Extra zuinige Fiat 500 en Panda Hybrid in aantocht
Hippe stadsauto's met 20 tot 30% lager verbruik.
Fiat start in februari met de verkoop van de Fiat 500 Hybrid. De Fiat Panda Hybrid arriveert een maand later. Beide modellen hebben een driecilinder benzinemotor met een ingebouwd elektromotortje waarmee het verbruik 20 tot 30% daalt.
Mild hybrid
De nieuwe Fiat 500 Hybrid en Fiat Panda Hybrid maken gebruik van zogeheten ‘mild hybrid’-techniek. Je kunt er niet volledig elektrisch mee rijden zoals bij een ‘full-hybrid’, maar de benzinemotor wordt wel geholpen door een ingebouwd elektromotortje (Belt-integrated Starter Generator).
Tijdens remmen en vertragen fungeert de elektromotor als generator en wordt energie opgeslagen in een kleine lithium-ion batterij. Die energie wordt vervolgens benut om extra kracht te leveren bij het accelereren. De motor levert een vermogen van 51 kW (70 pk).
Het systeem zorgt er ook voor dat de benzinemotor direct wordt uitgeschakeld als je de versnellingsbak z’n vrij zet bij snelheden onder de 30 km/u, en in een fractie van seconde weer inschakelt als je het koppelingspedaal intrapt.
Uiteindelijk is het mild hybrid-systeem goed voor een brandstofbesparing van 20 tot 30% ten opzichte van de Fiat 500 en Pand met 69 pk sterke 1.2 benzinemotor. De officiële verbruiks- en CO2-cijfers laten nog even op zich wachten, evenals de prijzen.
LEES OOK: Autotest – Fiat 500X Sport (2019)
Launch Edition
De Fiat 500 Hybrid en Fiat Panda Hybrid zijn in eerste instantie leverbaar als speciale ‘Launch Edition’. Deze is gespoten in de speciale kleur ‘Verde Rugiada’, terwijl de stoelbekleding deels gemaakt is van gerecycled plastic (Seaqual Yarn).
De 500 en Panda Hybrid zijn de eerste twee geëlektrificeerde modellen van Fiat in Europa. Later dit jaar start ook de Europese productie van de volledig elektrische Fiat 500.
LEES OOK: Groupe PSA en Fiat Chrysler gaan officieel fuseren