Gespot: een mysterieuze Jeep Cherokee
Bekende Jeep in raadselachtige uitvoering
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Jeep Cherokee van generatie XJ is een bekend model en in Nederland is hij niet eens zo zeldzaam. In deze uitvoering kenden wij hem echter niet. Een zeldzaam geval of professionele huisvlijt?
Het gespotte exemplaar
In Den Haag, zo’n beetje op de grens met Scheveningen, zagen wij deze Jeep Cherokee 4.0 Green Wood uit 2000. Tenminste, dat is de uitvoering die achterop staat. Wij kunnen niets vinden over een uitvoering die Green Wood heette. We kennen wel het bestaan van de Cherokee Briarwood, de opvolger van de Wagoneer (XJ). De Briarwood werd echter slechts in 1991 en 1992 geleverd en is daarmee zelfs van ruim voor de facelift die we hier zien. Het gespotte exemplaar lijkt toch een zelf bedachte uitvoering te zijn. Dat vinyl met houtmotief was (en is) te koop als accessoireset. Als je dat mooi aanbrengt met wat professioneel nagemaakte badges erbij, ziet het er al snel overtuigend uit. Maar wie meer weet over een eventuele officiële Green Wood-uitvoering mag het ons zeggen.
De Jeep Cherokee XJ
In 1983, voor modeljaar 1984, introduceerde Jeep een volledig nieuwe Cherokee, intern aangeduid als de XJ. Het was de eerste volledig nieuwe Jeep sinds de introductie van de Wagoneer (SJ) in 1963. De nieuwe Cherokee was ondanks dezelfde typenaam een heel ander soort auto dan de al bestaande Cherokee op basis van het SJ-model. In de eerste plaats was hij veel compacter. Hij was bijna 80 cm korter, zo’n 15 cm smaller en 10 cm lager. Daarnaast had hij een zelfdragende carrosserie – een primeur voor een Amerikaans offroad-model. Dat maakte een compacte bouw mogelijk, waardoor de Cherokee XJ ondanks de kleinere afmetingen toch zo’n 90 procent van het interieurvolume van de Cherokee SJ bood.
Voor de volledigheid: de luxere Wagoneer SJ bleef in productie, naast de Cherokee XJ. De Wagoneer SJ ook, maar werd omgedoopt tot Grand Wagoneer. De meest luxe uitvoeringen van de XJ werden namelijk óók Wagoneer genoemd. De Wagoneer XJ-modellen laten we nu verder even buiten beschouwing.
Jeep Cherokee zorgt voor nieuw marktsegment
Ook qua marktpositionering bracht de Cherokee XJ vernieuwing. Het was een van de eerste offroad-modellen die met hun praktische eigenschappen en rijcomfort een serieus alternatief boden voor een conventionele auto. GM was dat segment net iets eerder begonnen met de Chevrolet S-10 Blazer en GMC S-15 Jimmy, maar bood die alleen aan in driedeursuitvoering. Jeep bood een driedeursvariant én een extra praktische vijfdeurs. Daarmee was de Cherokee XJ de eerste die het marktsegment echt succesvol maakte. Het leidde al snel tot een vijfdeursvariant van de GM-modellen – en tot de komst van meer concurrenten – maar de Jeep bleef lange tijd de maatstaf in het segment. Overigens waren de drie- en vijfdeursvariant van de Jeep even lang, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.
Motoren Jeep Cherokee
Bij introductie werd de Cherokee XJ geleverd met een 2,5-liter vier-in-lijn (78 kW (106 pk)) en een 2,8-liter V6 (82 kW (112 pk)). De viercilinder benzinemotor kwam uit eigen huis van AMC, maar de V6 kwam opmerkelijk genoeg van concurrent GM. Vierwielaandrijving was standaard. Schakelen ging afhankelijk van de motorkeuze handmatig met vier of vijf versnellingen of met een drietrapsautomaat.
Vele updates
De jaren daarna werden een aantal updates doorgevoerd. Zo verschenen er een voordeliger versie met alleen achterwielaandrijving en een pick-up-variant, die als Jeep Comanche als afzonderlijk model werd gepositioneerd. Op technisch vlak werd de drietrapsautomaat vervangen door een viertraps, kwam er een viercilinder diesel bij en werd de V6 van GM vervangen door een zes-in-lijn uit eigen huis. Tot slot werden de motoren beetje bij beetje wat krachtiger.
Grote innovatie
Kort na de Cherokee XJ introduceerde moederbedrijf AMC nog iets innovatiefs: het concept van de productlevenscyclus. Al snel na het debuut van de Cherokee XJ begon men aan de ontwikkeling van de opvolger, waarbij ook al gebruik werd gemaakt van CAD-software. De productlevenscyclus bleek al snel een succesvolle aanpak. Toen Chrysler in 1985 AMC overnam, werd de werkwijze direct uitgerold over het gehele concern. Terug naar de Cherokee: de opvolger was gepland voor modeljaar 1993. Het nieuwe model was echter wel een slag groter en de compacte XJ verkocht nog steeds erg goed. Daarom werd besloten om de XJ in productie te houden en het nieuwe model er als een nieuwe modellijn boven te positioneren. Dat werd de eerste generatie Grand Cherokee.
Facelift voor de Jeep Cherokee
(Pas) voor modeljaar 1997 onderging de Jeep Cherokee XJ een echte facelift. De auto werd flink gemoderniseerd. Het exterieur kreeg met een geheel nieuw front en nieuwe achterlichten een modernere uitstraling. Het interieur werd herzien met een volledig nieuw dashboard dat beter geschikt was voor uitrusting met twee airbags. Onder meer aanpassingen aan het frame zorgden voor minder rijgeluiden en trillingen, zeker op hogere snelheden. Het motorenaanbod werd teruggebracht naar een 2,4-liter vier-in-lijn benzinemotor met 92 kW (125 pk), een 4,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 140 kW (190 pk) en een 2,5-liter vier-in-lijn turbodiesel met 84 kW (114 pk).
Mede dankzij de komst van een nieuwe directeur was het in 2001 klaar voor de ‘oude’ Cherokee. In dat jaar werd de auto voor modeljaar 2002 vervangen door de Liberty, een model dat op de meeste markten buiten de VS – ook bij ons – gewoon Cherokee bleef heten. Toch was het nog niet helemaal voorbij, want via Chinese joint-ventures is de Cherokee XJ in licht gemoderniseerde vorm nog tot 2014 in productie gebleven.