
Gespot: een Chevrolet 3100 Panel Van uit 1956
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Bedrijfswagens worden na hun werkzame leven meestal gewoon afgedankt. Een exemplaar dat het haalt tot de oldtimerleeftijd is dus een bijzonderheid. Al helemaal wanneer het zelfs als oldtimer een ‘gewone’ bedrijfswagen blijft.
Het gespotte exemplaar
Op de A12 ter hoogte van Reeuwijk zagen wij deze erg mooi (vrijwel) origineel gebleven Chevrolet 3100 Panel Van uit 1956, die sinds 2021 in Nederland is. Ook op kenteken is het nog steeds een ‘gewone’ bestelbus. Een leuke afwisseling op de pick-ups en Suburbans, want bestelbussen halen het meestal niet tot de oldtimerleeftijd. Laat staan dat ze een gewone bestelbus blijven en niet worden omgebouwd tot camper of iets dergelijks.
Hoewel dit exemplaar vanbuiten mooi origineel is gebleven en er nog steeds uitziet zoals hij vroeger rondgereden zou kunnen hebben, is de techniek wel aangepast. Volgens de RDW wordt de Chevy tegenwoordig aangedreven door een 220 kW (299 pk) sterke 6,0-liter V8. Origineel was deze Chevrolet alleen leverbaar met ‘hooguit’ een 116 kW (158 pk) sterke 4,6-liter V8.


De eerste bestelbussen van Chevrolet
Chevrolet en het aanverwante GMC maken al decennialang bestelbussen. Toch maken ze ‘pas’ sinds de jaren ’60 modellen die vanaf het begin zijn ontwikkeld als bestelbus. Voor die tijd waren de bestelwagens gebaseerd op de pick-ups. De eerste Chevrolet Panel Van in deze vorm werd al geïntroduceerd voor modeljaar 1935, op basis van de Suburban. Een modellijn die nog altijd bestaat. Zodoende zou je de toenmalige Suburban kunnen zien als een van de eerste SUV’s. Of een vroege crossover, want hij had ook wel wat van een hoog uitgevallen stationwagen. De Chevrolet personenauto’s waren toen ook nog op hetzelfde platform gebaseerd.

Evolutie van de Chevrolet Panel Van
Bij de latere modelgeneraties kwamen de pick-ups en de afgeleide Suburban en Panel Van volledig los te staan van de personenauto’s en vormen een drie-eenheid op zich. De pick-up als pick-up, de Suburban als praktische personenautovariant en de Panel Van als bestelbus.



Vierde generatie Chevrolet Panel Van
Het door ons gespotte exemplaar is een Chevrolet Panel Van van de vierde generatie, die voor modeljaar 1955 op de markt kwam. De pick-up-lijn was vrijwel volledig nieuw ontworpen en de afgeleide Suburban en Panel Van dus ook. Naast de veel modernere vormgeving kregen de auto’s ook een wat lagere bouw, al blijft het natuurlijk een hoger model dan een gewone personenauto.
Het motorenaanbod bestond uit een 3,9-liter zes-in-lijn en een 4,3-liter V8. Later werd de inhoud van die laatste vergroot tot 4,6 liter, wat ook voor wat extra vermogen zorgde. Zoals gebruikelijk ging de aandrijving naar de achterwielen, maar vanaf 1957 waren er ook vierwielaangedreven modellen. Voor de transmissie was er keuze uit een handgeschakelde versie met drie of vier versnellingen en een viertrapsautomaat.
Opvolging voor de Panel Van
Het gespotte model bleef, met vooral wat cosmetische modeljaarwijzigingen, in productie tot en met modeljaar 1959. Nog tot en met modeljaar 1970 (inmiddels de zesde modelgeneratie) was de Suburban ook leverbaar als Panel Van. Dat jaar verscheen de volledig nieuwe derde generatie van de Chevrolet G-Series Van, die vanaf het begin was ontwikkeld als bestelbus. Bovendien was de nieuwe G-Series Van een stuk groter dan zijn voorganger, waardoor de Panel Van op Suburban-basis overbodig werd.

