Honda Civic Tourer onthuld
https://autorai.nl
AutoRAI.nl
De stationwagenversie van de Honda Civic is een wereldprimeur op de autoshow in Frankfurt in september. Hij is echter nu al onthuld. Deze Tourer, want zo heet hij, heeft een heel vlot uiterlijk. Hij oogt niet groot, maar biedt geweldig veel bagageruimte. 624 liter om precies te zijn en daarmee staat hij meteen aan de top in zijn klasse.
Honda stelt dat de Civic Tourer in Europa voor de Europese markt is ontwikkeld en ontworpen. Projectleider Adrian Kilhamm: “De productie zal ook in Europa ter hand worden genomen. In onze fabriek in het Engelse Swindon, waar we ook de vijfdeurs Civic en de Jazz bouwen.” 23,5 centimeter Het voorste deel van de Tourer verschilt niet van de vijfdeurs. Ook in breedte en hoogte is er nauwelijks verschil. De Tourer is wel 23,5 centimeter langer komt daarmee aan een totale lengte van 4,52 meter. Dat hebben de designers knap weten te verhullen. Door de naar achteren toe taps toelopende zijruiten oogt de stationwagenversie niet enorm veel groter dan een vijfdeurs Civic. Schijn bedriegt, want na het openen van de achterklep is wel degelijk veel ruimtewinst te zien. Magic De Tourer zit vol slimmigheidjes. Achterin heeft hij zogenaamde Magic Seats, die Honda ook toepast in de compactere Jazz. Het betreft een in twee delen neerklapbare achterbank. In een beweging gaat de zitting naar beneden en klapt de rugleuning daar bovenop, waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat tot aan de voorstoelen. Het laadvolume groeit dan van 624 liter naar 1.668 liter. Het is ook mogelijk alleen de zitting van de achterbank omhoog te klappen. Tussen vloer en dak is er dan genoeg ruimte voor bijvoorbeeld een fiets. Dubbele vloer Onder de vloer van de laadruimte zit nog eens een bergruimte van 120 liter. Daarin passen twee rolkoffers. Het oprolbare afdekzeil van de bagageruimte is heel handig in een sleuf achterin de laadruimte op te bergen. Het bagagenet is op twee plekken te monteren: achter de achterbank en achter de voorstoelen. Adaptieve schokdempers Honda levert de Civic Tourer standaard met adaptieve schokdemping (ADS). Die zit alleen op de achteras en is vooral bedoeld om de schokdemping aan te passen aan de belading en tevens de stabiliteit bij het nemen van bochten met een volle auto te vergroten. Vooral bij een gemonteerde fietsdrager op de trekhaak bewijst ADS volgens Honda zijn grootste voordeel. “Mensen merken vaak weinig van een fietsdrager als ze met hoge snelheid louter rechtuit gaan, maar als ze plotseling moeten uitwijken en aan het stuur draaien heeft de drager een groot storend effect op de stabiliteit. ADS vermindert dat effect merkbaar”, aldus Killham. De productie van de Civic Tourer start in december. De levering in Nederland zal in maart volgend jaar van start gaan. Er is te kiezen uit een versie met een 1.6 i-DTEC dieselmotor of een benzineversie met 1,8-liter inhoud, beide motoren zijn al leverbaar in de Civic vijfdeurs. De 1.8 is er ook in combinatie met automaat. Prijzen zijn nog niet bekend. Killham schat de meerprijs ten opzichte van de vijfdeurs op een bedrag tussen de 750 en 1.200 euro.
Nog geen reacties