
Daar is-ie: de nieuwe Porsche Cayenne zal even wennen zijn voor trouwe klanten

De nieuwe Porsche Cayenne duikt voor het eerst op in het openbaar. Niet op een persdag of in een studio met kunstlicht, maar in actie tijdens een klassieke Britse heuvelklim. De grootste verrassing? Dat hij nauwelijks geluid maakt.
Porsche SUV
Bij Porsche denken de meesten nog altijd aan de iconische 911, maar het waren juist de compacte Boxster en vooral de grote Cayenne die het merk ruim twintig jaar geleden uit financieel zwaar weer trokken. De Boxster is inmiddels een bescheiden speler in het gamma, terwijl de Cayenne – samen met zijn kleinere broer, de Macan – de verkoopmotor van het merk vormt. Flauw gezegd: Porsche is tegenwoordig eerder een SUV-merk met sportwagens dan andersom. Nu gaat het merk nog een stapje verder en introduceert binnenkort een volledig elektrische Cayenne.

Nieuwe Porsche Cayenne
Porsche is al maanden bezig met de testfase van hun tweede volledig elektrische SUV. Als onderdeel van die testperiode – met een vleugje marketing – verscheen een gecamoufleerd prototype op Shelsley Walsh: een kronkelige heuvelklim van net geen kilometer, waar al sinds 1905 hill climbs worden gehouden.

Achter het stuur zat ontwikkelingscoureur Gabriela Jílková, bekend van het Porsche Formule E-team. Bij haar eerste rit zette ze meteen een scherpe tijd neer en verpulverde ze het bestaande SUV-record met ruim vier seconden. Geen geringe prestatie op een parcours dat op sommige stukken slechts 3,5 meter breed is en nauwelijks ruimte laat voor correcties.

Porsche Active Ride
Het geheim achter die prestatie ligt volgens het merk in het onderstel. De auto maakt gebruik van het zogeheten Porsche Active Ride systeem, dat de carrosserie via de luchtvering continu in balans houdt. Bij accelereren komt de achterkant iets omhoog, terwijl bij stevig remmen juist de neus kort inzakt. Dat houdt de auto stabiel, samen met de inzittenden. In bochten beperkt het systeem bovendien de rolbewegingen. Hetzelfde systeem kennen we van de Porsche Taycan en Audi RS e-tron GT.

Niet alleen maar voor sprintjes
Naast z’n klimprestaties liet de Cayenne ook zijn praktische kant zien. Na de recordpoging werd het prototype ingezet als trekauto. Een klassieke oldtimer – een Lagonda van niemand minder dan Richard Hammond – werd op een aanhanger van samen zo’n drie ton achter de Porsche gehangen. Porsche mikt op een zeer stevig trekgewicht tot 3.500 kilo.

Nog niet af, maar wel bijna
Hoewel de auto op sommige vlakken al op productieniveau zit, zijn er nog afstellingen die worden bijgeschaafd. De timing is geen toeval: van 10 tot 13 juli verschijnt ditzelfde prototype op het Goodwood Festival of Speed. Daar zal het publiek hem voor het eerst in actie kunnen zien – en horen, voor zover dat kan.
Geen afscheid van benzine
Voor liefhebbers van de Cayenne met benzinemotor is er goed nieuws: de volledig elektrische Cayenne komt er weliswaar aan, maar dat betekent niet dat de versie met brandstofmotor verdwijnt. Porsche benadrukt dat de komst van de elektrische variant géén afscheid betekent van benzine. Wel laat het merk weten dat de indrukwekkende prestaties van deze testauto alleen mogelijk zijn dankzij elektrificatie. Kortom: de meest potente Cayenne zal elektrisch zijn.
Lees ook: Peugeot-CEO: “208 GTi is geen elitair speeltje”