Getest: hoe ver komen elektrische auto’s nou echt?
De 25 populairste EV's
Elektrisch rijden heeft allerlei voordelen: het is duurzaam, stil en elektrische auto’s zijn lekker vlot. Alleen de actieradius is soms nog wel een dingetje. Modellen die volgens de officiële cijfers 400 kilometer op een enkele acculading kunnen halen, moeten in de praktijk al vaak na 250 kilometer aan de lader. Hoe ver de 25 populairste EV’s in ‘de echte wereld’ komen is nu getest.
Actieradius elektrische auto
Het rijbereik van een elektrische auto is afhankelijk van allerlei factoren. Denk aan het formaat van de accu, het verbruik van de auto, de weersomstandigheden en of je in de stad of op de snelweg rijdt. Of je een zware rechtervoet hebt heeft ook veel invloed op het bereik. Veel factoren om rekening mee te houden dus, maar in de showroom wil je het liefst in één keer zien hoe ver een elektrische auto op één acculading komt. Om duidelijkheid te scheppen voor consumenten worden daarom alle elektrische auto’s die in Europa op de markt komen onderworpen aan een gestandaardiseerde laboratoriumtest: de WLTP-test.
Praktijk
De WLTP-test geeft een redelijk beeld van de actieradius van een EV, maar in de praktijk zul je deze opgegeven waarde haast nooit halen. Bovendien verschilt het praktijkverbruik tussen veel verschillende modellen. Twee auto’s kunnen dezelfde officiële WLTP-waarde hebben, maar toch komt de één in de praktijk verder dan de ander. Erg verwarrend. Zo weet je nooit welke elektrische auto je moet hebben als je lange afstanden eenvoudig wil overbruggen.
WLTP-actieradius
Als autokoper moet je daarom niet alleen naar de WLTP-actieradius van een model kijken, maar ook eventjes op het internet rondzoeken welke auto nou écht zuinig met zijn energie omspringt. Als je dit leest hoef je dat niet te doen, want wij kunnen je het vertellen.
Reële actieradius
Wij hebben namelijk de resultaten van een actieradiustest van AutoBest voor je op een rijtje gezet. AutoBest – een organisatie die bestaat uit verschillende Europese autojournalisten – heeft de 25 populairste elektrische auto’s van het moment getest in reële (verkeers)omstandigheden. Ze hebben tijdens hun test dus niet expres rustig gereden en gewoon de (stoel)verwarming lekker aangezet en de connectiviteits- en comfortfuncties ingeschakeld. Tijdens de test hebben ze met de auto’s op hetzelfde moment dezelfde route afgelegd, zodat elke auto te maken had met dezelfde weersomstandigheden. Wel zo eerlijk.
Resultaat
Ze hebben meerdere zaken onderzocht. Bijvoorbeeld wat het bereik van een EV is in reële omstandigheden in vergelijking met het officiële opgegeven WLTP-bereik. De verhouding (in procenten) zie je hieronder. Zoals je ziet zijn het de Koreaanse en Chinese modellen die hier goed scoren. Ze komen het dichtstbij de opgegeven WLTP-waarde. Ook de winnaar van deze test – een Volvo – is stiekem Chinees, want de automaker maakt onderdeel uit van het Chinese Geely. De Volvo XC40 Recharge kwam in de test verder dan de opgegeven WLTP-actieradius, een knappe prestatie.
Merk + model | % van zijn gehomologeerde actieradius |
Volvo XC40 Recharge | 100,36 % |
MG 4 | 94,25 % |
Seres 3 | 93,36 % |
Audi Q4 e-tron 40S | 89,38 % |
Kia EV6 RWD | 88,07 % |
Kia Niro Electric | 88,04 % |
BMW i4 eDrive 40 | 86,99 % |
Renault Mégane E-Tech Electric 60 | 83,14 % |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 78,79 % |
Aiways U5: | 78,29 % |
Mercedes EQA 250+ | 76,48 % |
Skoda Enyaq iV 80 | 75,83 % |
Ford Mustang Mach-E AWD | 71,82 % |
VW ID.4 1st Max: | 69,64 % |
AutoBest heeft vorig jaar al de actieradius van deze populaire EV’s getest:
Merk + model | % van zijn gehomologeerde actieradius |
Dacia Spring | 98,6 % |
Kia e-Niro | 95,2 |
Opel Corsa-e | 90,1 |
Renault Zoe | 85,9 |
Fiat 500e | 82,9 |
VW ID.3 | 80,4 |
Cupra Born | 79,9 |
Peugeot e-2008 | 79,3 |
Peugeot e-208 | 79,3 |
Honda e | 78,4 |
Citroën ë-C4 | 74,5 |
Lege accu
Ook is er gekeken hoeveel kilometer een auto nog kan rijden zodra de boordcomputer nog maar 0 kilometer actieradius of 0% acculading aangeeft. Slechts twee van de veertien geteste auto’s bleken geen reserve te hebben en vielen direct uit toen de dashboardindicator 0% aangaf. De Volvo XC40 Recharge – die ook al lekker scoorde bij de reële actieradiustest – komt het verst zodra de stroom volgens de boordcomputer eigenlijk op is: 23 kilometer. Ook de BMW i4 eDrive 40 scoort hier goed: 20 kilometer.
Zo veel kilometer hadden deze auto’s nog over met een ‘lege accu’:
Aiways U5: 0 km
Audi Q4 e-Tron 40S: 9 km
BMW i4 eDrive 40: 20 km
Ford Mustang Mach-E AWD: 9 km
Hyundai Ioniq 5 AWD: 15 km
Kia Niro Electric: 14 km
Kia EV6 RWD: 14 km
Mercedes EQA 250+: 9 km
MG4: 3 km
Renault Mégane E-Tech Electric 60: 19 km
Seres 3: 0 km
Skoda Enyaq iV 80: 16 km
VW ID.4 1st Max: 15 km
Volvo XC40 Recharge: 23 km
Hoelang je het met een elektrische auto in de file kunt uithouden lees je hier: