
Gespot: een Cadillac Allanté
Exclusieve Italiaanse Amerikaan
![]() | Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

De Cadillac Allanté was bedoeld als exclusieve auto, maar werd uiteindelijk zeldzamer dan de bedoeling was. Een van de redenen was het dure productieproces. Tijd om deze Italiaanse Amerikaan weer eens in de schijnwerpers te zetten.
Het gespotte exemplaar
Deze week hebben we maar één foto van de gespotte auto, maar hij is exclusief genoeg om toch te laten zien: een Cadillac Allanté uit 1989. De auto is sinds 2012 in Nederland en nog maar sinds deze zomer bij de huidige eigenaar.
Wat was de Cadillac Allanté?
De Cadillac Allanté werd geïntroduceerd voor modeljaar 1987 en was bedoeld als een sportieve aanvulling van het Cadillac-aanbod. Het model was gepositioneerd boven de Eldorado, de grotere en meer op luxe gerichte cabriolet. Concreet was de Allanté bedoeld als concurrent voor auto’s zoals de Jaguar XJ-S en Mercedes-Benz SL. De naam van de auto werd op zeer moderne wijze bepaald: ‘Allanté’ werd gekozen uit zo’n 1.700 door een computer gegenereerde namen.
Ruzie over het design
Cadillac wilde een roadster in Europese stijl en zocht daarvoor contact met diverse Europese carrosseriebouwers. Uiteindelijk viel de keuze op het Italiaanse Pininfarina, dat het design van de auto verzorgde. Dat overigens tot grote onvrede van het eigen Cadillac-designteam, dat zich nogal gepasseerd voelde. Na de vele ‘gewone’ modellen ging uitgerekend dit leuke prestigeproject aan hun neus voorbij…
Het management hield echter voet bij stuk, want voor dit topmodel wilden ze graag een design dat was verbonden aan een grote naam. Pininfarina verzorgde ook de productie van de carrosserieën. Daarvoor bouwden ze zelfs een compleet nieuwe assemblagehal, iets ten noorden van Turijn.


Aandrijflijn Cadillac Allanté
Op technisch vlak stond de Cadillac Allanté op een volledig eigen platform, een ingekorte versie van het platform waar onder andere de Eldorado op stond. De motor was een iets aangepaste versie van de 4,1-liter V8 die ook in andere Cadillac-modellen was te vinden. De motor stond dwars voorin, met aandrijving op de voorwielen, via een viertrapsautomaat.
In 1989 werd de motor vervangen door een tot 4,5-liter vergrote versie. In het laatste modeljaar 1993 nam de bekende 4.6 Northstar V8 het over. Bij iedere motorwissel klom het motorvermogen iets op, van 127 kW (173 pk) van de eerste tot 220 kW (300 pk) voor de laatste.

Rijke uitrusting Cadillac Allanté
Als topmodel was de Cadillac Allanté van allerlei luxe voorzien. Vooral bijzonder voor die tijd was een (optionele) ingebouwde mobiele telefoon. Ook ongebruikelijk waren de lichtunits: vrijwel alle verlichting was dubbel uitgevoerd. Ging een lampje defect, dan ging automatisch een direct ernaast geplaatst reservelampje branden. In principe had de Allanté een softtop, maar een hardtop om daar overheen te plaatsen behoorde tot de standaarduitrusting.
In de loop van de productie werden ook zaken zoals een adaptief onderstel toegevoegd. Ook op gebied van garantie was Cadillac vooruitstrevend: specifiek voor de Allanté gold (vanaf 1990) maar liefst zeven jaar en 160.000 km fabrieksgarantie, plus een modelspecifiek noodnummer voor als assistentie nodig was.
Digitaal instrumentarium
Geheel volgens de laatste trends had de Cadillac Allanté een volledig elektronisch instrumentarium, naast een sterk op de bestuurder gerichte middenconsole. Interessant is dat General Motors toen al touchscreens leverde in bepaalde modellen, maar juist niet in prestigemodel Allanté. Later kon je optioneel ook een traditioneel instrumentarium bestellen. Nog weer later werd juist het digitale instrumentarium optioneel.

Air Bridge-productieproces
De Cadillac Allanté staat ook bekend om zijn omslachtige productieproces, in het bijzonder de logistiek ervan. De carrosserieën werden zoals gezegd geproduceerd door Pininfarina in Italië. De aandrijflijn werd echter gewoon lokaal geproduceerd in Detroit. GM besloot om de carrosserieën niet te verschepen, maar met eigen, speciaal aangepaste Boeing 747’s van Turijn naar Detroit te vliegen. Cadillac noemde dit de Air Bridge en het wordt ook wel eens ’s werelds langste productielijn genoemd.
Natuurlijk was dit geen goedkoop productieproces, maar vliegen was een stuk sneller dan varen. Voorheen had Cadillac wel een lokale fabriek voor gespecialiseerde carrosserieën, maar die was kort voor de introductie van de Allanté permanent gesloten. Dat was dus ook geen optie meer.
Productie-aantallen Cadillac Allanté
Hoewel de Cadillac Allanté door de pers best werd gewaardeerd, ook in direct vergelijk met zijn concurrenten, was het mede door dit productieproces wel een erg dure auto. Dat remde de verkopen. Uiteindelijk is de Allanté toch nog tot en met modeljaar 1993 in productie gebleven, maar in die tijd zijn slechts iets meer dan 21.000 exemplaren geproduceerd. Bijna al deze exemplaren werden verkocht op de thuismarkt. Zelfs in buurland Canada bleef het bij enkele exemplaren per jaar.
Een facelift voor de Allanté was in ontwikkeling, maar is uiteindelijk niet geïntroduceerd. Een opvolger kwam er ook niet. Niet direct althans, want in 2003 verscheen wel de Cadillac XLR.
De Cadillac Allanté in Nederland
Hoewel de Cadillac Allanté voor zover wij kunnen nagaan nooit officieel in Nederland is geleverd, staan volgens het kentekenregister 27 exemplaren op Nederlands kenteken. Dat zijn er toch nog wel een stuk meer dan we hadden verwacht.

