Ferrari GTC4Lusso nu ook met V8 Turbo
Voor als 610 pk ook genoeg is...
Voor het eerst wordt een Ferrari-model leverbaar in twee motorvarianten. Het merk presenteert de GTC4Lusso T met V8-turbomotor en achterwielaandrijving, die Ferrari onder de vierwielaangedreven V12-versie positioneert.
LEES OOK:
De 3,9-liter V8-turbomotor van Ferrari is een indrukwekkend stukje techniek en de grote winnaar van de International Engine of the Year 2016-verkiezing. De twinturbo achtcilinder is in de Ferrari GTC4Lusso T goed voor 449 kW (610 pk) vermogen en 760 Nm trekkracht. Dat is 59 kW (80 pk) minder, maar 63 Nm meer dan turboloze V12-motor.
De prestaties ontlopen elkaar dan ook nauwelijks: de GTC4Lusso T is met een sprint van 0-100 km/u in 3,5 tellen slechts een tiende seconde langzamer dan de V12-versie, terwijl de topsnelheid in beide gevallen boven de 320 km/u ligt. Maar waar het écht om gaat: de CO2-uitstoot van de V8-motor ligt 85 g/km lager dan die van de V12. Belangrijk, want ook sportautofabrikanten als Ferrari moeten voldoen aan de strenge emissienormen.
V8 Turbo
Afgezien van pure snelheid hebben de V12- en V8-versies wel een eigen karakter. De V12 is een racemotor, die hoog in de toeren tot leven komt en daarbij een oorverdovend (maar verslavend) gejank via de uitlaten laat horen.
De V8 brult ook wel, maar door de toepassing van de turbo’s een stuk minder. Bovendien reageert hij feller bij lage toerentallen, omdat de V8 turbo al bij 3.000 tpm zijn maximale trekkracht levert. Dat rijdt wat soepeler en daarom past de karakteristiek van de Ferrari GTC4Lusso T goed bij dagelijkse inzet, ook in de stad.
Nog een verschil: de V8-versie van de GTC4Lusso drijft alleen de achterwielen aan, terwijl de V12 is voorzien van vierwielaandrijving. Ferrari presenteert de GTC4Lusso T op de Autosalon van Parijs. De verkoop start in 2017.
[gallerij-1]