
Donkervoort komt met pure circuitracer GTO-R
En nog twee modellen: GTO-S en GTO-RS

Donkervoort herziet het leveringsprogramma van de GTO. De Nederlandse sportwagenbouwer uit de polder komt in totaal met drie nieuwe types: de GTO S, GTO-R en GTO-RS. De ene is nog extremer dan de andere.
Laten we beginnen met de GTO-S; de ‘minst extreme’ versie. Volgens Donkervoort wijken de looks van deze Sport-versie niet heel veel af van de oudere D8 GTO. De focus ligt op comfort, of in ieder geval op méér comfort. Exacte specificaties geeft het merk later vrij. De orderboeken van de D8 GTO-S zijn per direct geopend. Volgende maand levert Donkervoort al de eerste exemplaren af. De prijs start bij 115.173 euro, exclusief belastingen.
40 stuks D8 GTO-RS
De D8 GTO-RS is veel extremer dan de GTO-S, zo belooft Donkervoort. Uitspraken over het vermogen doet het merk nog niet. De meest krachtige GTO (Performance) heeft in ieder geval 280 kW (380 pk). De teaser verklapt een breder motorcompartiment en gewijzigd bumperwerk. De ontwikkeling van de GTO-RS nam twee jaar in beslag. De auto is gelimiteerd, want Donkervoort bouwt er slechts 40 stuks van die voor 151.173 euro exclusief belastingen per stuk worden verkocht. De introductie vindt plaats in juni 2016.
De D8 GTO-R is de zwaar bespoilerde en bovendien dichte tweelingbroer van de D8 GTO-RS. Het is een pure circuitracer en niet verkrijgbaar met kenteken. Specificaties zijn nog niet bekend, maar de prijs is wel aanzienlijk hoger: 251.173 euro exclusief belastingen. Hij komt in het najaar.