Europese Mazda CEO doet boekje open over toekomst
Interview met Yasuhiro Aoyama, President & CEO, Mazda Motor Europe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda is wat je noemt lekker eigenwijs. Op alles heeft Mazda eigenlijk wel een unieke kijk. Ook op batterij-elektrische auto’s. In grote accupakketten gelooft Mazda niet. We gaan in gesprek met Yasuhiro Aoyama, de grote man – want President & CEO – van Mazda Motor Europe. Hij doet een boekje open over de toekomst van Mazda.
Wat zijn je verwachtingen van diesel? Zal die negatieve sfeer rondom diesel verdwijnen? En wat is je boodschap aan de Europese Unie die diesel heeft bestempeld als ‘vies’?
“Diesel blijft een belangrijke brandstof en heeft met het oog op CO2 nog altijd veel potentie. Moderne dieselmotoren zijn bijzonder schoon. Voor mensen die veel kilometers afleggen, is diesel een ideale – zo niet perfecte – oplossing. We ontwikkelen op dit moment een nieuwe generatie dieselmotor, dat zegt genoeg over ons geloof in de dieselmotor.”
“Een ding is zeker: de MX-5 blijft bestaan.”
Laten we het hebben over de Mazda MX-5, een nichemodel, maar wel wereldberoemd. Er is alleen een probleem: de gemiddelde CO2-uitstoot moet drastisch omlaag. Hoe gaat Mazda daarmee om met de volgende generatie MX-5?
“De MX-5 is ons icoon. Die gaan we niet zomaar schrappen. We onderzoeken op dit moment wat de beste oplossing is voor de MX-5. Met de elektrische MX-30 hebben we onze typische sportieve rijkwaliteiten weten te combineren met een elektrische aandrijflijn. Dat wil niet zeggen dat er een MX-5 EV komt, maar wel dat we ook met elektrificatie nog steeds rijplezier kunnen realiseren. We moeten goed kijken wat het beste is voor de MX-5, want een kenmerk van de auto is natuurlijk ook het lage gewicht. Een ding is zeker: de MX-5 blijft bestaan. Een vorm van elektrificatie is mogelijk, maar dan wel zo licht mogelijk. Uiteindelijk gaat het erom dat we de naam MX-5 eer aan doen. We zoeken echt naar de best mogelijke oplossing, dat is een belofte.”
Wat zijn je verwachtingen van het D-segment waarin Mazda met de 6 opereert? Hebben de Mazda 6 en Mazda 6 Sportbreak nog een toekomst nu de verkoop in het D-segment steeds verder terugloopt?
“De markt verplaatst zich steeds meer van traditionele carrosserievormen als de hatchback, sedan en stationwagon naar crossovers en SUV’s. Onze verwachting is dat het D-segment kleiner wordt. Om die reden zullen we ons meer toeleggen op SUV’s. Het is nog niet besloten of we stoppen met de Mazda 6, maar we kunnen niet anders dan kijken naar de huidige markttrends. Die bepalen onze plannen voor ons toekomstige productportfolio. Klanten geven steeds meer de voorkeur aan crossovers en SUV’s. De markt beweegt zich ook steeds meer naar dat soort modellen toe.”
MPS is een iconisch label voor Mazda voor sportieve modellen. Heeft Mazda zo’n badge nodig?
“Om heel eerlijk te zijn: nee. Ik leg je graag uit waarom: in onze optiek moet ook het basismodel al lekker sportief en dynamisch rijden, ongeacht het vermogen. Dit is onze ‘great to drive’-filosofie. Om die reden bestaan er geen plannen voor MPS. Ook de CO2-uitstoot speelt mee, de marktontwikkelingen en onze ontwikkelingscapaciteiten.”
“Het is nog niet besloten of we stoppen met de Mazda 6, maar we kunnen niet anders dan kijken naar de huidige markttrends.”
Hyundai heeft N Line, Volkswagen heeft R-Line, Toyota heeft GR Sport. Heeft Mazda plannen voor een sportief label? Dus sportievere looks, maar niet de power?
“Op dit moment niet. Hier komt onze ‘great to drive’-filosofie weer om de hoek kijken. Een soort van designpack is een mogelijkheid om de looks van een model te versterken. Dat onderzoeken we nu nog.”
Welke segmenten zijn het belangrijkst voor Mazda?
“Dat zijn het B-, C- en D-segment. Kijkend naar de huidige markttrends willen we vooral onze crossoverpositie binnen die segmenten versterken. Daarom heeft de MX-30 de looks van een crossover en hebben we de CX-30 toegevoegd aan ons gamma, naast de CX-3 en CX-5.”
Wat zijn de ambities van de rotatiemotor binnen Mazda?
“Dat is nog niet besloten. In beginsel dient de rotatiemotor als range-extender, als generator dus die op een ideaal toerental draait om stroom op te wekken. De ontwikkelingen van waterstoftechnologie binnen Mazda lopen nog, maar ook voor die technologie is de rotatiemotor geschikt. De rotatiemotor heeft een zeer uitgebreid toepassingspotentieel. Voor een brandstofcelauto van Mazda bestaan nog geen plannen. De komst van zo’n auto is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen van de waterstofinfrastructuur. Als waterstof zich razendsnel blijkt uit te rollen over de wereld, dan ondernemen we plannen. Interessant is de brandstofcel wel, maar het is voor Mazda ook belangrijk dat de benodigde waterstof op een duurzame manier wordt geproduceerd. Nu is waterstof nog grijs. Deze techniek moet dus nog rijpen.”
“De rotatiemotor heeft een zeer uitgebreid toepassingspotentieel.”
De Mazda MX-30 is de eerst batterij-elektrische auto van Mazda. Wat zijn de plannen van Mazda met BEV’s?
“In de toekomst neemt elektrificatie binnen Mazda toe. Dat hebben we ook kenbaar gemaakt in ons Sustainable Zoom Zoom 2030 actieplan. Voor de ontwikkeling van een nieuw EV-platform zijn we een joint venture gestart met Toyota, genaamd EV CA Spirit Co. Het doel van elk bedrijf is dat we op basis van dit nieuwe platform met batterij-elektrische auto’s komen. We hebben dus nog diverse batterij-elektrisch voertuigen in de pijplijn, maar kunnen daar op dit moment nog niet over uitwijden. De MX-30 heeft overigens geen Toyota-techniek aan boord, want die staat op het platform van de CX-30, maar dan speciaal aangepast. De batterij is afkomstig van Panasonic.”
Mazda gelooft niet in grotere accupakketten, maar klanten misschien wel. Komt Mazda daarom nog met een grotere batterijversie voor de MX-30 in de toekomst?
“Dat is nog niet besloten. We positioneren de MX-30 als tweede voertuig binnen een huishouden speciaal ontwikkeld voor het afleggen van kleinere afstanden. Als we een andere doelgroep willen aanspreken die meer range nodig hebben, dan kunnen we dat overwegen. Maar voor nu bestaan er nog geen plannen en blijft het bij de versie met 35,5 kWh batterij.”
Wat zijn de belangrijkste concurrenten van de MX-30?
“Denk aan de MG ZS EV, Volkswagen ID.3, Honda e of MINI Electric.”
Waarom is er besloten om zelfmoorddeuren toe te passen op de MX-30?
“Natuurlijk is er een link met de Mazda RX-8, maar deze freestyle-deuren resulteren ook daadwerkelijk in een makkelijkere instap, dus er ligt vooral een praktische reden aan ten grondslag. Het is dus niet zozeer een designgimmick. We hebben al wat ervaring opgedaan met de RX-8, dus aan carrosseriestijfheid lever je niets in.”
Dilemma: Mazda kiest voor een kleinere batterij met een range van ongeveer 200 kilometer. Hij kost ongeveer 34.000 euro. Voor ongeveer hetzelfde bedrag koop je een Peugeot e-208 of Opel Corsa-s met dik 300 kilometer range. Hoe ga je dat aan klanten uitleggen waarom Mazda voor een kleinere batterij kiest?
“Mensen moeten begrijpen dat we de MX-30 positioneren als tweede auto binnen een huishouden. Daarnaast is onze filosofie over accupakketten duidelijk: hoe groter het accupakket, hoe hoger de CO2-uitstoot tijdens de productie. We hebben gezocht naar de ideale accucapaciteit. Voor ons is dat 35,5 kWh. Daarnaast zorgt een kleiner accupakket voor een lager gewicht en dus een beter rijgedrag. Ook dat is belangrijk in de ogen van Mazda.”
“Hoe groter het accupakket, hoe hoger de CO2-uitstoot tijdens de productie.”
Maar voor hetzelfde geld kan ik een 50 kWh accupakket kopen…
“Dat kan, maar we hebben met de MX-30 echt een andere doelgroep voor ogen. Een auto die meer fun to drive is. We kiezen duidelijk voor een subsegment binnen de EV-markt.”
Kunnen we ook een batterij-elektrische versie van de Mazda 3 verwachten?
“Technisch gezien is het mogelijk, maar voor de huidige generatie Mazda 3 komt er geen BEV-variant. Vooralsnog is de MX-30 onze enige BEV. Voor de volgende generatie Mazda 3 kijken we naar de mogelijkheden.”
“De nieuwe generatie Mazda 2 krijgt een platform dat voor meerdere aandrijflijnen geschikt is.”
Komt er een batterij-elektrische variant van de Mazda 2? Dat zou toch best een goede concurrent kunnen zijn van de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e?
“Dat moeten we onderzoeken. Wellicht dat de joint venture met Toyota hier kansen voor geeft, maar vooralsnog zijn hier geen plannen voor. De MX-30 deelt het platform met de Mazda 3 en CX-30. Voor de Mazda 2 is het te groot. Met de nieuwe generatie Mazda 2 kiezen we natuurlijk voor een platform dat voor meerdere aandrijflijnen geschikt is, zodat we voor alle markten een passend antwoord hebben.”