Gespot: een Abarth 124 Spider uit 2017
Een modern eerbetoon
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Zoals de Fiat 124 Spider een moderne versie is van de klassieke 124 Sport Spider, is de Abarth 124 Spider een moderne versie van diens Abarth-versie. Zowel de klassieke als moderne Abarth zie je helaas maar weinig rijden, dus dit exemplaar mocht zeker even op de foto.
In 2016 introduceerde Fiat de 124 Spider. Je kunt de auto zien als een modern eerbetoon aan de klassieke Fiat 124 Sport Spider, die in 1966 voor het eerst op de markt kwam. Met de 124 Spider werd niet alleen maar over boulevards en mooie binnenwegen gereden. Fiat zette het model ook in bij de rallysport. Uiteraard werd het daarbij ondersteund door Abarth. Daaruit kwam in 1972 dan weer de Fiat Abarth 124 Rally voort, een homologatiemodel voor op de openbare weg.
Abarth 124 Spider wordt herboren
De moderne reïncarnatie kon natuurlijk niet achterblijven. Al in 2016, kort na introductie van de Fiat 124 Spider, verscheen een Abarth 124 Spider Rally voor op de rallypaden. De gewone particulier kon kiezen voor de Abarth 124 Spider. Net als de reguliere Fiat-versie werd ook de Abarth door Mazda geproduceerd, maar voor de rest is het een echte Abarth. Zo vond de eindassemblage ‘gewoon’ plaats in Turijn, waar Abarth zelf de modelspecifieke onderdelen monteerde.
Specs en prestaties Abarth 124 Spider
Bij de Abarth 124 Spider levert de 1,4-liter viercilinder een vermogen van 125 kW (170 pk), tegenover 103 kW (140 pk) voor de reguliere Fiat-versie. Dankzij het relatief lage gewicht van 1.060 kg was dat genoeg om de Abarth in 6,8 seconden naar de 100 km/u te laten accelereren. Als je zelf snel genoeg door de zes verzetten schakelde. Er was ook een zestrapsautomaat, maar die deed er 6,9 seconden over. De topsnelheid lag op respectievelijk 232 en 229 km/u.
Afgezien van het hogere vermogen onderscheidt de Abarth zich van de Fiat met eigen bumpers, matzwarte motorkap en achterklep, 17-inch aluminium velgen en met Alcantara beklede Recaro-sportstoelen.
Het gespotte exemplaar
We hebben destijds zelf ondervonden dat de Abarth een erg leuke auto is, maar helaas zorgde de bpm in Nederland voor een vrij hoge vanafprijs. Daardoor is de Abarth in ons land altijd een zeldzame verschijning gebleven. Des te leuker om er weer eens een tegen te komen. In een van de parkeergarages van Schiphol zagen wij deze Abarth 124 Spider uit 2017. De auto is sinds 2020 in Nederland, maar de eerste Nederlandse eigenaar heeft er niet lang van genoten. In 2021 ging de Abarth namelijk alweer door naar de huidige eigenaar. Die is er dus wel nog altijd tevreden mee, zoals wij maar al te goed kunnen begrijpen.