Ford Focus Wagon als extra ruige ‘Active’
Hoger, stoerder en vaardiger.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De Active-familie van Ford wordt in rap tempo uitgebreid. Na de Ka+, Fiesta en Ford Focus volgt nu de Focus Active Wagon. Ook deze staat hoger op de wielen, ziet er ruiger uit en is op punten aangepast voor meer grip op gladde wegen.
Ford Focus Active Wagon
Te opzichte van de reguliere Focus Wagon is de Active te herkennen aan de kunststof beschermdelen rond de wielkasten, dorpels en voor- en achterbumper. Ook het specifieke design van de lichtmetalen wielen en banden met grover profiel dragen bij aan de stoere uitstraling.
De Active staat 30 tot 34 mm hoger op z’n wielen dan de standaard Focus Wagon. Hij heeft een ingenieuze achterwielophanging met aangepaste veren, dempers en stangen voor een betere wegligging in alle omstandigheden, ook met volgeladen kofferbak.
LEES OOK: Autotest – Ford Focus (2018)
Slippery Mode
Bij elke Ford Focus kun je schakelen tussen de rijstanden Normal, Sport en Eco. Bij de Active komen daar de ‘Slippery mode’ en ‘Trail mode’ bij. Deze standen zorgen voor extra tractie en stabiliteit in de sneeuw, modder of op zand door de nauwkeurige werking van ESC, ABS en traction control.
Motoren
De motoren van de Ford Focus Active Wagon zijn verder hetzelfde als bij de standaard Focus. De benzinemotoren leveren vermogens van 100 tot 184 pk. De dieselmotoren zijn er met 95, 120 en 150 pk. Bijna alle motoren zijn naar wens te combineren met een 8-traps automaat. De prijzen worden binnenkort bekend gemaakt.