Het bewijs: auto’s veel duurder dankzij BPM
49 voorbeelden van prijsstijgingen
Het valt niet meer te ontkennen: door de invoering van de WLTP-testnorm om de CO2-uitstoot van een auto vast te stellen, zijn auto’s in Nederland fors duurder geworden. Omdat de WLTP een realistischer beeld geeft van de CO2-uitstoot, is die uitstoot in de meeste gevallen op papier toegenomen. In Nederland geldt de regel: hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt. Om die reden zijn de prijzen voor dezelfde auto’s fors gestegen. Geloof je het niet? Kijk dan maar naar de prijsontwikkeling van deze 49 modellen.
Realistischer beeld CO2-uitstoot
Het gemiddelde brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot is jaren vastgesteld met de NEDC-meetmethode. Die bleek niet heel realistisch en dus werd die in september 2017 vervangen door de WLTP-meetmethode. Die geeft een realistischer beeld van het brandstofverbruik. Dat brandstofverbruik ligt in de praktijk altijd hoger, vandaar dat deze auto’s op papier een hogere CO2-uitstoot hebben. Het gevolg: je betaalt voor dezelfde auto’s meer BPM.
RAI Vereniging en BOVAG stellen het volgende in een zogeheten position paper:
“Consumenten betalen vanaf 1 juli 2020 jaarlijks circa 200 miljoen teveel aanschafbelasting (BPM) op nieuwe auto’s, als de in het Belastingplan voorgestelde BPM-tabel niet wordt gecorrigeerd. Deze forse BPM-verhoging treft vooral de kleinere en zuinige auto’s in het A- en B-segment. Dat komt gemiddeld neer op zo’n 450 euro per auto.”
“Daarnaast betalen consumenten in de nu nog lopende overgangsperiode van 1 september 2017 tot 1 juli 2020 maar liefst 600 tot 650 miljoen euro teveel BPM. In plaats van de toegezegde budgetneutraliteit bij omzetting van de oude NEDC- naar de nieuwe WLTP emissietestprocedure, worden er dus juist honderden miljoenen extra belasting geheven. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG. BOVAG en RAI Vereniging doen een dringende oproep om correctie van de BPM door te voeren.”
“Sinds 1 september 2017 vervangt de WLTP-test voor steeds meer auto’s de oude NEDC-test voor het meten van de CO2-uitstoot. Door het veranderen van de testmethode vallen de gemiddelde CO2- waarden hoger uit. En daarmee ook de BPM als de tarieven niet zouden worden gecorrigeerd, omdat deze wordt bepaald op basis van CO2-uitstoot.”
“Hogere belastingheffing via BPM is niet het doel van de wijziging van de testmethode en evenmin het gewenste effect. De regering heeft de Kamer, consumenten en het bedrijfsleven daarom bij monde van het vorige kabinet toegezegd dat de overgang naar WLTP niet mag leiden tot extra BPM-inkomsten. Het huidige kabinet heeft deze toezegging overgenomen.”
Gesprek
Nu KPMG heeft aangetoond dat de stijging van de bpm-inkomsten inderdaad voor een deel het gevolg is van de -louter als technische operatie bedoelde- omzetting naar de WLTP, verzoeken BOVAG en RAI Vereniging dringend een correctie door te voeren om de door de staatssecretaris toezegde budgetneutraliteit gestand te doen. Daarnaast vragen BOVAG en RAI Vereniging compensatie voor de in de overgangsperiode te veel betaalde bpm (ruim 600 miljoen euro). Over de vormgeving daarvan gaan de organisaties graag met de Kamer in gesprek.”
49 voorbeelden van prijsstijgingen op een rij
In onderstaande tabel staan 49 voorbeelden van auto’s waarvan de BPM beperkt of zelfs extreem is toegenomen. In sommige gevallen betaal je zelfs bijna 138 procent meer BPM. Cijfers november 2018.
Model + type | BPM OUD |
CO2 NEDC |
BPM NIEUW | CO2 WLTP |
BPM Verschil | Procentueel BPM-verschil |
Kia Picanto 1.0 CVVT 67 pk 5-zits | € 1,573.00 | 90 | € 2,494.00 | 101 | € 921.00 | 58,50% |
Opel Karl 1.0 EcoFlex 55 kW | € 1,825.00 | 94 | € 3,745.00 | 110 | € 1,920.00 | 105,00% |
Hyundai i10 1.0 5-drs | € 1,762.00 | 93 | € 3,328.00 | 107 | € 1,566.00 | 88,80% |
Volkswagen Polo 1.0 TSI 70 kW 5-drs DSG-7 | € 2,633.00 | 102 | € 3,050.00 | 105 | € 417.00 | 15,80% |
Peugeot 208 1.2 VTI 82 pk 5-drs | € 2,216.00 | 99 | € 3,328.00 | 107 | € 1,112.00 | 50,20% |
Renault Clio 0.9 TCE 66 kW 5-drs | € 1,825.00 | 94 | € 4,162.00 | 113 | € 2,337.00 | 128,00% |
Renault Captur 0.9 TCE 90 | € 4,301.00 | 114 | € 5,413.00 | 122 | € 1,112.00 | 25,60% |
Nissan Micra 0.9 IG-T 90pk | € 2,216.00 | 99 | € 2,911.00 | 104 | € 695.00 | 31,40% |
Renault Twingo 1.0 SCE 70 | € 1,888.00 | 95 | € 3,467.00 | 108 | € 1,579.00 | 86,60% |
Opel Corsa 1.4 90PK 5-drs | € 4,301.00 | 114 | € 6,247.00 | 128 | € 1,946.00 | 45,20% |
Renault Clio 0.9 TCE 90 Estate | € 2,911.00 | 104 | € 4,579.00 | 116 | € 1,668.00 | 57,30% |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Aut 5-drs | € 4,857.00 | 118 | € 5,830.00 | 125 | € 973.00 | 20,00% |
Skoda Fabia 1.0 TSI Greentech 95 pk | € 2,355.00 | 100 | € 2,911.00 | 104 | € 556.00 | 23,60% |
Citroën C3 1.2 PureTech 82 pk | € 3,467.00 | 108 | € 3,745.00 | 110 | € 278.00 | 8,00% |
Peugeot 2008 1.2 VTI 81 kW | € 2,772.00 | 103 | € 4,857.00 | 118 | € 2,085.00 | 75,20% |
Opel Karl 1.0 Start/Stop 75 pk | € 2,494.00 | 101 | € 3,745.00 | 110 | € 1,251.00 | 50,20% |
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 85 kW 2WD | € 6,386.00 | 129 | € 6,525.00 | 130 | € 139.00 | 2,20% |
Mitsubishi Space Star 1.0 MPI 52 kW | € 1,699.00 | 92 | € 2,772.00 | 103 | € 1,073.00 | 63,10% |
Kia Rio 1.0 T-GDI 99 pk | € 1,888.00 | 95 | € 4,301.00 | 114 | € 2,413.00 | 127,80% |
Hyundai i20 1.0 T-GDI 5-drs | € 2,216.00 | 99 | € 4,301.00 | 114 | € 2,085.00 | 94,00% |
Ford Fiesta 1.1 85 pk 5-drs | € 2,494.00 | 101 | € 4,301.00 | 114 | € 1,807.00 | 72,40% |
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 120 pk 2WD | € 4,718.00 | 117 | € 5,691.00 | 124 | € 973.00 | 20,60% |
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk | € 4,718.00 | 117 | € 4,996.00 | 119 | € 278.00 | 5,90% |
Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 pk | € 4,440.00 | 115 | € 6,525.00 | 130 | € 2,085.00 | 46,90% |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk 5-drs | € 2,014.00 | 97 | € 3,745.00 | 110 | € 1,731.00 | 85,90% |
Kia Sportage 1.6 GDI 97 kW 2WD | € 9,158.00 | 147 | € 12,593.00 | 162 | € 3,435.00 | 37,50% |
Mazda 2 1.5 66 kW 5-drs | € 3,050.00 | 105 | € 3,884.00 | 111 | € 834.00 | 27,30% |
Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 pk 2WD | € 8,332.00 | 143 | € 11,677.00 | 158 | € 3,345.00 | 40,10% |
Opel Mokka X 1.4 Turbo 140 pk | € 7,637.00 | 138 | € 9,158.00 | 147 | € 1,521.00 | 19,90% |
Suzuki Celerio 1.0 DualJet 50 kW | € 1,195.00 | 84 | € 1,510.00 | 89 | € 315.00 | 26,30% |
Peugeot 2008 1.2 VTI 81 kW EAT6 | € 3,745.00 | 110 | € 6,386.00 | 129 | € 2,641.00 | 70,50% |
Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk | € 4,857.00 | 118 | € 5,135.00 | 120 | € 278.00 | 5,70% |
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk | € 2,494.00 | 101 | € 2,911.00 | 104 | € 417.00 | 16,70% |
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 85 kW 2WD CVT | € 6,386.00 | 129 | € 6,664.00 | 131 | € 278.00 | 4,35% |
Renault Megane 1.5 DCI 81 kW Estate | € 4.233,00 | 92 | € 6.494,00 | 104 | € 2.261,00 | 53,40% |
Renault Clio 1.5 DCI 66 kW Estate | € 2.729,00 | 82 | € 6.494,00 | 104 | € 3.765,00 | 137,90% |
Opel Astra 1.6 CDTI 81 kW sports Tourer | € 3.782,00 | 89 | € 8.305,00 | 112 | € 4.523,00 | 119,60% |
Peugeot 308 1.6 E-HDI 88 kW SW | € 3.632,00 | 88 | € 4.835,00 | 96 | € 1.203,00 | 33,10% |
Nissan Qashqai 1.5 DCI 81 kW 2WD | € 5.362,00 | 99 | € 7.852,00 | 110 | € 2.490,00 | 46,40% |
Ford Fiesta 1.5 TDCI 88 kW Wagon | € 3.782,00 | 89 | € 4.835,00 | 96 | € 1.053,00 | 27,80% |
Renault Kadjar 1.5 DCI | € 5.362,00 | 99 | € 8.531,00 | 113 | € 3.169,00 | 59,10% |
Opel Grandland X 1.6 CDTi 120 pk | € 6.494,00 | 104 | € 7.399,00 | 108 | € 905,00 | 13,00% |
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 pk | € 5.588,00 | 100 | € 6.720,00 | 105 | € 1.132,00 | 20,26% |
Renault Clio 1.5 DCI 66 kW 5-drs | € 2.729,00 | 82 | € 6.494,00 | 104 | € 3.765,00 | 137,90% |
Mercedes E-Klasse E200 d 150pk 9G-Tronic | € 6.946,00 | 106 | € 10.568,00 | 122 | € 3.622,00 | 52,10% |
Renault Megane 1.5 DCI 81 kW | € 3.932,00 | 90 | € 5.814,00 | 101 | € 1.882,00 | 47,90% |
Opel Astra 1.6 CDTI 100KW Sports Tourer | € 6.041,00 | 102 | € 9.663,00 | 118 | € 3.622,00 | 59,95% |
Opel Astra 1.6 CDTI 81KW 5-drs | € 3.632,00 | 88 | € 7.173,00 | 107 | € 3.541,00 | 97,50% |
Peugeot 308 1.6 e-HDI 88/120 5-drs | € 3.180,00 | 85 | € 4.233,00 | 92 | € 1.053,00 | 33,10% |