Dit zijn alle 2023 F1-auto’s en teams
We staan aan de vooravond van het Formule 1 seizoen 2023. We bekijken hier alvast de alle nieuwe auto’s en lopen de de belangrijkste veranderingen per team één voor één met je door.
Alfa Romeo
Na het einde van het 2022 seizoen bleef het alles behalve stil rondom Alfa Romeo. Teambaas Frederic Vasseur weggekaapt door Ferrari en ook kwam het nieuws dat Sauber aan het einde van dit seizoen de banden breekt met het merk. Dat betekent ook direct het einde van Alfa Romeo in de Formule 1. Inmiddels is bekend dat Audi met Sauber in zee is gegaan om vanaf 2026 een F1-team op de grid te hebben staan. Wat er in de periode daartussen gaat gebeuren met het team is nog niet bekend.
Wat betreft de coureurs zijn er voor het Formule 1 seizoen 2023 geen wijzigingen: Valtteri Bottas en Zhou Guanyu blijven de rijders voor het team. Ze nemen beiden plaats in de nieuwe Alfa Romeo C43. Wat direct opvalt is de nieuwe livery. Het wit/rood op de auto van vorig jaar heeft plaats gemaakt voor zwart/rood. Ook zien we veelvuldig ‘Stake’ op de auto, de nieuwe partner van het team. Net als vorig seizoen heeft Alfa Romeo als doelstelling om het seizoen stabiel in de middenmoot te eindigen.
AlphaTauri
Komend seizoen kijken we toch even anders naar AlphaTauri. Onze eigenste Nyck de Vries begint bij het ‘rookie team’ van Red Bull aan zijn eerste officiële seizoen in de F1. Hij volgt Pierre Gasly op die bij Alpine aan de slag gaat. De Vries is bij AlphaTauri de teamgenoot van Yuki Tsunoda. De Japanner kende een goede start in de F1, maar maakte (te) veel fouten tegen het einde van het seizoen. Gelukkig voor hem mocht hij blijven. Het is erop of eronder voor Yuki, want als hij dit seizoen niet begint met punten te pakken is de kans groot dat dit zijn laatste jaar is in de koningsklasse.
Nyck en Yuki nemen plaats in de AT04, die licht gewijzigd is ten opzichte van de AT03. Zo staan de wielen meer naar voren om de luchtstroom te verbeteren. De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de Italianen in 2023 de aansluiting kunnen vinden bij de middenmoot, de plek waar het team het afgelopen seizoen zo ver van verwijderd was met de voorlaatste eindklassering.
BWT Alpine
Alpine sloot het seizoen van 2022 succesvol af met een vierde plek in het eindklassement. Daarmee versloeg het zijn grootste concurrenten McLaren en Aston Martin. Voor het seizoen van 2023 komt Pierre Gasly over van AlphaTauri, waarmee hij Esteban Ocon komt vergezellen en het Franse feestje compleet maakt. Met de Alpine A523 wil het team zelfs de aanval openen op de top drie. Of dat gaat lukken zien we binnenkort.
Aston Martin
Aston Martin heeft afscheid moeten nemen van Sebastian Vettel. De viervoudig wereldkampioen besloot een punt achter zijn Formule 1-carrière te zetten. Zijn vervanger is eveneens een oude rot in het vak; niemand minder dan tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso komt over van Alpine om het stoeltje over te nemen en wordt daarmee teamgenoot van Lance Stroll. Aston Martin sloot 2022 toch wel teleurstellend af. Het Britse team gaat graag de concurrentie aan met McLaren en Alpine, maar eindigde op plek zeven vlak achter Alfa Romeo en net voor Haas. Met Alonso en de nieuwe auto heeft Aston Martin goede hoop om wel de aansluiting te vinden bij de top drie. De AMR23, zoals de auto heet, heeft qua ontwerp wat weg van de kampioensauto van Max Verstappen.
Ferrari
Ferrari kon in 2022 lang weerstand bieden aan Red Bull. Domme fouten deden Ferrari uiteindelijk de das om waardoor het afhaakte in titelstrijd. De Italianen moesten genoegen nemen met een tweede plek in het kampioenschap. Mattia Binotto werd verantwoordelijk gehouden voor de gemaakte fouten. Hij moest het veld ruimen voor Frederic Vasseur, die overkomt van Alfa Romeo. Het rijderduo Sainz en Leclerc blijft ongewijzigd.
De twee nemen plaats in de SF-23, die voor het nieuwe seizoen minder drag moet produceren. Vooral op de lange rechte stukken kwamen de Italianen tekort ten opzichte van Red Bull. Ook hebben ze naar de bandenslijtage gekeken en hebben ze verbeteringen doorgevoerd om de betrouwbaarheid te waarborgen. “We doen mee om de titel”, aldus Vasseur.
Haas F1
Haas is het eerste team geweest dat haar nieuwe auto presenteerde aan het grote publiek. De VF-23 oogt dynamischer dan het vorige ontwerp en lijkt veel op het design wat Ferrari gebruikt. Ook de livery is aangepast, daar waar de overheersende kleur nu zwart is in plaats van wit op de vorige auto.
Ondanks de turbulente start van het vorige seizoen, met onder andere het wegsturen van Mazepin en diens vader, zette Haas toch een prima resultaat neer door het seizoen af te sluiten als achtste, vlak voor AlphaTauri en ver boven Williams. Kevin Magnussen, die de weggestuurde Nikita Mazepin verving, rijdt ook dit jaar voor het team. Nico Hulkenberg is de nieuwe teamgenoot van Magnussen. Teambaas Guenther Steiner heeft naar eigen zeggen genoeg geduld gehad met Mick Schumacher, die in zijn twee seizoenen nog geen potten heeft kunnen breken in de F1. Schumacher is nu testrijder voor Mercedes én McLaren.
McLaren
McLaren viel het afgelopen seizoen toch een beetje tegen. Hoewel Lando Norris overwegend top tien noteringen scoorde, was het vooral zijn teamgenoot Daniel Ricciardo die onderpresteerde. De goedlachse Australiër kon de hoge verwachtingen niet waarmaken en werd om die reden dan ook de laan uitgestuurd. Zijn vervanger Oscar Piastri, ook een Australiër, maakt de overstap van Alpine naar McLaren. Die transfer was op zijn zachtst gezegd pikant. Alpine wilde de talentvolle Piastri namelijk doorschuiven naar de Formule 1 om de vertrekkende Fernando Alonso te vervangen. Alleen dacht Piastri daar anders over. Zonder dat Alpine het wist tekende hij een contract bij McLaren. Alpine spande een rechtszaak aan tegen McLaren. De rechter zag niets verkeerds in de overstap en stelde McLaren gelijk. Alpine besloot daarna om Gasly aan te trekken. Verder vertrok teambaas Andreas Seidl naar Alfa Romeo. Zijn taken zijn overgenomen door Andrea Stella.
De onlangs gepresenteerde MCL60 komt qua looks sterk overeen met de auto van vorig jaar. De papaya-oranje kleur voert nog steeds de boventoon, aangevuld met blauwe en zwarte accenten. Het is toch wel jammer dat er niet is uitgepakt om het 60-jarig bestaan te vieren, want op het getal 60 na zien we weinig terug wat echt feestelijk is. Wellicht dat ze ergens in het seizoen een speciale livery presenteren.
Mercedes
Eindigen op de derde plek in het constructeurskampioenschap met slechts één raceoverwinning is voor Mercedes bijzonder pijnlijk. De Duitsers kregen het maar niet voor elkaar om een competitieve auto de baan op te sturen. De nieuwe generatie auto’s kregen door hun aangepaste vloer last van porpoising, waarbij de auto door de downforce korte op-en-neer-bewegingen maakt bij hoge snelheid. Waar veel teams snel oplossingen vonden om dat te minimaliseren, lukte het Mercedes maar niet om het euvel te elimineren. Vooral Hamilton had er erg veel last van, in tegenstelling tot Russell die dan ook boven Lewis eindigde in het rijderskampioenschap.
Het stuiteren moet bij de nieuwe W14 voor 2023 verholpen zijn. De nieuwe auto komt in een volledig zwarte livery. Niet alle zwarte delen zijn daadwerkelijk voorzien van zwarte verf. Sommige delen zijn in carbonkleur gehouden. Dat ziet er niet alleen gaaf uit, maar bespaart ook gewicht.
Red Bull
Max Verstappen maakt zich op voor een nieuw F1-seizoen. De tweevoudig wereldkampioen en zijn teamgenoot Sergio Perez stappen komend seizoen in de RB19. Alleen laat de presentatie van die auto nog op zich wachten. Red Bull wacht blijkbaar tot het allerlaatste moment met het tonen van de auto voor Formule 1-seizoen 2023 aan de buitenwereld. Hebben ze dan iets revolutionairs voor het ontwerp in petto? De auto tijdens de presentatie in New York betreft de auto van vorig jaar. Wel met de nieuwe livery, dat dan weer wel.
Ook leuk om te vermelden is dat Daniel Ricciardo, waarvan je net hebt kunnen lezen dat hij weg is bij McLaren, dit jaar aan de slag gaat als testrijder voor Red Bull. Daarmee is de Australiër weer terug op het oude nest waar hij van 2014 t/m 2018 eerste rijder was.
Williams
Net als in dit overzicht eindigde Williams ook afgelopen seizoen onderaan met slechts 8 punten. Nicolas Latifi en Alexander Albon sprokkelden samen 6 WK-puntjes bij elkaar in 22 races: Albon scoorde er vier en Latifi twee. De overige twee punten werden binnen gehaald door Nyck de Vries die knap negnede werd op Monza, toen hij inviel voor het team. Dankzij structureel matige prestaties heeft Williams afscheid genomen van Nicolas Latifi en hem vervangen voor de talentvolle Logan Sargeant. De Amerikaan gooide hoge ogen in de Formule 2 door meerdere keren op het podium te eindigen, overwinningen binnen te slepen en een pole position te pakken. Het nadeel van het wegsturen van Latifi is dat er ook grote sponsoren wegvallen. Toch zegt Williams dat het geen effect zal hebben op de prestaties van het team. We zijn benieuwd of Williams dit seizoen de weg naar boven kan vinden met hun nieuwe FW45.