Ook Mercedes C-klasse Coupé en Cabrio vernieuwd
Leverbaar vanaf juli, prijzen volgen binnenkort
De vernieuwde Mercedes-Benz C-klasse familie is compleet. Eerder werden al de gefacelifte Limousine en Estate voorgesteld, nu de Coupé en Cabrio. Ook hier richt het nieuws zich vooral op de motoren, multimedia en veiligheid.
C 200 met EQ-boost
De vernieuwde Mercedes-Benz C-klasse Coupé en Cabrio worden leverbaar als C 200 met een volledig nieuwe 1,5-liter benzinemotor met een zogeheten EQ-booster. Deze compacte elektromotor fungeert als startmotor en dynamo, maar levert ook een extra ‘boost’ van 14 pk en 160 Nm bij volgas accelereren. Samen leveren ze bijna (147 kW) 200 pk vermogen en ruim 400 Nm trekkracht.
Dat maakt de Mercedes-Benz C 200 niet alleen sneller, maar ook efficiënter. Ook zijn de nieuwste generatie benzinemotoren standaard voorzien van een roetfilter.
LEES OOK: Nieuwe Mercedes-Benz A-klasse (2018) nu te bestellen, dit zijn de prijzen
C 220 d
Ook nieuw is de 2,0-liter dieselmotor in de C 200 d. Dit is naar eigen zeggen een zeer geavanceerde krachtbron, met allerlei innovaties in de verbrandingskamer en een 16% lager gewicht dan de motor die is vervangen. Het vermogen en koppel komen uit op 143 kW (194 pk) en 400 Nm, terwijl het dieselverbruik is vastgesteld op 4,6 l/100 km.
Verder zijn er allerlei aanpassingen gedaan op het gebied van uitlaatgasnabehandeling. Mede daardoor voldoet de krachtbron al aan de zeer strenge Euro 6d-TEMP emissienorm die in september 2018 verplicht is voor nieuwe auto’s.
AMG C 43 4Matic
De derde motorvariant is AMG C 43 4Matic met standaard vierwielaandrijving. Deze extra sportieve, door AMG ontwikkelde versie heeft een verbeterde 3,0-liter V6 biturbomotor met 287 kW (390 pk) en 520 Nm.
Daarmee is de zescilinder 23 pk sterker dan voorheen, waarmee de AMG C 43 in 4,7 seconden van 0-100 km/u accelereert (Cabrio 4,6 seconden). Slechts een paar tienden trager dus dan de Mercedes-AMG C 63 met 350 kW (476 pk) sterke V8-motor. En voor een hogere topsnelheid hoef je ook geen V8 aan te schaffen, want die is in alle gevallen begrensd op 250 km/u.
LEES OOK: “Benzine- en diesel blijven voorlopig nog wel even”
Multibeam LED
Verder zijn de nieuwe C-klasse modellen standaard voorzien van high-performance led-koplampen met een nieuw design. Multibeam LED-koplampen met 84 individueel geregelde leds en ‘Ultra Range’-grootlicht zijn optioneel
In het interieur zien we een digitaal instrumentpaneel van 12,3 inch en een groter mediadisplay van 10,25 inch. Ook het nieuwe multifunctioneel stuurwiel met touch control-buttons, bekend uit andere Mercedesssen, is in de vernieuwde C-klasse Coupé en Cabrio te vinden.
Dynamic Body Control
Het rijgedrag van de Mercedes-Benz C-klasse kan extra op smaak gebracht worden als je kiest voor het optionele Dynamic Body Control-onderstel. Dan krijg je continu verstelbare dempers die zich eindeloos aanpassen aan het rijgedrag en de wegomstandigheden. Voor de setup van het onderstel kan worden gekozen uit de standen Comfort, Sport en Sport+.
Dit variabele onderstel komt altijd met Sport Direct Steering, waarmee de reactie van de besturing wordt bepaald door de snelheid van de auto.
LEES OOK: Autotest – Mercedes-Benz X-Klasse pick-up (2018)
Intelligente camera
Tot slot zit de vernieuwde Mercedes-Benz C-klasse vol met rijassistentiesystemen, waaronder een aantal nieuwe rechtstreeks uit de Mercedes-Benz S-klasse. Zo kan de C-Klasse semi-autonoom rijden in bepaalde situaties. Hiervoor monitort de auto de verkeerssituatie met behulp van verbeterde camera- en radarsystemen die 500 meter vooruit kunnen ‘kijken’. De omgeving van de auto wordt gescand door een radar tot 250 meter naar voren, 40 meter opzij en 80 meter naar achteren.