Gespot: een Saab 9-4X
De laatste nieuwe Saab
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De foto’s zijn deze week van een wat mindere kwaliteit, maar deze spot wilden we je niet onthouden. Langs onze redactie reed een Saab 9-4X. We duiken in dit opmerkelijke stukje Saab-historie.
In de laatste jaren van zijn turbulente bestaan, kwam Saab onder leiding van General Motors met een aantal nieuwe modellen, die het merk weer vlot moesten trekken. Daarbij richtte het merk zich vooral op de Amerikaanse markt. Europa moest het nog even doen met de bestaande 9-3 en 9-5. In Noord-Amerika presenteerde het merk voor modeljaar 2005 zowel de Saab 9-2X als de Saab 9-7X.
Beide waren gewoon rebadgevarianten van bestaande modellen, namelijk respectievelijk de Subaru Impreza Wagon en de Buick Rainier, Oldsmobile Bravada en aanverwante modellen. Saab deed eigenlijk nauwelijks zijn best om er echt eigen modellen van te maken. Daarvoor was het budget er simpelweg niet. Het plan werkte niet en beide modellen gingen al na een paar jaar weer uit productie.
Poging twee: Saab 9-5 en Saab 9-4X
Voor modeljaar 2010 volgde een nieuwe poging, met de volledig nieuwe Saab 9-5. Dat model was wel weer ook voor Europa bedoeld. De auto stond opnieuw op een bestaand General Motors-platform (gebruikt voor o.a. de Cadillac XTS, Chevrolet Impala en de Opel Insignia), maar deze keer kreeg de auto wel een echt eigen vormgeving. Qua beleving was het weer een echte Saab en het model werd dan ook enthousiast ontvangen.
Minder bekend is dat Saab voor modeljaar 2011 met nog een model kwam: de Saab 9-4X. Dat model was vooral voor de VS bedoeld, maar werd ook in Europa aangeboden. De 9-4X was een relatief compacte SUV, die zijn technische basis deelde met de Cadillac SRX. Qua vormgeving was de 9-4X net als de 9-5 wel een echt Saab-model, al vonden merkpuristen het nog steeds moeilijk dat Saab een SUV maakte. Met Zweden had de 9-4X ook niets te maken, het is zelfs de enige Saab die in Mexico werd geproduceerd.
Specificaties Saab 9-4X
De Saab 9-4X was leverbaar met twee V6 benzinemotoren: een 3,0-liter met een vermogen van 198 kW (269 pk) en 302 Nm en een 2,8-liter turbomotor die ondanks de kleinere inhoud 224 kW (304 pk) en 400 Nm leverde. Het ‘basismodel’ accelereerde in 9,0 seconden naar de 100 km/u en had een topsnelheid van 210 km/u. De krachtiger turbomotor bracht de Saab in 8,3 seconden op de 100 km/u en ging door tot 230 km/u.
De transmissie was altijd een zestrapsautomaat, met afhankelijk van de uitvoering aandrijving naar de voorwielen of naar alle vier. Er waren plannen om de Saab 9-4X in Europa ook met een dieselmotor aan te bieden, maar zo ver is het nooit gekomen.
Productieaantallen Saab 9-4X
Net als de 9-5 werd ook de Saab 9-4X goed ontvangen door de Amerikaanse pers, maar inmiddels weten we dat het modellenoffensief niet heeft mogen baten. Eind 2011 was het over en uit voor Saab, waarmee modeljaar 2012 het laatste was voor zowel de Saab 9-5 als de 9-4X.
Van de Saab 9-5 zijn uiteindelijk 11.280 exemplaren geproduceerd. De Saab 9-4X, die dus minder lang in productie was, kwam tot 673 exemplaren. Afhankelijk van de bron die je raadpleegt zijn het er in totaal 803 tot 814 als je de voorserie(test)exemplaren meerekent.
Het gespotte exemplaar
De kans dat je een Saab 9-4X in het verkeer tegenkomt is dus erg klein, zeker hier in Europa. Toch reed er zomaar eentje langs onze redactie in Bodegraven. De spotfoto’s zijn van een wat mindere kwaliteit dan je van ons gewend bent, maar toch wilden wij dit bijzondere stukje Saab-historie graag laten zien. Het gespotte exemplaar blijkt een Saab 9-4X uit 2011, die sinds 2016 in Nederland is.
Als we in het RDW-kentekenregister kijken, dan valt op dat er toch nog maar liefst 28 Saab 9-4X’ op Nederlands kenteken staan. Alle exemplaren zijn geïmporteerd en op eentje na komen ze allemaal uit 2011. Die ene is nog net in 2012 geregistreerd. Op één ander exemplaar na, dat als ‘bruin’ wordt omschreven, zijn alle Nederlandse 9-4X’ wit, zwart of grijs, in een redelijk gelijke verdeling.