Exclusief: Carver keert terug, ook in Nederland!
Nog steeds driewieler met kanteltechniek, maar nu 100% elektrisch - INTERVIEW
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ken je de Nederlandse Carver nog? De driewieler kreeg bekendheid door een vernuftig kantelprincipe waarbij het voertuig in de bocht kon hangen voor een betere stabiliteit. Carver werd in juni 2009 failliet verklaard, maar maakte in 2010 achter de schermen een doorstart. Nu is Carver Technology uit ’s-Gravendeel klaar voor een serieuze comeback. In het scootersegment welteverstaan. AutoRAI.nl spreekt exclusief met Anton Rosier, CEO van Carver, over de veelbelovende toekomstplannen.
Eerst een terugblik
Eerst even wat geschiedenis over het merk. Carver werd zoals gezegd in 2009 failliet verklaard. Dat kwam door Toyota. De Japanse autofabrikant leverde 68 pk sterke Daihatsu-turbomotoren aan Carver, maar zette deze levering tijdelijk stop om te onderzoeken of de levering nog wel lonend was. Voor Carver een nachtmerrie, want het produceren van nieuwe Carver Ones was op deze manier onmogelijk. Carver moest de deuren sluiten, maar kon een doorstart maken. In totaal zijn er ongeveer 250 exemplaren van de Carver One gemaakt.
“De nieuwe Carver lijkt veel op de One”
Tweedehands
Het Duitse bedrijf 2Drive bouwde in licentie nog mondjesmaat exemplaren van de One, maar is daar op 31 december 2016 mee gestopt. Onder meer vanwege Europese regelgeving is het niet langer mogelijk om nieuwe Carver Ones te bouwen. Zodoende is de originele Carver One nu echt uit productie en alleen nog via het tweedehands circuit te krijgen. Een exemplaar kopen is lastig, want gebruikte Ones zijn binnen no time vergeven.
643 kilogram
De originele Carver One had een gewicht van 643 kilogram. Om die reden was 68 pk meer dan genoeg. De sprint naar 100 km/u duurde 8,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 185 km/u.
De Carver One:
Licenties
Carver heeft zich sinds 2010 toegelegd op het verder ontwikkelen van het kantelprincipe en verkocht de kanteltechnologie in licentie aan andere bedrijven. Onder meer aan PAL-V – producent van de vliegende auto – gebruikt Carver-technologie, zij het wel in beperkte mate. In maart 2015 werd een samenwerking met de Chinese scooterproducent Sunra (Xinri) aangekondigd.
“De tijd van een Carver met benzinemotor ligt achter ons, ook al zijn we op de eerste Carver One nog altijd bijzonder trots.”
Elektrisch voertuig
Het Chinese bedrijf was zeer geïnteresseerd in het toepassen van kanteltechnologie in een overdekt tweepersoons voertuig met elektrische aandrijving. Carver verkocht de kanteltechnologie in licentie. “De ontwikkeling in China bleek achteraf moeilijk”, zegt Rosier. “De beursgang van Sunra hielp ook niet mee, want daardoor werden al projecten on hold gezet. Ongeveer een half jaar na maart 2015 besloten we om het heft in eigen hand te nemen en zelf een elektrisch voertuig te gaan ontwikkelingen met kanteltechnologie. We gingen daarmee feitelijk onze eigen droom achterna. Alle licenties werden afgebouwd. Daaraan hing een risico, want juist die licenties waren voor ons een belangrijke inkomstenbron. Ons vertrouwen in de nieuwe elektrische Carver is echter groot. De stap werd gezet.”
De naam van de Carver
Carver B.V. ging eind 2015 in ’s-Gravendeel aan de slag met een opvolger van de One. De nieuwe Carver lijkt veel op de One waarmee het Carver-verhaal jaren geleden begon. Hoe de nieuwe Carver heet? “Over de naam hebben we lang nagedacht, maar uiteindelijk hebben we het simpel gehouden: de Carver”, zegt Anton Rosier in gesprek met AutoRAI.nl.
“In het eerste kwartaal van 2017 bouwden we een prototype waarvan we allemaal vonden: ‘zo is ie goed’”
DVC: Dynamic Vehicle Control
Het gepatenteerde kantelprincipe van Carver, door de onderneming DVC gedoopt (Dynamic Vehicle Control), werd zoals gezegd doorontwikkeld. Rosier: “We hebben het systeem beter, slimmer en goedkoper weten te maken waardoor het interessant is voor massaproductie en bereikbaar is voor consumenten, zeg maar een soort DVC 2.0. In Nederland werd het ontwikkelingsteam uitgebreid met technici, software-engineers en designers om de ontwikkeling te bespoedigen. In totaal hebben we drie prototypefasen afgerond. In het eerste kwartaal van 2017 bouwden we een prototype waarvan we allemaal vonden: ‘zo is ie goed’. Dat prototype zijn we gaan gereed gaan maken voor productie.”
“We gaan met deze stap onze eigen droom achterna.”
Samenwerking met Accell Group
Dat klaarstomen voor productie kon Carver niet alleen. Daarom ging Rosier op zoek naar een partner. Dat werd uiteindelijk de Accell Group, moederbedrijf van Batavus, Sparta en Babboe-bakfietsen. “Die waren meteen razend enthousiast. Ook zij realiseerden dat het gat tussen een auto en een elektrische fiets bijzonder groot is en er dus ruimte is voor een tussenoplossing in de vorm van deze Carver, een combinatie van een auto en een scooter.”
Veel vrijheid
Accell verwees Carver door naar een deelneming van Accell, genaamd Velosophie B.V. die een belang van 40% in Carver nam. “We hebben een uitstekende relatie, delen kennis met elkaar en kunnen profiteren van inkoopvoordelen, onder meer op het gebied van banden want die worden in de fietsindustrie op grote schaal ingekocht. Nog belangrijker: er zijn in deze samenwerking geen verplichtingen. We krijgen de vrijheid. Dat werkt perfect, want zonder belemmeringen zijn er veel meer mogelijkheden. Daar zijn we erg trots op.”
“Carver werkt samen met de Accell Group, moederbedrijf van Batavus.”
Twee elektromotoren
De aandrijflijn van de nieuwe Carver is in eigen huis ontwikkeld. “We positioneren de nieuwe Carver in de scooterklasse – een scooterrijbewijs volstaat dus – en hebben de aandrijflijn op dit segment aangepast. Hij heeft twee elektromotoren, in elk achterwiel één. Ze leveren 2 kW per stuk, samen resulteert dat in ongeveer 5,5 pk. Je hebt natuurlijk zeer veel koppel waardoor je vlot kunt accelereren. De topsnelheid bedraagt in Nederland 45 km/u, maar in sommige landen, met name Aziatische landen, wordt de Carver afgeregeld op 60 km/u in verband met regelgeving”, zegt Rosier. De sprint van 0 naar 45 km/u duurt slechts 4 seconden.
Stofzuiger
Carver installeert een 5,3 kWh lithium accupakket in de driewieler, goed voor een actieradius van 86 tot 90 kilometer volgens de nieuwe WLTP-meetmethode. Rosier: “Voor een scootervoertuig is dat fors, want vaak heb je in steden al genoeg aan een paar kilometer. Het opladen gaat gewoon via een 220 Volt-stopcontact: 4 uur laden is goed voor 80 procent batterijlading en na 6,5 uur laden is de batterij helemaal vol. Het laadsnoer is in het voertuig verwerkt en rolt zich automatisch op zoals bij een stofzuiger. Geen gedoe met snoeren dus.”
“We gebruik voor de Carver een stalen buizenframe in de vorm van een ei. Er is weinig sterker dan die vorm.”
Stalen buizenframe
De Carver is 88 centimeter breed, 1,49 meter hoog en 2,89 meter lang. Ter vergelijk: een Smart Fortwo is 2,69 meter lang. Het gewicht van de Carver bedraagt 330 kilogram. Rosier: “We gebruiken voor de Carver een stalen buizenframe in de vorm van een ei. Er is weinig sterker dan die vorm. Verder heeft de Carver kunststof panelen. Binnenin lijkt alles sterk op een auto. Je stuurt bijvoorbeeld met een normaal stuurwiel. Een airbag is niet nodig in dit segment, maar de Carver is wel uitgerust met twee driepuntsgordels. Een snelheids- en accustatusmeter zijn ook van de partij, maar voor de rest brengen we alle functies onder in een gratis smartphone-app die we hebben ontwikkeld. Met deze app kun je zaken als navigatie en muziek handsfree bedienen. Een speaker en een versterker zijn standaard.”
Ruimte voor een bierkrat
Volgens Rosier biedt de nieuwe Carver de veiligheid en het comfort van een auto in combinatie met het gemak en de wendbaarheid van een scooter. “Parkeren is eenvoudig en je bent veel minder kwetsbaar. Je zit bovendien droog en kunt op een comfortabele manier met twee personen reizen”, aldus Rosier. Maar geen bagageruimte dus? “Jawel! Achter de tweede zitplaats is 75 liter bagageruimte, ruim genoeg voor een bierkrat. Dat was een wens van het ontwikkelingsteam, haha! Deze bagageruimte is toegankelijk door de spoilerconstructie omhoog te kantelen. Een cabriodak is standaard. Van het zonnetje genieten kan dus ook.”
“Op welke locatie in Nederland de eindassemblage plaatsvindt, kan Carver nog niet verklappen.”
Eindassemblage in Nederland
De nieuwe Carver zal een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse economie, want de eindassemblage vindt in Nederland plaats! “Op welke locatie kan ik op dit moment nog niet verklappen. Wel zijn we zo eerlijk om te vermelden dat de productie van diverse onderdelen en een deel van de assemblage in China, Taiwan en Zuid-Korea plaatsvindt.”
Aanbetaling voor Carver Limited Edition
Op het moment van schrijven opent Carver de voorinschrijvingen. Een aanbetaling van 750 euro volstaat om één van de 500 exemplaren van de Carver Limited Edition te kopen. Rosier: “Als je nu bestelt, dan mag je proefrijden in mei of juni van dit jaar. Voldoet de Carver dan niet aan de verwachtingen, dan krijg je de 750 euro terug. In september 2018 start daadwerkelijk de uitlevering én eindassemblage in Nederland. We verwachten dat we alle 500 exemplaren nog voor het einde van 2018 kunnen uitleveren. De prijs van de Carver Limited Edition bedraagt €7.990, all-in. In 2019 introduceren we ongelimiteerde modellen met een vergelijkbare prijs. In datzelfde jaar hebben we de doelstelling om in totaal 3.000 Carvers of meer te produceren. Je koopt hoe dan ook altijd een complete uitvoering. Er is in het begin keuze uit vier kleuren: grijs, wit, blauw en oranje.”
“De prijs van de Carver Limited Edition bedraagt €7.990, all-in.”
Alternatief voor de auto
Rijden in de Carver is volgens de makers hoe dan ook een feestje. Het voordeel van het DVC-kantelprincipe is dat het zwaartepunt beter wordt verdeeld dan in een gewone auto. Bochten kunnen daardoor sneller worden genomen. Bijkomend voordeel is dat de bestuurder een sensationele rijbeleving ervaart, vergelijkbaar met het rijden op een motorfiets waarbij ook in bochten wordt gehangen. “Naast het feit dat rijden in de Carver een feest is, is het ook een ideaal voertuig voor in steden, parkeren is peanuts. Het is een uitstekend en betaalbaar alternatief voor een tweede auto”, stelt Rosier.
Gesprekken met politie
Carver verkoopt de nieuwe elektrische driewielige scooter straks in heel Europa. Het voertuig is ook geschikt voor organisaties als de politie die een voertuig als de Carver wellicht willen opnemen in het wagenpark. “Met de politie zijn we momenteel in gesprek. Maar dan praat je over langere trajecten. Wie weet wat daar uitrolt in de toekomst”, stelt Rosier.
“Rijden in de Carver is een feest, het is een ideaal voertuig voor in steden en parkeren is peanuts. Daarnaast is het een uitstekend en betaalbaar alternatief voor een tweede auto.”
Geen brandstofmotor meer
Een Carver met een brandstofmotor hoef je niet meer te verwachten. “De toekomst is voor Carver elektrisch. In steden is mobiliteit een steeds grotere uitdaging. De ruimte is beperkt en er zijn strenge regels op het gebied van uitstoot. Dan is elektrisch rijden de enige oplossing. De tijd van een Carver met benzinemotor ligt achter ons, ook al zijn we op de eerste Carver One nog altijd bijzonder trots. Zonder die Carver was deze elektrische Carver niet mogelijk geweest.”
Geschiedenis Carver in het kort:
1994 – Productie eerste prototype Carver
1997 – Goedkeuring gegeven aan Carver One door RDW
2003 – Productie eerste oplage van Carver One
2006 – Productie Carver One op grotere schaal
2009 – Levering motor zorgt voor productieproblemen
Juni 2009 – Faillissement Carver (patenten en bedrijf Carver Engineering blijven buiten faillissement)
2010 – Carver Technology keert terug op de markt, ontwikkelt kanteltechnologie door
Maart 2015 – Deal bereikt met Chinese scooterproducent Sunra (Xinri), levering kantelprincipe in licentie. Project komt uiteindelijk niet van de grond.
Eind 2015 – Carver start ontwikkeling elektrische Carver
Begin 2017 – Prototype Carver krijgt goedkeuring van team om productieklaar te maken
2017 – Samenwerking met Accell Group, moederbedrijf van Batavus, Sparta en Babboe-bakfietsen
2017 – Holding opgericht tussen Carver en Velosophie
April 2018 – Presentatie nieuwe Carver, opening orderboeken
“Carver en de Accell Group/Velosophie realiseerden dat het gat tussen een auto en een elektrische fiets bijzonder groot is en er dus ruimte is voor een tussenoplossing in de vorm van deze Carver.”