Autotest – Ford Focus RS
Indrukwekkendste 'hot hatch' ooit
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Nooit eerder gingen we zó hard door een bocht met een vijfdeurs hatchback. De nieuwe Ford Focus RS is werkelijk sensationeel. En praktischer dan ooit. Geen wonder dat dit een van de meest gehypete hot hatches is van de laatste jaren.
Instant hit
We weten het nog goed, toen Ford de vorige Focus RS introduceerde. Het was de eerste voorwielaandrijver met meer dan 220 kW (300 pk). Er werd hardop getwijfeld of de voorwielen dat wel aankunnen. Tot de internationale persintroductie in Zuid-Frankrijk, waar we de Focus RS op een van de mooiste bergpassen mochten uitlaten.
Iedereen was lyrisch. De auto was zó goed, dat de gehele productie in no time was uitverkocht. Toen Ford een paar jaar later zijn opvolger aankondigde, ontplofte internet zowat. De nieuwste Focus RS werd een hit voordat hij überhaupt te koop was. En de enige vraag die overblijft is: hoe goed is déze wel niet?
Zelfde naam, ander concept
De nieuwe Ford Focus RS is een heel andere auto dan zijn voorganger. Hij is er uitsluitend als vijfdeurs, heeft standaard vierwielaandrijving en die machtige vijfcilinder van de vorige RS heeft plaatsgemaakt voor de 2,3-liter viercilinder EcoBoost-motor die ook in de Ford Mustang te vinden is.
Geen brullende vijfpitter dus voor de nieuwe Focus RS, maar wel meer vermogen, meer koppel en een lager verbruik. En het geluid? Tsja, een viercilinder klinkt nu eenmaal minder potent dan een vijfcilinder. Maar maak je geen zorgen. De technici van Ford Performance hebben twee joekels van uitlaatpijpen ontworpen, zodat de wijde omgeving ook van de heerlijke soundtrack van déze RS kan meegenieten.
LEES OOK: Autotest – Ford Mondeo Vignale
Dagelijks gebruik
Zoals elk RS-model van Ford staat everyday usability hoog in het vaandel. In tegenstelling tot het zeer agressieve exterieurdesign, zijn binnenin slechts enkele zaken anders dan in de reguliere versie. Denk aan de Recaro-kuipstoelen, extra meters voor olietemperatuur en turbodruk en een dikker stuurwiel met mooi blauw stikwerk. Verder is de RS vanbinnen ‘gewoon’ een luxe uitgevoerde Focus met voldoende ruimte voor het gezin.
Als je de krachtbron tot leven roept, hoor je de EcoBoost luidkeels grommen, en het koppelingspedaal is wat zwaarder dan gebruikelijk. De stijfheid van het onderstel is onmiskenbaar en (alleen) als je zachtjes door een bocht gaat, voel je de voorwielen wat glijden als gevolg van de zeer sportieve set-up van de wielophanging.
Verder voelt het verschil met een reguliere Focus niet eens zo heel groot. Je raakt snel vertrouwd met de auto en hij is niet eens oncomfortabel. File rijden, drempels in de woonwijk of de kofferbak volstouwen met de wekelijkse boodschappen: de Focus RS draait nergens zijn hand voor om.
Bochtenkoning
Als je via het menu van de boordcomputer de sportiefste setting kiest, komt het beest in de RS los en ervaren we sportwagenkwaliteiten als nooit tevoren in deze klasse. Man man, wat een auto.
Het model is ontwikkeld door het speciale Ford Performance-team in Duitsland en zelfs rallycoureur en YouTube-ster Ken Block heeft zich ermee bemoeid. De wielophanging en de krachtverdeling van het AWD-systeem zijn zo geavanceerd, dat in bochten een laterale versnelling van meer dan 1 G-kracht mogelijk is!
350 pk, 470 Nm
Dat niet alleen. Die EcoBoost-motor blijft maar gaan. Met 257 kW (350 pk) vermogen en een kortstondig maximumkoppel van 470 Nm schiet de RS furieus van zijn plek. Geen flippers aan het stuur, maar een handgeschakelde zesbak die zich soepel maar trefzeker laat bedienen en die er bovendien voor zorgt dat je maximaal betrokken bent bij het autorijden.
En als je echt wilt uitsloven of de Focus RS uitlaat op het circuit, kun je gebruikmaken van de Launch Control voor de snelst mogelijke sprint vanuit stilstand (in 4,7 seconden) en zelfs een Drift Modus om de achteras gecontroleerd te laten uitbreken.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen Golf R met Performance Upgrades (2018)
Scherp geprijsd
Nu snappen we waarom de Ford Focus RS ook zo geliefd is bij gefortuneerde automobilisten die een of meerdere supercars bezitten. Iedereen die houdt van sportieve auto’s en het kan betalen, wil deze auto hebben.
Maar je hoeft niet per se gefortuneerd te zijn: de Ford Focus RS is leverbaar voor prijzen vanaf 50.000 euro. Daarmee is deze fenomenale hot hatchback gezien de prestaties opvallend scherp geprijsd en dus bereikbaar voor een grote groep liefhebbers.