Wist je dat: deze Dodge pick-up speelde met de wet
Maak kennis met de stamvader van sportieve pick-ups
Heb je de RAM Rebel op onze Instagram-pagina gezien? Deze enorme pick-up oogt lekker sportief dankzij zijn noppenbanden, 5,7-liter Hemi V8 en kunststof bumpers. Dodge maakt al langer sportievere pick-ups en één van de opmerkelijkste exemplaren is de Lil’ Red Express. Een sportief model dat optimaal profiteerde van mazen in de wet.
Oliecrisis
We schrijven 1973, diverse politieke spanningen zorgen ervoor dat de prijzen van ruwe olie exorbitant stijgen De brandstof gaat op rantsoen en mensen staan soms uren in de rij voor een volle tank. Verder krijgen we in Nederland en diverse andere landen te maken met autoloze zondagen. Het is niet de ideale tijd om een grote, benzineslurperende auto te bezitten. Laat er nu één werelddeel zijn waar deze slurpers erg in trek zijn: de Verenigde Staten. De oliecrisis hakt er dan ook flink in.
Met de handen in het haar
Tijdens de oliecrisis stijgt de vraag naar betaalbare Japanse auto’s en de compacte Toyota’s en Datsuns vieren hoogtij. De grote Amerikaanse autofabrikanten zitten met de handen in het haar. De tijd van fullsize sedans, stationwagons en muscle cars met motoren met een literinhoud van soms meer dan 7,0-liter leek voorbij.
Environmental Protection Agency
De zorgen rondom het milieu groeiden en zo’n enorme motor was niet meer te verantwoorden. De Environmental Protection Agency (EPA) – die in 1970 door President Richard Nixon opgezet was – nam de Amerikaanse autofabrikanten langzaamaan in een wurggreep. Vanaf 1975 werden er strengere emissie-eisen gesteld waardoor alle nieuwe auto’s verplicht een katalysator moesten hebben.
Introductie van de katalysator
Het betekende het einde voor veel muscle cars en de autofabrikanten zetten alles op alles om aan de eisen te voldoen. Naar verluidt werkten er bij General Motors alleen al 5.000 mensen aan de ontwikkeling van een katalysator. Betekende dit het einde van de V8 met een grote literinhoud? Nee hoor. Je kon gewoon een Chevrolet-showroom binnenstappen en een nieuwe Camaro met 5,7-liter V8 kopen. Die leverde – mede dankzij de katalysator – een duizelingwekkende 157 pk. Niet direct iets om over naar huis te schrijven.
LEES OOK: Oppassen, deze benzineauto’s zijn niet geschikt voor E10!
Een maas in de wet
Bij Dodge ontdekten ze een grijs gebied in de regelgeving. De EPA stelde namelijk dat personenauto’s een katalysator moesten hebben. Bedrijfsauto’s ontsprongen dus de dans. Voor Dodge redenen genoeg om op basis van de D200 – later bekend als RAM – een extra sportieve versie zonder katalysator te bouwen.
Dodge Lil’ Red Express
In 1978 lanceerde Dodge de Lil’ Red Express: een knalrode pick-up met houten betimmering en twee rechtopstaande uitlaten. Onder de motorkap lag een 5,9-liter V8 met 225 pk. Dat maakte de Dodge een van de snelste pick-ups van zijn tijd. Met dit werkpaard kon je gemakkelijk een Corvette of Mustang bijhouden. Uiteindelijk bouwde Dodge 5.118 exemplaren in 1978 en 1979.
LEES OOK: Groupe PSA bevestigt: fusie met PSA rond
Adult Toys
Zat je al te gniffelen om de naam Lil’ Red Express? Nou, het kan nog erger. De truck was namelijk onderdeel van een sportieve modellenlijn genaamd ‘Dodge Adults Toys’. Vandaag de dag zou je die naam met iets heel anders dan auto’s associëren, maar blijkbaar was het in die tijd volstrekt acceptabel.
Macho Power Wagon
Het Adult Toys-gamma bestond uit klinkende modelnamen zoals de Warlock, Dude, Street Van en Macho Power Wagon. Met het intreden van de jaren tachtig verdwenen ook de cartoonachtige namen, al kun je vandaag de dag opnieuw terecht voor modellen zoals de Hellcat, Scat Pack of RAM Rebel. En wees eerlijk, zo’n naam geeft een auto toch net even dat extra cachet, toch?