Gespot: een Nissan Altima
Japans-Amerikaanse middenklasser
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
In Amerika staan ze bijna letterlijk op iedere straathoek, maar hier in Europa is de kans groot dat je er nog nooit van hebt gehoord: de Nissan Altima. Wij kwamen er een tegen en die moest natuurlijk even op de foto.
Tussen C- en D-segment in
Internationaal is het modelaanbod van Nissan veel groter dan hier in Europa. Zo heeft het merk in bijna ieder segment ook wel een sedanmodel in het aanbod. De Nissan Altima bijvoorbeeld. Die is gepositioneerd tussen de Sentra en de Maxima. Die eerste kan je zien als een C-segment sedan, de Maxima zit in het hogere D-segment. De Altima zit daar een beetje tussenin, zeg maar het lagere D-segment. Het is eigenlijk een positionering die wij hier niet echt kennen: het formaat van een D-segmenter, maar dan met de uitrustingen en prijs van het C-segment.
Nissan Altima is gegroeid
De eerste generatie Nissan Altima. Voor onder meer de Noord-Amerikaanse markt was het de opvolger van de Bluebird/Stanza, een modellijn die wij hier in Europa ook nog hadden. In de loop der jaren groeide de auto zowel qua luxe, afmetingen als uitstraling. De zesde generatie die we hier zien, is meer dan ooit een voordeliger alternatief voor de Maxima en lijkt sterk op zijn grotere broer.
Sterker nog, als je beide modellen niet dagelijks tegenkomt, moet je zeker van achteren gezien echt even goed kijken welke van de twee je voor je hebt. Beide modellen zijn ook nog eens vrijwel even groot geworden: beide zijn vrijwel exact 4,9 meter lang en de Maxima heeft zelfs een paar centimeter kortere wielbasis dan de Altima.
Nissan Altima moet het met minder doen
Toch is er nog steeds duidelijk onderscheid tussen beide modellen. Wat betreft de extra luxe aan boord van de Maxima, maar vooral ook onder de motorkap. De Nissan Altima moet het voortaan doen zonder V6-motoren. Er is keuze uit een 2,0- en 2,5-liter viercilinder. De Maxima is er (in Amerika) juist uitsluitend met 3,5-liter V6.
Het gespotte exemplaar
De Nissan Maxima is in de landen waar hij wordt geleverd een vrij doorsnee sedanmodel, dus weinig mensen zullen er uit liefhebberij een willen importeren naar Europa. Het was dan ook best een verrassing om een Nissan Altima tegen te komen in het Zuid-Hollandse dorpje Driebruggen. Het is een Altima van modeljaar 2019, ofwel de pre-faceliftversie van de huidige generatie. Voor modeljaar 2023 heeft het model een facelift ondergaan.
Het gespotte exemplaar heeft kentekens uit Oekraïne, uit de regio Kiev. Voor zover wij kunnen nagaan wijkt het Oekraïense modelaanbod van Nissan niet noemenswaardig af van wat het merk hier levert, dus is de Nissan Altima ook daar grijze import. Afgaande op zoekresultaten lijkt de Nissan Altima in Oekraïne wel een vrij populair model te zijn voor grijze import. Net als veel andere op zich doodgewone auto’s voor de Amerikaanse markt.