Einde beroemde ‘6 3/4 Litre’ van Bentley nu echt in zicht
Vernieuwde Mulsanne eindbestemming voor iconische motor
Bentley neemt over een aantal jaar afscheid van de beroemde ‘6 3/4 Litre’ V8-motor die al meer dan 57 jaar in productie is. Wolfgang Dürheimer, CEO van Bentley, stelt dat de ‘6 3/4 Litre’ zijn laatste bestemming heeft gevonden in de onlangs vernieuwde Mulsanne.
Six and Three-Quarter Litre
In 1959 verscheen de V8-motor van Bentley, beter bekend als de L-series. Toen was het overigens nog een 6,25-liter V8. Vanaf 1968 was de cilinderinhoud vergroot tot 6,75 liter en werd het de Six and Three-Quarter Litre. De motor is onder meer in de Bentley S2 en de Rolls Royce Silver Cloud II gemonteerd. In 2006 onderging de ‘6 3/4 Litre’ een grondige opfrisbeurt, waarna het vermogen ten opzichte van de eerste motor uit 1959 uiteindelijk 150 procent hoger was. Sindsdien kreeg Bentley het keer op keer voor elkaar om de krachtbron aan de laatste milieu- en emissie-eisen te laten voldoen.
[parallex-1]
De invloed van BMW
In 1998 nam BMW de Britse autofabrikant Rolls-Royce over en ging BMW eigen motoren aan het merk leveren. Daardoor leek het dat de iconische V8 van Bentley – toen nog onderdeel van Rolls-Royce – tot het verleden zou gaan behoren, omdat Bentley de 4,4-liter V8 van BMW in zijn auto’s ging monteren. Volkswagen, destijds de nieuwe eigenaar van Bentley, ondernam daarop snel actie en wekte de 6,75-liter krachtbron weer tot leven met de introductie van de Arnage Red Label. De krachtbron maakt sindsdien deel uit van het motorenprogramma van Bentley.
1.100 Nm trekkracht
In de huidige vorm heeft de zes-drie-kwart achtcilinder een motorinhoud van 6.752 cc en twee turbo’s. In de onlangs opgefriste Mulsanne produceert de ‘6¾ litre’ een vermogen van 377 kW (512 pk) en een indrukwekkende hoeveelheid koppel van 1.020 Nm. In de Mulsanne Speed trakteert de krachtbron de bestuurder op 395 kW (537 pk) en 1.100 Nm trekkracht. Het bouwen van één motor neemt dertig uur in beslag.
Van V8 naar W12
De opvolger van de Mulsanne krijgt een twaalfcilinder. Mogelijk geen V12, maar een W12-motor met twee turbo’s. Onder meer in de Bentley Continental GT is deze zeslitermotor al een vertrouwd gezicht.