Wist je dat: 3x raden waar deze carrosserie van gemaakt is
Maak kennis met de eigenzinnige Velorex
Tegenwoordig bestaan carroserieën uitsluitend uit aluminium, staal of zelfs carbonfiber. Het Tsjecho-Slowaakse Velorex koos een andere oplossing. Ooit een auto met een kunstlederen carrosserie gezien?
Velorex
Grote kans dat je nog nooit van het Tsjecho-Slowaakse Velorex gehoord heb. Het is een van die kleine automerkjes die na de oorlog goedkope auto’s produceerde om de bevolking zo snel mogelijk van vervoer te voorzien. De broers František en Mojmír Stránský bouwden in 1943 hun eerste driewieler. Erg knap, aangezien grondstoffen schaars waren.
Wedstrijd
De driewieler presteerde boven verwachting en de zeven jaar daarna bleven ze het autootje doorontwikkelen. In 1950 besloten ze met twee driewielers aan een wedstrijd mee te doen: de Oskar DKW 350 en de Oskar 54. Beide waren uitgerust met het motorblok uit een motorfiets.
Leren Carrosserie
De Oskars waren verrassend succesvol en de twee broers besloten de Oskar 54 in productie te nemen onder de naam Velorex. Niet alleen de aandrijflijn, maar ook de carrosserie was bijzonder. Die bestond namelijk uit stalen binten, met daaroverheen kunstleer gespannen. Heb je ooit zoiets gezien?
120 auto’s per maand
In het na-oorlogse Tsjecho-Slowakije bleek de Velorex verrassend populair! De auto kreeg in 1956 zelf een typegoedkeuring voor gehandicapten. Vanaf dat moment ging hij als Velorex 16/250 door het leven. Toen ontstonden er zelfs wachtlijsten voor de kleine auto. Velorex produceerde op het hoogtepunt 120 auto’s per maand.
Concurrentie
Achter het IJzeren Gordijn werd de Velorex langzaamaan ingehaald door merken als VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau (Trabant) en Zastava. Hoog tijd om de overstap naar vierwielige auto’s te maken. In 1959 begon Velorex met de ontwikkeling van een vierwielige auto. Er werden prototypes van een kleine cabriolet en een pick-up ontwikkeld, maar beide schopte het niet tot serieproductie.
Het duurde uiteindelijk nog dertien jaar voordat er productiemodel gereed was. Na 15.000 exemplaren werd in 1971 de productie van driewielers gestaakt ten faveure van de Velorex 435D.
Velorex 435D
De 435D leek een beetje op de Fiat 126 en werd opnieuw door het motorblok uit een motorfiets aangedreven. Het opmerkelijkste was echter – opnieuw – de carrosserie. In plaats van kunststof of staal koos Velorex voor een carrosserie van laminaat!
Uiteindelijk was de 435D geen lang leven beschoren. Na 1380 exemplaren stopte in 1973 de productie. Velorex stortte zich uiteindelijk volledig op de productie van zijspannen.
Velor-X-Trike
Velorex raakte daarna in de vergetelheid, maar in 2010 was daar opeens de Velor-X-Trike. Een luxe driewieler met een 1.000 cc motorfietsblok en een carrosserie van carbonfiber. Zestig exemplaren stonden op de planning, maar of ze daadwerkelijk gebouwd zijn is nog maar de vraag. Zou het ontbreken van een kunstlederen carrosserie hem parten gespeeld hebben?