Gespot: een Renault Thalia
Herken jij welke auto als basis dient?
![]() |
Door Niels Janson . Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
AutoRAI.nl
Dat is onverwacht: wij kwamen een Renault Thalia tegen. Hoewel die auto nooit in West-Europa is geleverd, is het in de basis wel een voor ons bekende auto. Herken jij welke?
Het gespotte exemplaar
Op een bedrijventerrein in Hoorn hadden wij een onverwachte ontmoeting met deze Renault Thalia uit 2011, die sinds 2019 in Nederland is. De auto is ook sindsdien bij de huidige eigenaar. Misschien zijn auto en eigenaar wel samen naar Nederland gekomen, want de eigendomsdatum van de RDW geldt alleen voor het eigendom in Nederland. Verder heeft de RDW geen bijzonderheden te melden, maar het is natuurlijk wel bijzonder dat we deze Thalia überhaupt tegenkwamen.
Wat is de Renault Thalia?
De eerste generatie Renault Thalia werd geïntroduceerd in 1999. Het was simpelweg de sedanversie van de Renault Clio. De auto was voornamelijk bedoeld voor Oost-Europa, Noord-Afrika en Zuid-Amerika. Ofwel landen waar veel vraag was (en is) naar compacte sedanmodellen. Overigens had de Thalia in al die verschillende markten ook verschillende typenamen. In veel landen heette hij bijvoorbeeld Renault Symbol. Er waren ook markten waar de auto simpelweg Clio Sedan, Clio 4 Puertas of Clio Classic heette. Afgezien van de extra bagageruimte was de eerste generatie Thalia tot en met de achterportieren identiek aan de reguliere Renault Clio.
Tweede generatie Renault Thalia
De Renault Thalia die wij tegenkwamen is er een van de tweede generatie. Die kwam in 2008 op de markt, dus opnieuw wat later dan de reguliere Clio. Technisch bleef de Thalia gebaseerd op de tweede generatie Clio (die voor sommige markten nog tot 2017 in productie bleef), maar de carrosserie was volledig nieuw. De Thalia kreeg een volledig eigen design. Zelfs de portieren komen niet volledig met die van de Clio overeen. Ook werden de typenamen ‘opgeruimd’: alleen de namen Thalia en Symbol bleven gehandhaafd. De tweede generatie Thalia hield het uit tot en met 2013.

Renault Thalia is weer een bekende
Voor de derde generatie Thalia koos Renault voor een wat goedkopere aanpak. In plaats van een geheel eigen carrosserie te ontwikkelen, was de Renault Thalia voortaan gewoon een merkvariant van de Dacia Logan sedan. Een auto die in veel markten ook als Renault Logan werd verkocht. De merklogo’s en wat kleine details hier en daar zijn het enige verschil. Dit model hield het uit tot en met 2021.
Thalia wordt Taliant
Voor de opvolger koos Renault weer voor dezelfde aanpak: een Renault-versie van de Dacia Logan sedan. Wel kreeg de auto toch weer een iets aangepast design om beter bij de andere Renault-modellen te passen. Ook veranderde de naam: in alle betreffende markten heet de Renault-versie nu Taliant. Het aantal markten waar de Renault-versie wordt geleverd is wel sterk teruggebracht, tot een paar specifieke Oost-Europese en Afrikaanse landen. Trouwens, de Renault Taliant zag je ook al eens in deze rubriek.
De Renault Thalia in Nederland
Hoewel de Renault Thalia dus nooit in Nederland werd geleverd, zijn wij dankzij onze spot wel benieuwd hoeveel er desondanks in Nederland rondrijden. Het antwoord blijkt drie. Naast het gespotte exemplaar is er nog een uit 2011 en een uit 2007. Van de Renault Symbol rijden er toch nog vijftien rond, uit diverse jaren. De andere typenamen zijn lastig te achterhalen, omdat met ‘Clio’ in de zoekterm ook de reguliere Clio-modellen in de resultaten terechtkomen.
