Gespot: Suzuki Kizashi in de unieke kleur Fervent Red
"O ja, die was er ook nog."
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
Een Suzuki Kizashi is niet bepaald een alledaagse verschijning in Nederland, zeker niet in Fervent Red, een tint waar je net even je zonnebril voor rechtzet. De Kizashi is zo’n auto waarvan je denkt: “O ja, die was er ook nog.” En dat maakt ’m meteen interessant, want Suzuki waagde zich met dit model aan een segment dat het merk normaal liever links liet liggen.
Suzuki Kizashi en zijn concurrenten
De Suzuki Kizashi verscheen eind jaren 2000 als Suzuki’s poging om een stap omhoog te zetten. Niet richting luxe, maar richting een volwassener sedan die het moest opnemen tegen middenklassers zoals de Volkswagen Passat, Opel Insignia, Mazda 6, Ford Mondeo en Toyota Avensis. Geen eenvoudige missie, want dat zijn modellen waarin fabrikanten al decennia ervaring hebben, terwijl Suzuki vooral naam maakte met compacte auto’s en terreinwagens. Toch besloot het merk dat het tijd was voor iets anders.
Voorteken
De naam Kizashi – Japans voor “een voorteken” – moest aangeven dat dit een begin was van een nieuwe richting. Alleen bleek dat voorteken achteraf vooral te slaan op het einde van Suzuki’s ambities in dit segment.
Een vergeten sedan
Toch is de Kizashi niet zomaar een vergeten sedan. In de basis is het een auto die verrassend degelijk is opgebouwd. Het ontwerp oogt gespierd, maar niet overdreven. De grille doet denken aan een vriendelijke buldog en de wielkasten zijn subtiel aangezet. Het resultaat is een sedan die niet probeert om premium te lijken, maar gewoon zichzelf blijft. En dat is tegenwoordig al een prestatie op zich.
2,4-liter viercilinder
Onder de motorkap was de keuze in Europa overzichtelijk: één motor. Een 2,4-liter viercilinder benzinemotor, goed voor 131 kW (178 pk), een maximum koppel van 230 Nm en gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat. Niet bedoeld voor sprintrecords, maar wel voor een rustige, voorspelbare rijervaring. In sommige markten was de Kizashi leverbaar met vierwielaandrijving, maar die versie bleef in Nederland een zeldzaamheid. Diesels kwamen er niet, wat in die tijd toch een logische voorwaarde was om serieus mee te doen in de middenklasse. Het beperkte motorenaanbod hielp de verkoop dus niet echt vooruit.
Beste veel luxe
De binnenkant van de Kizashi laat zien dat Suzuki moeite deed om het model een serieuze uitstraling te geven. Geen extreme vormen, geen ingewikkeld infotainmentsysteem dat je eerst een cursus laat volgen, maar een degelijk ogend dashboard met knoppen die doen wat ze moeten doen. De zitpositie is prettig sportief en de stoelen bieden genoeg steun zonder dat je het idee krijgt dat je in een trackday-auto zit. Kortom: een interieur dat vooral rust uitstraalt. En dat past eigenlijk prima bij het karakter van de auto.
Weinig aanbod
Maar waarom zie je de Kizashi dan zo weinig? Naast het beperkte motorenaanbod speelde de timing een rol. De markt voor sedans kromp stevig door de opmars van SUV’s en crossovers. Bovendien was Suzuki in Nederland al sterk gefocust op kleine modellen zoals de Swift en Alto. Een grote sedan paste simpelweg niet in het beeld dat de consument van Suzuki had. Daardoor werd de Kizashi in Nederland al snel een zeldzame verschijning, al draagt dat er nu wel aan bij dat iedere gespotte Kizashi een soort mini-evenement is.
Fijne rijeigenschappen
De Kizashi is uiteindelijk maar kort geleverd en kreeg geen directe opvolger. Toch liet het model zien dat Suzuki meer kon dan kleine auto’s bouwen. De auto had fijne rijeigenschappen, een eigenzinnig ontwerp en een naam die stof tot nadenken gaf. Of de Kizashi echt een voorteken was? Misschien wel. Niet van een luxere Suzuki-lijn, maar eerder van het besef dat je niet in elk segment hoeft mee te doen om als merk succesvol te zijn.
Fervent Red
En dan die kleur: Fervent Red. Het maakt de toch al opvallende verschijning net even levendiger. Je ziet in één blik dat de bestuurder iets anders wilde dan de gebruikelijke grijstinten. Misschien is dat precies waar de Kizashi voor stond: een andere keuze, niet per se beter of slechter, maar net even anders. En soms is dat precies genoeg om een auto interessant te maken.