Gespot: een Peugeot 505 Break
Je voelt je nog lekkerder in een klassieke Peugeot
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ooit stonden ze overal, nu moet je ernaar zoeken: de Peugeot 505. De stationwagenversie is al helemaal zeldzaam geworden. We maakten dus graag even een fotostop bij dit mooie exemplaar.
De Peugeot 505 kwam in 1979 op de markt als opvolger van de zeer populaire 504. De 505 was ontworpen in samenwerking tussen Peugeots eigen designafdeling en het beroemde Pininfarina. De auto was er alleen als vierdeurs sedan. Een tweedeurs coupé, cabriolet en pick-up kwamen niet verder dan het prototypestadium. In 1982 werd ook een vijfdeurs stationwagen aan het aanbod toegevoegd.
De Peugeot 505 stationwagen
De stationwagen was er in twee basisvarianten: de vijfpersoons Break en de Familiale met acht zitplaatsen dankzij een derde zitrij in de bagageruimte. Ten opzichte van de sedan onderscheidde de stationwagen zich met een iets langere wielbasis en een starre achteras in plaats van onafhankelijke wielophanging.
Motoren Peugeot 505
De Peugeot 505 werd geleverd met een breed motorenaanbod. Dat bestond voornamelijk uit viercilinder benzinemotoren met een inhoud van 1,8, 2,0 en 2,2 liter. Daar zat ook een sportieve GTi-uitvoering bij. Er waren ook 2,3- en 2,5-liter viercilinder dieselmotoren. In de latere productiejaren behoorde zelfs een 2,8-liter V6 benzinemotor tot de mogelijkheden. Afhankelijk van modeljaar en motorkeuze schakelde je handmatig tussen vier of vijf versnellingen of met een drie- of viertrapsautomaat. De aandrijving ging altijd naar de achterwielen. Daarmee is de 505 de laatste Peugeot met alleen achterwielaandrijving.
Internationale carrière
De Peugeot 505 kreeg al snel complimenten voor zijn rijeigenschappen, juist ook op slecht wegdek. De auto wist daarom ook buiten Europa veel kopers te vinden. De 505 is ook een van de laatste Peugeots die nog in Noord-Amerika werd verkocht. De verkopen waren bescheiden, maar uitgerekend de dieselversie van de Peugeot 505 is zelfs een tijdje in dienst geweest als New Yorkse Yellow Cab. Ook in bescheiden aantallen, maar toch.
Offroad met de Peugeot 505
Hoewel de 505 van zichzelf al een vrij grote bodemvrijheid had, was er ook een overtreffende trap. Dangel, bekend van de vierwielaangedreven Peugeots, leverde ook een eigen versie van de 505 Break en Familiale. De Peugeot 505 Break/Familiale 4×4 Dangel had niet alleen vierwielaandrijving, maar ook een grote rijhoogte en stoere zwarte spatbordverbreders. Toevallig kwamen wij daar vorig jaar op het EMWalhalla een in nieuwstaat verkerend exemplaar uit 1990 van tegen, zie hieronder.
Facelift en (geen) opvolger voor Peugeot 505
In 1986 volgde een subtiele facelift. Toen een jaar later de kleinere Peugeot 405 werd geïntroduceerd, begonnen de Europese verkopen van de 505 wel snel af te nemen. De Europese productie van de 505 liep nog tot 1992, maar wereldwijd werd het model nog tot en met 1997 geproduceerd. Een directe opvolger kwam er niet, de genoemde 405 nam het stokje over. Een directe opvolger van de Peugeot 505 verscheen eigenlijk pas in 2010, in de vorm van de 508-lijn die we nog altijd kennen.
Tweede leven in Afrika
Het succes van voorganger 504 heeft de 505 nooit weten te evenaren, maar met ruim 1,3 miljoen geproduceerde exemplaren is de 505 nog steeds een groot succes te noemen. Slechts zo’n 230.000 daarvan zouden een Break of Familiale zijn, waarmee die carrosserievariant relatief zeldzaam te noemen is. Hoewel de stationwagen vooral in Europa werd verkocht, zijn in de loop der jaren veel exemplaren naar Afrika geëxporteerd. Ook van de sedan trouwens. De 505 wordt nog steeds wel ‘het werkpaard van Afrika’ genoemd en in sommige Afrikaanse landen is het ook nog altijd een gangbaar model.
Het gespotte exemplaar
Zoals gezegd is het tegenwoordig zoeken om nog een Peugeot 505 in Nederland tegen te komen, laat staan een Break. Toen we dit nog erg mooie exemplaar tegenkwamen in Leiden moesten we dan ook echt even een fotostop maken. We zien hier een laat exemplaar uit 1991, dat sinds 2008 in Nederland is. Het is alleen een beetje de vraag welke uitvoering we voor ons hebben.
De gespotte 505 is in ieder geval een Familiale. De derde zitrij is dan wel heel plat neergeklapt, maar de extra gordels helemaal achterin laten weinig ruimte voor twijfel. Het exacte uitrustingsniveau blijft wel een vraagteken. Volgens de achterklep is het namelijk een SX-uitvoering, terwijl dit volgens de RDW een Familiale GL is.
Nog meer youngtimers?
Meer youngtimerspots zien? Neem dan ook eens een kijkje op het Instagram-kanaal @dutch_youngtimers. Daar is nu ook de door ons gespotte Peugeot 505 te zien.