
Gespot: een Honda NSX!
Een zeldzame Japanner met F1-genen
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

De Honda NSX is een legendarische auto, zeker het eerste model. De kans is klein dat je er zomaar een in het wild tegenkomt, maar ons overkwam het. Dat vraagt natuurlijk om een uitgebreide fotostop.
Het gespotte exemplaar
In het Brabantse Achtmaal zagen wij deze Honda NSX uit 1991, die sinds 2003 in Nederland is. Verder weet een kentekencheck bij de RDW niet echt bijzonderheden te melden over dit specifieke exemplaar. In de meer algemene RDW-gegevens zien we wel dat er meer exemplaren op Nederlands kenteken staan dan we hadden verwacht.
Er staan momenteel 49 Honda NSX’en op Nederlands kenteken en dat zijn bijna allemaal exemplaren van dit eerste model. De enige uitzondering zijn drie exemplaren van de tweede generatie NSX. Opmerkelijk is dat er juist geen enkele NSX van de faceliftversie van de eerste generatie op Nederlands kenteken staat. Dat zou je toch wel verwachten, gezien het relatief grote aantal pre-faceliftexemplaren. Bovendien werd dat faceliftmodel gewoon nog officieel in Nederland geleverd, net als de gespotte originele versie.



Historie van de Honda NSX
De historie van de Honda NSX gaat terug tot ongeveer 1984. Honda had wat geëxperimenteerd met prototypes met middenmotor. Dat leidde niet direct tot een productiemodel, maar smaakte wel naar meer. Men besloot een echte sportwagen te gaan ontwikkelen, die de supercars uit Italië en Duitsland op zijn minst zou evenaren. Als (puur visueel) voorproefje presenteerde het merk in 1984 de HP-X conceptcar. Die letters stonden voor ‘Honda Pininfarina eXperimental’, waarmee meteen duidelijk is wie de auto ontwierp.
De HP-X evolueerde al snel tot het NS-X-project, waarbij de letters stonden voor ‘New Sportscar eXperimental’. Bij de ontwikkeling gebruikte Honda zijn rijke autosportkennis en ook grote namen zoals Satoru Nakajima en Ayrton Senna hielpen mee.

Productieversie Honda NSX
In 1989 was de productieversie klaar, omgedoopt tot NSX, zonder streepje. Op de Noord-Amerikaanse markt werd de NSX ondergebracht bij het sportief-luxe submerk Acura. In 1990 ging de productie van start. Qua uiterlijk was de NSX heel anders dan de HP-X conceptcar, met veel aandacht voor aerodynamica. In meerdere opzichten was de F-16-straaljager een inspiratiebron, maar dat komt het beste tot uiting in de vanbuiten volledig zwart uitgevoerde cockpit, met optimaal zicht rondom.
De Honda NSX was de eerste auto in massaproductie met een volledig aluminium carrosserie. Ook voor de onderstelcomponenten werd veel aluminium toegepast, wat alles bij elkaar al ruim 200 kg bespaarde. Op technisch vlak was de NSX een soort raceauto voor de straat, met een semi-monocoque opbouw, een hoogtoerige motor en een wielophanging vergelijkbaar met die van raceauto’s.




Toch wel met VTEC
De motor, die tussen de stoelen en de achteras lag, was een 3,0-liter V6 met een vermogen van 201 kW (274 pk) en voorzien van Honda’s beroemde VTEC-systeem (variabele kleptiming). Het VTEC-systeem werd als geheel afzonderlijk project ontwikkeld in dezelfde periode als de NSX. Pas op het laatste moment werd besloten om het nieuwe systeem toe te passen bij het sportieve vlaggenschip.
Dat leverde wel een probleem op: de motorruimte was exact op maat gemaakt voor de motor zónder VTEC-systeem. Gelukkig bleek de oplossing vrij eenvoudig: de motor werd zo’n vijf graden achterover gekanteld gemonteerd. De transmissie was een handgeschakelde vijfbak en de aandrijving ging naar de achterwielen. De 100 km/u was in 5,9 seconden bereikt en de topsnelheid lag op 273 km/u.
Honda NSX-R
In 1992 werd het aanbod alleen voor de Japanse markt uitgebreid met de op 483 stuks gelimiteerde NSX-R, een extra sportieve uitvoering die dankzij het strippen van vrijwel alle luxe aan boord zo’n 120 kg lichter was. Ook werden wat kleine onderhuidse wijzigingen doorgevoerd, met name aan de wielophanging. De motor bleef ongewijzigd, maar samen met iets aangepaste versnellingsbakverhoudingen duurde het nog maar 5,2 seconden om de 100 km/u te bereiken. De topsnelheid lag vanwege de aangepaste transmissie wel iets lager, op 270 km/u.


Meer varianten
In 1994 werd een viertrapsautomaat optioneel leverbaar, die via flippers aan het stuurwiel ook een handgeschakelde modus had. Groter nieuws volgde in 1995, met de introductie van de NSX-T, met een
targadak. Ook waren er wat kleinere wijzingen, die ook werden doorgevoerd bij de NSX met vast dak.
Grote updates voor Honda NSX
In 1997 onderging de NSX een grote update. Het belangrijkste nieuws was de aangepaste motor. De inhoud was vergroot tot 3,2 liter, wat samen met enkele andere aanpassingen zorgde voor een hoger vermogen van 216 kW (294 pk). Overigens was deze motor alleen voor de handgeschakelde NSX, de versie met automaat behield de ‘oude’ 3,0-liter V6. Ook de handgeschakelde transmissie zelf werd aangepast, terwijl verschillende gewichtsbesparingen het gewicht van de vernieuwde transmissie grotendeels compenseerden. De 100 km/u was voortaan in 5,5 seconden bereikt, met een topsnelheid van 274 km/u. Ook nieuw (voor Japan) was de NSX Type S, een extra sportieve uitvoering met nog wat extra gewichtsbesparingen. De NSX-R werd, ook weer alleen in Japan, opgevolgd door de vergelijkbare NSX Type S-Zero.


Facelift voor de NSX
In 2002 onderging de NSX een facelift, waarbij de voorzijde vrijwel geheel werd hertekend. De klapkoplampen maakten plaats voor een modern ontwerp dat misschien wel beter bij de rest van de auto past dan de originele voorzijde. Aan de achterkant waren de wijzigingen subtiel, maar samen met nieuwe dorpels leek de auto wel lager bij de grond te liggen.
Technische wijzigingen beperkten zich vooral tot kleine aanpassingen aan de wielophanging, maar de verbeterde aerodynamica zorgde wel voor een fractioneel betere acceleratie en – vooral – voor een hogere topsnelheid, die nu op 282 km/u lag. Verder bleef de Type S, terwijl de S-Zero plaatsmaakte voor de terugkeer van de NSX-R.
Einde productie en opvolging
Ondanks zijn leeftijd kon de Honda NSX zijn moderne concurrenten nog prima bijbenen of zelfs verslaan. Toch was het in 2005 over met de pret en werd de productie gestaakt. Uiteindelijk zijn in totaal iets meer dan 18.000 exemplaren van de eerste generatie NSX geproduceerd. Er kwam wel een tweede generatie NSX, maar daarvoor moesten we nog tot 2016 geduld hebben.

