
Ford Fiesta komt terug als een Volkswagen?

De Ford Fiesta. Wie is er niet groot mee geworden? Nou ja, groot… klein was-ie juist, en dat was precies de charme. Handzaam, zuinig, én dat heerlijke scherpe onderstel. In 2023 zwaaiden we hem uit, maar nu gonst het van de geruchten: komt-ie terug?
Ford Fiesta comeback
Wie hoopt op een Fiesta zoals vroeger – met bijvoorbeeld een pittige EcoBoost-motor – moet even slikken. Want mocht de Fiesta écht terugkomen, dan is de kans groot dat-ie volledig elektrisch wordt. En niet zomaar elektrisch: hij zou onderhuids wel eens veel weg kunnen hebben van… een Volkswagen.
Ford en Volkswagen werken namelijk al een tijdje samen aan elektrische auto’s. De Explorer en de nieuwe Capri zijn beide gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen – waarop de ID.3 en ID.4 staan. In ruil daarvoor mag Volkswagen onder andere de Ford Transit verkopen als Volkswagen Transporter. Nu zingt het gerucht rond dat Ford ook interesse heeft in het compacte MEB Entry-platform van Volkswagen als basis voor een nieuwe Fiesta.
Volkswagen ID.1 en ID.2
Het MEB Entry-platform is de basis voor de aankomende Volkswagen ID.2 en ID.1 – compacte elektrische hatchbacks met een bereik van zo’n 400 kilometer. Die modellen zijn qua formaat nagenoeg identiek aan de laatste Ford Fiesta. Martin Sander, voormalig Ford-topman en nu marketingchef bij Volkswagen, zwengelde de geruchtenstroom aan door in een interview met het Britse Auto Express te zeggen dat de samenwerking met Ford “zeer, zeer, zeer succesvol” is geweest – en dat hij openstaat voor meer technologische kruisbestuiving.
Waarom Ford deze stap wil zetten
Het verdwijnen van de Fiesta en Focus laat een gapend gat achter in het Ford-aanbod. De instapper is nu de Puma. Ford móét met iets compacters en betaalbaarders komen om het volume in Europa op peil te houden. Alleen dikke crossovers bouwen is leuk voor de marge, maar niet voor het marktaandeel. Een samenwerking met Volkswagen op het MEB Entry-platform is dan helemaal zo’n gek idee nog niet. Ford kan op die manier snel én relatief goedkoop een eigen compacte EV op de markt brengen – net zoals ze dat eerder deden met de Capri en Explorer.
Wat kunnen we verwachten?
Stel dat het zover komt, wat kunnen we dan verwachten van de nieuwe Fiesta? Als we de ID.2 als blauwdruk nemen, mogen we rekenen op een vijfdeurs hatchback met een actieradius rond de 400 kilometer en een snellaadvermogen tot 125 kW. Wie weet komt er ook een sportieve ST uitvoering voor de liefhebbers, gebaseerd op de ID.2 GTX.
Maar… komt-ie écht?
Voorlopig houdt Ford de kaken nog stijf op elkaar. Maar in een wereld waarin Renault met succes een retro-Renault 5 lanceert en Fiat de 500 tot in den treure blijft herkauwen – waarom zou Ford dan het Fiesta-label níét hergebruiken voor een nieuwe elektrische instapper? Wij zien het wel gebeuren.
