DS heeft een SUV, en hij heet DS7 Crossback!
Premium SUV voor C-segment
Ook DS, sinds kort een aparte merknaam binnen de PSA Groupe, ziet brood in het SUV-segment. Het merk komt daarom met de DS7 Crossback: een premium SUV voor het C-segment met bijzonder veel technologie. In 2019 volgt zelfs een plug-in hybride.
Twee 12-inch schermen
De DS7 Crossback heeft een typische DS-uitstraling. Uitgesproken, veel chroom, een forse grille en veel designdetails. Ook in het interieur treffen we typisch DS-design aan. Bijzonder zijn de twee centraal geplaatste 12-inch schermen. Het eerste scherm, in het midden van het dashboard, gebruikt DS voor het navigatiesysteem, de multimedia interface, MirrorScreen en de DS Connect-functies. Het tweede scherm geeft de informatie van het digitale instrumentenpaneel weer en kan naar eigen smaak worden ingedeeld.
Vijf thema’s
Voor het interieur heeft DS vijf thema’s samengesteld. Allemaal hebben ze hun eigen kleurstelling. Als eerbetoon aan Parijs, de geboorteplaats van het merk DS, dragen de thema’s de namen Bastille, Rivoli, Faubourg en Opéra. Ook is er nog de Performance Line.
Premium materialen
DS gebruikt premium materialen, zoals leder, hout en alcantara. Naar wens worden het stuurwiel, de handgrepen en de middenconsole volledig met leder afgewerkt. De voor DS typische stoelen met horlogebanddesign zijn ook in deze DS7 Crossback te vinden. DS voorziet de voorstoelen optioneel van verwarming, ventilatie en een massagefunctie.
[ytvideo id=”1″]
B.R.M.-uurwerk
Leuk detail: DS werkt samen met B.R.M Chronographs voor het uurwerk in het interieur. Deze horlogemaker levert de B.R.M R180, dat op fraaie wijze in het dashboard is ingebouwd en 180 graden draait als de motor van de DS7 Crossback wordt gestart.
Lassen en lijmen
De carrosserieconstructie van de DS7 Crossback is anders dan normaal. DS maakt de metalen carrosseriedelen aan elkaar vast door middel van lassen en nauwkeurig gepositioneerde banen lijm. Dit komt de carrosseriestijfheid ten goede en maakt het interieur stiller.
Motoren
De 4,57 meter lange, 1,62 meter hoge en 1,89 meter brede DS7 Crossback wordt leverbaar met diverse aandrijflijnen. DS levert in het begin drie benzinemotoren en twee diesels. Het benzinegamma bestaat uit de THP 225 S&S, de THP 180 S&S én de PureTech 130 S&S. Dieselen kan met een BlueHDi 130 S&S en een BlueHDi 180.
Plug-in hybride!
In het voorjaar van 2019 volgt een plug-in hybride met vierwielaandrijving. Deze uitvoering heeft een benzinemotor met 200 pk, twee elektromotoren (elk met een vermogen van 80 kW/109 pk) en een achttraps EAT8-automaat. Het systeemvermogen komt uit op 300 pk. DS noemt de aandrijflijn E-Tense. Elk DS-model wordt in de toekomst leverbaar als high-performance hybride-uitvoering. DS is het eerste merk van de PSA Group dat een PHEV met benzinemotor introduceert.
Zestig kilometer elektrisch
De lithium-ion accu heeft een capaciteit van 13 kWh en is onder het passagierscompartiment van de DS7 Crossback E-Tense geplaatst. Deze lay-out zorgt ervoor dat de bodem bijna vlak is ter hoogte van de tweede zitrij, waardoor er meer ruimte ontstaat. Je kan tot zo’n zestig kilometer elektrisch rijden. De achteras wordt aangedreven door één elektromotor. De andere elektromotor ondersteunt de vooras. In standaardmodus duurt het opladen 4,5 uur. In de snellaadmodus kan de accu in minder dan 2,5 uur worden opgeladen dankzij een 6,6 kW sterke oplader in combinatie met een 32A-stopcontact.
Autonoom rijden
Nieuw is DS Connected Pilot: een voorproefje van volledig autonoom rijden. Het systeem maakt het mogelijk om het rijden op de snelweg uit handen te geven. Het systeem maakt gebruik van adaptieve cruise controle en rijstrookhulp. Eigenlijk zoals we ook bij andere merken op de markt zien. Zelf inparkeren kan de DS7 Crossback ook, dankzij DS Park Pilot.
Night Vision
DS Night Vision optimaliseert het zicht in het donker en maakt de weg beter zichtbaar. De infraroodcamera aan de voorzijde identificeert objecten, voetgangers en dieren op de weg met een maximale afstand van 100 meter. Het digitale instrumentarium geeft het gedeelte rond de auto weer in het zichtveld van de bestuurder, waarbij een rode omlijning alle potentieel gevaarlijke obstakels aanduidt.
DS Active Scan Suspension
Een vermoeidheidsassistent, automatische grootlichtassistent en adaptieve wielophanging (DS Active Scan Suspension) zijn eveneens leverbaar. Het laatste systeem maakt gebruik van een camera om hobbels en kuilen in de weg te zien aankomen en hierop te anticiperen door de afstelling van de schokdempers aan te passen.
Twee fabrieken
DS produceert de DS7 Crossback in het Franse Mulhouse en het Chinese Shenzhen. De auto komt begin 2018 op de markt.