Gespot: een Jaguar E-Type in het wild
Een stijlvol museumstuk
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Je komt niet iedere dag een Jaguar E-Type in het wild tegen, laat staan in de winter. Toch overkwam het onze collega Bart. Natuurlijk maakte hij een paar foto’s.
Het gespotte exemplaar
De Jaguar E-Type is een iconische klassieker, die weinig toelichting meer nodig heeft. In de zomermaanden zie je ze nog wel eens rijden, maar in de winter staan ze doorgaans veilig, schoon en droog in de garage. Zo niet dit exemplaar, dat onze collega Bart tegenkwam op de binnenplaats van het Louwman Museum. Op die binnenplaats mogen museumbezoekers parkeren als ze met een auto van 40 jaar of ouder naar het museum komen. Een toepasselijke parkeerplaats dus voor deze stijlvolle klassieker.
Eigenaar en E-Type al lange tijd samen
Deze Jaguar E-Type is extra bijzonder, want hij is origineel Nederlands! De kenner heeft dat misschien al gezien aan het kenteken. De M was toen nog niet gereserveerd voor motorfietsen. De Jaguar is nieuw afgeleverd in 1970, maar er valt nog iets op aan de data die de RDW opgeeft. De Jaguar is namelijk zelfs al sinds 1974 bij de huidige eigenaar! Iets anders dat opvalt, is dat dit exemplaar volgens de RDW rood zou moeten zijn.
Jaguar E-Type met 4,2-liter zes-in-lijn
De RDW geeft geen specifieke typeaanduiding op en er zijn zelfs nauwelijks technische gegevens ingevuld. Er ligt een zescilinder benzinemotor onder de sierlijke motorkap, maar dat geldt voor iedere Jaguar E-Type tot de komst van de Series 3. Gelukkig geeft het bouwjaar 1970 een aanknopingspunt. In dat geval ligt sowieso de 4,2-liter zes-in-lijn voorin, een motor die bij de kenners bekend is als de XK. In de Jaguar E-Type leverde hij in 1970 een vermogen van 195 kW (265 pk) en 385 Nm koppel. Daarmee bereikte de auto in 7,0 seconden de 100 km/u en ging hij door tot 243 km/u.
Jaguar E-Type Series 2
Met bouwjaar 1970 is deze Jaguar E-Type er een van Series 2, geproduceerd van 1968 tot 1971. De Series 2 is vooral van het eerste model te onderscheiden aan de hand van de koplampen, die niet langer een glazen overkapping hadden. Dat was nodig om in Noord-Amerika aan de regelgeving voor autoverlichting te voldoen, maar Jaguar paste het toe op alle E-Types wereldwijd. Minder opvallend zijn de iets grotere achterbumper en de grotere achterlichten en richtingaanwijzers voor, die voortaan onder de bumpers waren geplaatst in plaats van erboven. In totaal zijn 18.809 Jaguar E-Type Series 2 geproduceerd.