GRID – Gamereview
Werk aan de winkel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een dubbel gevoel, dat hebben we overgehouden aan de nieuwe racegame GRID. De game is per direct te bestellen voor de PlayStation 4, Xbox One X en Windows-pc. De game heeft ons niet op alle fronten weten te overtuigen. We leggen graag uit waarom.
Bumper-tot-bumper-racen
Hoge verwachtingen hadden we van GRID. De eerste GRID-game was namelijk te bestempelen als ‘heel tof’. Die zat bomvol actie en met bumper-tot-bumper-racen. De gevoelens zijn anders bij de nieuwe GRID-game, hoewel deze titel tijdens de Gamescom Awards 2019 wel de award voor ‘Best Racing Game’ kreeg.
GRID | Official Launch Trailer
Sterke punten van GRID
Laten we allereerst de sterke punten van GRID behandelen. De game ziet er heel fraai uit en de geluiden van alle voertuigen zijn om je vingers bij af te likken. Bovendien kun je rijden met diverse voertuigen, van een klassieke Mini tot een moddervette Corvette C7R Le Mans. Te spreken zijn we ook over de agressie waarmee de tegenstanders er alles aan doen om het jou moeilijk te maken. Bijzonder slimme kunstmatige intelligentie (AI) dus. Als je iemand aanraakt kan dat resulteren in een boze reactie. De bewuste tegenstander gaat vervolgens alles uit de kast halen om jouw inhaalmanoeuvres te blokkeren. Knap gedaan, maar soms ook heel frustrerend.
Romige V8-klanken
De camerapunten zijn een ander sterk punt van GRID. Vooral vanuit de cockpit beleef je alle snelheid heel intens en vullen de – in het geval van de Corvette – romige V8-klanken de cabine. En ook de Honda S2000 heeft die typische VTEC-sound met die kenmerkende roffel. Een machtig gevoel.
Confetti
Haal je de finish als eerste, dan schiet de confetti de lucht in, een indrukwekkend schouwspel. Bovendien zijn er veel toeschouwers die ook echt reageren als je met je auto voorbij scheurt. En raak je de vangrail, dan zie je letterlijk een schrikreactie bij de mensen achter de vangrail. Bovendien maken de andere deelnemers ook fouten. Je ziet ze soms gewoon de baan af vliegen en brokken maken.
Moet beter kunnen
De menu-indeling is niet logisch. Dat moet veel beter kunnen. Je moet eerst een voertuigcategorie selecteren terwijl je in het begin echt geen idee hebt welke voertuigen er in een bepaalde categorie zijn ondergebracht. Waarom geen tegelstructuur waarbij je alle auto’s in één klap ziet? Dat zou een stuk duidelijker zijn. GRID heeft verschillende raceklassen, vijf in totaal. Het gaat om Touring, Stock, Tuner, GT en Fernando Alonso-events. Elke klasse heeft dertien events en een finale. Win je die, dan speel je events in de GRID World Series vrij: de finaleklasse van GRID.
Pittige opgave
Schitterende motorgeluiden, fraaie graphics, leuke auto’s en (misschien wel te) slimme AI. Stuk voor stuk sterke eigenschappen. Dan nu de gameplay. De mix tussen arcade en simulatie is in deze nieuwe game zoek. Elke auto heeft zijn eigen gripniveau en reageert anders op hobbels op de weg. Een slippende auto corrigeren is een pittige opgave. Afstandelijk is misschien wel de beste samenvatting voor de besturing. Met flinke oefening valt de besturing best wel te leren, maar in een nieuwe racegame als Wreckfest is de besturing veel beter voor elkaar en voelt alles natuurlijker aan. Natuurlijk moet je het brein van Einstein hebben om een auto in een game goed aan te laten voelen. Probeer zelf maar eens een algoritme te schrijven. Toch heeft ontwikkelaar Codemasters in eerdere games – denk aan F1 2019 en DiRT Rally 2.0 – laten zien dat ze het prima in de vingers hebben. In GRID komt dat er niet echt uit.
GRID Gameplay
Waar is de Nürburgring Nordschleife?
Alleen online is er een multiplayermogelijkheid. Je kan online alleen deelnemen aan quick matches of een private match organiseren. Een offline multiplayer ontbreekt jammer genoeg. Dat zou wat ons betreft perfect bij deze arcaderacer passen. Het aantal circuits valt ons tegen. Er zijn in totaal twaalf circuits, waarvan meer dan de helft niet bestaat. Waar is de Nürburgring Nordschleife? En Spa Francorchamps? Dat zijn circuits waar de autoliefhebber echt op zit te wachten en waar je ook intense actie kunt realiseren in plaats van op een verzonnen stratencircuit, hoe goed die er ook uitziet. Natuurlijk is dat allemaal smaak, maar voor de liefhebbers – waar Codemasters met GRID toch wel op mikt – zouden die circuits welkome aanvullingen zijn. GRID heeft als doel om de ultieme racebeleving te bieden, maar dat is niet helemaal gelukt. Wel met de geluiden en intense manier van racen, maar niet met de besturing, de menustructuren en het beperkte aanbod circuits. Er valt veel meer uit GRID te halen. Dat komt er nu niet helemaal uit. Werk aan de winkel dus.
GRID is beschikbaar op de PlayStation 4, Xbox One en pc.