Wat de Ferrari 458 Italia extra bijzonder maakt
Het einde van een tijdperk binnen het Italiaanse automerk
De Ferrari 458 is een iconische sportwagen die een speciaal plekje heeft veroverd in de harten van autoliefhebbers over de hele wereld. Maar waarom eigenlijk?
Voorgangers Ferrari 458 Italia
De Ferrari 458 is de opvolger van de Ferrari F430, die op zijn beurt weer de opvolger was van de Ferrari 360 Modena. De 360 Modena werd geproduceerd van 1999 tot 2005. De auto was een enorm succes voor Ferrari en zorgde voor een revolutie in de sportwagenindustrie. De F430, geproduceerd van 2004 tot 2009, was de volgende stap in de evolutie van de V8-motoren van Ferrari en had een vermogen van 490 pk. Met de Ferrari 458 Italia ging het merk nog een stapje verder. Een handbak was verleden tijd. De 458 Italia is enkel met schakelflippers geleverd.
Naamgeving Ferrari 458 Italia
De naamgeving van de Ferrari 458 heeft betrekking op de motorinhoud van de auto, namelijk een 4,5-liter achtcilindermotor. De ‘458’ in de naam staat voor 4,5 liter en het aantal cilinders van de motor. De achtcilindermotor is een iconisch kenmerk van de Ferrari’s van de laatste twintig jaar en staat bekend om zijn kracht en prestaties. Het ontwerp van de motor is gebaseerd op de jarenlange ervaring en kennis van Ferrari in de motorsport en is geoptimaliseerd voor hoge prestaties en betrouwbaarheid. Al met al is de motor van de Ferrari 458 een meesterwerk van techniek en prestaties en vormt het een essentieel onderdeel van de unieke rijervaring die deze auto biedt.
Prestaties van de Ferrari 458 Italia
De 4,5-liter V8-motor levert liefst 570 pk en een koppel van 540 Nm. Dit vermogen wordt overgebracht naar de achterwielen via een zeventraps F1-geïnspireerde versnellingsbak met dubbele koppeling, waardoor de auto in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van meer dan 320 km/u kan bereiken. Het geluid van de Ferrari 458 Italia is uniek en enorm herkenbaar voor liefhebbers van Ferrari. De V8-motor produceert een opwindend geluid dat diep en rauw is. Het exemplaar op de foto’s heeft zelfs een Akrapovic uitlaat, waardoor deze nog iets harder klinkt dan een reguliere 458 Italia.
Waarom zo geliefd?
Maar waarom is de 458 nu zo geliefd? Dat heeft een simpele reden: het is de laatste Ferrari met een ongeblazen V8 motor. Deze motor heeft de auto gemaakt tot wat het nu is: een symbool van de ultieme rijervaring en prestaties.
Fotografie: YN – Automotive Photographer