De snelste dieselauto van Ford ooit
Focus ST diesel nu ook met automaat
Ford levert de Focus ST TDCi diesel nu ook met een PowerShift-automaat. De slimme transmissie met dubbele koppeling schakelt razendsnel en zonder onderbreking. Dus dat betekent een snellere acceleratie ten opzichte van de handgeschakelde variant. En meer comfort als het wat rustiger aan mag.
De Ford Focus ST diesel met de zestraps PowerShift-automaat is leverbaar vanaf begin 2016. De vijfdeurs kost minimaal 42.000 euro en voor dat geld krijg je een bijzonder sportieve Focus, die zich zowel optisch als technisch op vele punten onderscheidt. De 2,0-liter TDCi turbodiesel levert 136 kW (185 pk) en 400 Nm. In combinatie met de automaat sprint hij in 7,7 seconden van 0-100 km/u. Volgens de testcyclus is de CO2-uitstoot vastgesteld op 119 g/km, met een gecombineerde brandstofverbruik van 4,6 l/100 km.
[gallerij-1]
Met de PowerShift-transmissie kan de bestuurder kiezen voor automatisch schakelen of handmatig schakelen via schakelpeddels aan het stuur. De transmissie kent ook een sportmodus, met een schakelprogramma dat bij hogere toerentallen schakelt.
De verkoop van de Ford Focus ST is verdubbeld sinds de introductie van het nieuwe model. Begin 2015 breidde Ford het assortiment uit met een dieselversie. In Europa verkocht Ford in de eerste tien maanden van 2015 maar liefst 10.000 Focus ST’s. De vraag in Europa is gelijkmatig verdeeld tussen de twee motorversies, want 46 procent kiest voor de Focus ST met dieselmotor en 54 procent kiest voor de benzineversie. De Ford Focus ST is er ook als Wagon. DIe kost in alle gevallen duizend euro meer dan de vijfdeurs.
[parallex-1]