
Een kras, wat nu!?

Zo wordt de autolak weer mooi strak
Oei, een kras in je auto gereden? Of is de lak in de loop der jaren gewoon wat dof geworden? Geen probleem. Tegenwoordig zijn er genoeg technologieën om de auto snel weer mooi strak te krijgen.
Je staat er misschien niet bij stil, maar de lak van je auto krijgt nogal wat te verduren. Onderweg komen er straatvuil en misschien wel kleine steentjes overheen, bij het instappen maken lange nagels krasjes bij het handvat, misschien parkeer je hem onder een boom en zit er regelmatig vogelpoep op of heb je de auto een keer onhandig schoongemaakt waardoor minuscule krasjes in de lak zijn ontstaan. Ook heel vervelend is als je bij het parkeren nét ergens langs schaaft. Zelfs als je weinig rijdt ‘slijt’ de lak, want ook de zon heeft er continu uitwerking op. Zeker een rode carrosserielak wil nog wel eens dof worden.
Autolak weer als nieuw
Gelukkig zijn er verschillende manieren om de lak van je auto weer als nieuw te krijgen. Natuurlijk kan je de auto of delen ervan opnieuw spuiten, maar dat kan al gauw in de papieren lopen. Gelukkig is er een veel voordeliger optie: auto polijsten.
Wat is polijsten?
Bij polijsten om kleine beschadigingen te herstellen wordt de lak eerst afgeschuurd. Dat wil zeggen dat het bovenste laagje van de lak voorzichtig wordt verwijderd. Het laagje kan ook slechts gedeeltelijk worden verwijderd, dat hangt af van hoe diep de kras of andere beschadiging is. De verflaag zelf wordt bij het afschuren niet aangetast. Als de toplaag is afgeschuurd, wordt de plek goed schoongemaakt zodat echt al het vuil weg is en er straks geen vuildeeltjes in de nieuwe laklaag terechtkomen. Is de plek schoon, dan wordt met een afwerkingspolish een nieuwe laklaag aangebracht. De carrosserielak ziet er dan weer als nieuw uit.
Toch opnieuw spuiten?
Let wel: deze manier polijsten kan alleen als alleen de glanslaag van de lak is beschadigd. Is ook de verflaag daaronder beschadigd, dan komt er toch spuitwerk bij kijken. In dat geval wordt niet alleen de glanslaag afgeschuurd, maar alle lak. Bij professionele herstelbedrijven maken ze gebruik van een UV-lamp die ervoor zorgt dat de lak snel droogt. Zo ontstaat het beste resultaat en is de lakkwaliteit gegarandeerd net zo goed als toen de auto gloednieuw uit de fabriek kwam.
Geen kleurverschil
Omdat carrosserielak in de loop der jaren kan verkleuren, wordt met een speciaal hulpmiddel gemeten wat de juiste carrosseriekleur is voor de auto. Zo ontstaat na het spuiten van een plek geen kleurverschil met andere carrosseriedelen. Daarmee is dit nog steeds een voordeliger optie dan de hele auto opnieuw laten spuiten. Ook het volledig vervangen van het betreffende onderdeel is vaak duurder.
Snelle reparatie
Zie je er tegenop om je auto langere tijd kwijt te zijn voor lakherstel? Geen zorgen. Hoewel het natuurlijk afhangt van het soort lakschade, is de lakreparatie soms al binnen twee uur klaar. Je hebt dus ook geen gedoe met het moeten regelen van vervangend vervoer.