Hittegolf? Dit moet je wel en niet doen met je auto
Do's en don'ts
Warm he? Nederland gaat gebukt onder een hittegolf. Volop zonneschijn en hoge temperaturen. Maar de banden, lak en interieur van je auto krijgen het flink te verduren. Met deze tips komt je auto ongeschonden de zomer door.
Hete zomerdagen testen je auto tot het uiterste
Natuurlijk, auto’s kunnen wel tegen een stootje. Fabrikanten testen hun nieuwe modellen uitvoerig, ook onder extreme weersomstandigheden. Zo weet je zeker dat de lak van de auto ook in de hitte goed blijft en de lijm niet smelt in de zon. Maar wie in een oudere auto rijdt, doet er verstandig aan om bij warm weer extra op te letten.
Droogrot
Zo kunnen banden al na een paar jaar last krijgen van droogrot. Dat verouderingsproces versnelt als je ze lang blootstelt aan uv-straling en extreme hitte. Hierdoor verdampen de oliën in het rubber, drogen je banden sneller uit en dat maakt ze kwetsbaar. Daarmee groeit het risico op een klapband tijdens het rijden.
Hoe voorkom je droogrot?
Droogrot slaat meestal toe bij auto’s die regelmatig lang stilstaan. Het is verstandig om maandelijks de bandenspanning te controleren. Ook handig: parkeer je auto niet in de volle zon, maar zoveel mogelijk in de schaduw en overweeg je banden te bedekken met een hoes of handdoek. Ook kun je banden insmeren met speciale bandenbeschermingsproducten.
Oververhitte situaties
Hitte kan ook leiden tot oververhitting van je motor. Zo’n ‘kokende motor’ ontstaat vaak als gevolg van zware belasting of bij gebrek aan verkoelende rijwind. Kortom: tijdens het rijden in de bergen of stilstaand in de file. Brandt er een waarschuwingslampje van de koelvloeistof of schiet de temperatuurmeter ineens in het rood? Wacht dan niet, maar parkeer je auto zo snel mogelijk op een veilige plek en zet de motor uit. Zo voorkom je motorschade.
Kun je niet veilig stoppen? Zet dan de verwarming op de hoogste stand, dan kan de motor zijn warmte beter kwijt. Eenmaal op de parkeerplaats zet je de motorkap open, zodat de auto kan afkoelen. Dat kan soms lang duren. Als je na een tijdje afkoelen het koelwaterniveau checkt, kijk dan eerst of er geen gescheurde slangen of lekkages rondom de radiateur zijn ontstaan. Draai de dop van het koelvloeistofreservoir altijd voorzichtig los, anders loop je het risico om heet koelwater over je heen te krijgen.
Lees ook: Autorijden in de hitte? Zo bereid je je voor!
Vogelpoep? Lakschade!
Minder riskant, maar wel vervelend: vogelpoep. Vooral bij warm weer ‘vreten’ de zuren in vogelpoep zich snel in je autolak. Het resultaat: doffe plekken of zelfs beschadigde lak. Wacht niet te lang en poets zulke plekjes zo snel mogelijk schoon. Pas op voor krassen en beschadigingen als je harde plekjes vogelpoep probeert te verwijderen.
Wachten met wassen
Op een hete en zonnige dag je auto een goede wasbeurt geven? Makkelijker gezegd dan gedaan! De metalen panelen van een auto houden de warmte vast. Daardoor droogt water in no time op en blijven er opgedroogde waterdruppels achter, met sporen van kalk en andere mineralen. Ook drogen wasproducten sneller op in de volle zon, waardoor ze minder effectief zijn. Zo eindig je met strepen en vlekken in plaats van een blinkende auto. Dat is niet alleen zonde van het harde werk, maar kan zelfs de autolak aantasten. Bovendien benadrukken waterbedrijven dat je bij aanhoudende droogte zuinig met water moet omgaan. Tijdens het wassen van een auto gebruik je al snel 65 tot 80 liter water.
Hitte in je auto
Een hittegolf kan ook in je auto schade veroorzaken. Het dashboard en lederen bekleding worden flink op de proef gesteld bij langdurige hitte. Leer droogt sneller uit en kan zelfs scheuren. Een reflecterend zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling. Een witte handdoek helpt tegen de opwarming van je dashboard.
Lees ook: Zo help je hitte de auto uit