundai Inster
Het interieur oogt rustig, maar is wel voorzien van diverse moderne snufjes. De auto heeft bijvoorbeeld standaard een 10,25-inch TFT Supervision Cluster en een 10,25-inch Navigation System. Zelfs aan een draadloze inductielader voor smartphones is gedacht. De Shift-by-wire transmissieschakelaar zit achter het stuurwiel, zodat er meer ruimte in middenconsole ontstaat. Hyundai Digital Key 2 Touch met NFC-technologie maakt van smartphone een autosleutel. Dit systeem is standaard.
Sfeerverlichting
Ook opvallend zijn de voorstoelen in sofa-design. Ze hebben verlichte opbergruimte en in de deuren bespeuren we vier opbergvakken. Sfeerverlichting met 64 kleuren is ook aanwezig, net als een one-touch zonnedak, een verwarmbaar stuurwiel en automatische airco. De afwerking van de deurgrepen is aanpasbaar. Zaken als privacy glass en Apple CarPlay en Android Auto (via USB-verbinding) maken het feest compleet. Zowel de bestuurder- als bijrijderstoel kan volledig plat.
Vier pixels op stuurwiel
Een leuk weetje: de vier pixels naast elkaar op het stuurwiel – afkomstig van de IONIQ 5 – staan in Morse code voor de letter H! Mocht je je afvragen waarom er tegenwoordig in hemelsnaam vier puntjes op het stuurwiel van Hyundai’s te vinden zijn, daarom dus. Optioneel zijn deze vier pixellampjes verlicht, ze geven een welkomseintje, veranderen van kleur als de auto bijvoorbeeld achteruit rijdt, reageren op spraakcommando’s en geven een indicatie van het laadproces.
Pepita
Het thema van de stoelbekleding is geïnspireerd op het Pepita-patroon – bekend van modegigant Chanel. De algemene kleurenselectie voor het interieur bestaat uit kakibruine en beige oppervlakken, geaccentueerd door zachtgele accenten. In de hemelbekleding heeft Hyundai een decoratief pixelpatroon gebruikt om spanning te creëren op een onverwacht deel van het voertuig.
Duurzame materialen
Het materiaalgebruik is ook lekker duurzaam. De stoelbekleding en hemelbekleding zijn gemaakt van respectievelijk 100 procent en 85 procent gerecycled PET. Afhankelijk van de kleur bevat het tapijt ook verschillende gradaties gerecycled PET – van 70 tot 100 procent. De bovenste deurversiering bevat hoeveelheden biopolypropyleen-materiaal gewonnen uit suikerriet. Het exterieur is voorzien van zwarte, hoogglanzende, milieuvriendelijke verf, waarbij het carbonzwartpigment dat traditioneel in zwarte verf wordt gebruikt, wordt vervangen door een pigment gemaakt van gerecyclede banden.
Rijhulpsystemen Hyundai Inster
De Hyundai Inster heeft haast dezelfde rijhulpsystemen die je ook in de Kona, IONIQ 5, IONIQ 6, en IONIQ 5 N kunt vinden. De rijhulpsystemen zijn gebundeld onder de noemers Smart Sense en Parking Sense. Komen ze:
- Forward Collision-Avoidance Assistant (FCA) 1.5
- Lane Keeping Assist (LKA)
- Lane Following Assist (LFA)
- Blind-spot Collision-Avoidance Assist (BCA)
- Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)
- Safety Exit Warning (SEW)
- Smart Cruise Control with Stop and Go (SCC)
- Highway Driving Assist (HDA) 1.5
- Intelligent Speed Limit Assist (ISLA)
- Driver Attention Warning (DAW)
- High Beam Assist (HBA)
- Leading Vehicle Departure Alert (LVDA)
- Rear Occupant Alert (ROA) logic
- Parking Distance Warning Front & Rear (PDW)
- Rear View Monitor (RVM)
- Surround View Monitor (SVM)
- Parking Collision-Avoidance Assist Rear (PCA-R)
- Blind-spot View Monitor (BVM)