Elektronisch tol betalen (e-tol): zo werkt het
E-tol: snel en eenvoudig tol betalen in Nederland en Europa
Met de introductie van elektronische tolheffingssystemen, ook wel e-tol genoemd, wordt het betalen voor tolwegen steeds eenvoudiger en efficiënter. In dit artikel bespreken we hoe e-tol werkt, welke systemen er zijn en hoe je je kunt voorbereiden op elektronische tolbetalingen in zowel Nederland als andere Europese landen.
Wat is e-tol?
De term e-tol staat voor elektronische tolheffing, een systeem waarbij tol wordt geïnd zonder dat voertuigen hoeven te stoppen bij fysieke tolpoortjes. Dit is mogelijk gemaakt dankzij technologieën zoals kentekenherkenning en elektronische tolbadges. Het doel is om het verkeer vlotter te laten doorstromen en wachttijden bij tolstations te verminderen.
E-tol in Nederland: de A24/Blankenburgverbinding
In Nederland is e-tol voor het eerst geïntroduceerd op de A24, ook bekend als de Blankenburgverbinding. Deze snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 bij Vlaardingen. Wanneer je over de A24 rijdt, wordt je kenteken automatisch geregistreerd door camera’s boven de weg. Er zijn geen tolpoortjes, waardoor je zonder te stoppen kunt doorrijden. De toltarieven voor de A24 variëren afhankelijk van het type voertuig:
- Personenauto’s, bestelauto’s en motoren: 1,51 euro per rit.
- Vrachtauto’s en andere zware voertuigen: 9,13 euro per rit.
Deze tarieven zijn vastgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Betalingsmethoden voor de A24
Er zijn twee manieren om de tol voor de A24 te betalen:
- Automatisch betalen: je kunt je aanmelden bij een aanbieder voor automatisch tol betalen, zoals Flitsmeister, MOVE-IZI of 24toll. Deze aanbieders regelen de betalingen voor je, zodat je nooit vergeet te betalen en inzicht hebt in al je tolritten.
- Handmatig betalen: als je niet kiest voor automatisch betalen, kun je de tol zelf online betalen via de officiële e-tol-website. Dit kan vanaf zeven dagen vóór en tot drie dagen (72 uur) na de rit over de tolweg. Je voert je kenteken in, kiest het aantal tolritten en betaalt met iDEAL of creditcard.
E-tol in andere Europese landen
Naast Nederland maken ook andere Europese landen gebruik van elektronische tolheffingssystemen. Hieronder bespreken we enkele voorbeelden.
Frankrijk
In Frankrijk wordt op steeds meer snelwegen een volledig elektronisch tolsysteem geïntroduceerd, bekend als ‘péage en flux libre’. Dat betekent ‘tol met vrije doorstroming’. Op wegen zoals de A79 en de A4 staan portalen boven de weg, die voertuigen registreren zonder dat ze hoeven te stoppen. Betaling kan vooraf online, via mobiele apps of achteraf binnen een bepaalde periode. Let op: dit systeem is nog lang niet op alle Franse tolwegen geïnstalleerd.
Daarnaast is er de tolbadge, een elektronisch apparaatje dat je achter de voorruit van je auto plaatst. Deze tolbadge werkt ook in Spanje, Portugal en Italië. Met deze tolbadge hoef je ook niet te stoppen bij fysieke tolpoorten. Deze tolbadge is verkrijgbaar via organisaties zoals de ANWB. Let erop dat niet alle tolbadges geschikt zijn voor gebruik in alle landen.
Duitsland
In Duitsland is er voor personenauto’s momenteel geen algemene tolheffing op snelwegen. Wel wordt tol geheven voor enkele tunnels en bergpassen. Meestal betaal je dit ter plekke, contant of met creditcard. Voor vrachtwagens geldt in Duitsland wel een elektronisch tolsysteem. Dat werkt met een on-board unit (OBU) die de gereden kilometers registreert en op basis daarvan de tol berekent.
Oostenrijk
Oostenrijk maakt gebruik van een elektronisch vignet voor personenauto’s, het Digitale Vignette. Dit vignet is online te koop en gekoppeld aan het kenteken van het voertuig. Voor bepaalde tunnels en snelwegen geldt een aanvullende tol. Die aanvullende tol kan je handmatig online betalen, of elektronisch via het GO-Box-systeem, dat voor voertuigen boven de 3,5 ton sowieso verplicht is.
Voordelen van e-tol
Het gebruik van elektronische tolheffingssystemen biedt diverse voordelen:
- Tijdwinst: doordat je niet hoeft te stoppen bij tolpoortjes, scheelt dat vertraging onderweg.
- Gemak: automatische betalingen verkleinen de kans op vergeten betalingen en eventuele boetes.
- Milieuvriendelijk: een betere doorstroming van het verkeer leidt tot minder uitstoot.
Mogelijke nadelen en aandachtspunten van e-tol
Hoewel e-tolsystemen veel voordelen bieden, zijn er ook enkele aandachtspunten:
- Privacy: de registratie van kentekens roept mogelijk vragen op over privacy en gegevensbescherming. Het is belangrijk dat wegbeheerders transparant zijn over hoe deze gegevens worden gebruikt en beschermd.
- Kosten: afhankelijk van de gekozen betalingsmethode kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht, zoals transactiekosten bij bepaalde aanbieders.
- Compatibiliteit: niet alle elektronische tolbadges werken in alle landen. Het is essentieel om vooraf te controleren of jouw tolbadge compatibel is met de tolwegen in de landen waar je doorheen wilt rijden.
Toekomst van e-tol in Europa
De implementatie van e-tol groeit snel, mede door de voordelen zoals minder verkeersopstoppingen en daardoor een lagere uitstoot door verkeer. De Europese Unie stimuleert via de EETS (European Electronic Toll Service) een betere afstemming tussen de verschillende tolsystemen. De EETS maakt het mogelijk om met één tolbadge in meerdere Europese landen tol te betalen. De badge is gekoppeld aan je kenteken en betaalmethode en werkt automatisch bij tolstations. EETS is al bruikbaar in landen als Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, Duitsland, Oostenrijk en Scandinavië. Het biedt gemak voor internationale reizigers door tolbetalingen eenvoudiger en efficiënter te maken.
Wellicht zullen technologische ontwikkelingen het nog eenvoudiger maken om automatisch de e-tol te betalen, zoals integratie van e-tol in navigatiesystemen.