Dit is de nieuwe BMW M4 CSL
Net zo iconisch?
BMW M bestaat 50 jaar en dat wordt gevierd met een speciale versie van de M4. De bekende CSL-letters zijn weer uit de kast gehaald en sieren op de achterkant van de M4 CSL, de ruigste M4 die je kunt krijgen.
Meer vermogen
BMW heeft genoeg teasers de wereld in geslingerd voorafgaand aan de introductie van de M4 CSL, maar over de specificaties deelden de Duitsters nog niets. Tot nu.
De overtreffende trap van de M4 Competition (510 pk) krijgt 40 pk extra door een hogere turbodruk (van 1,7 naar 2,1 bar) en nieuwe software. Het vermogen komt daarmee op 550 pk. Het koppel van 650 Nm blijft wel gelijk aan die van de M4 Competition. Al het vermogen uit de 3,0-liter zescilinder gaat bij de M4 CSL naar de achterwielen, want xDrive-vierwielaandrijving is geen optie. Evenmin als een handbak trouwens. De M4 CSL heeft altijd de achttraps M Steptronic Sport-automaat.
Competition Sport Lightweight
De letters CSL worden alleen gebruikt bij super lichtgewicht sportwagens van BMW. De M4 CSL weegt 1.625 kg. Echt licht is dat natuurlijk niet, maar hij is daarmee wel 100 kg lichter dan de M4 Competition.
Kilootje hier, kilootje daar
De gewichtsbesparing komt onder meer uit het gebruik van lichtere materialen. Zo zijn beide kuipstoelen vervaardigd uit koolstofvezel, goed voor een besparing van 24 kg. Ook het ontbreken van de achterbank bespaart gewicht, 21 kg op precies te zijn. Extra lichte M-wielen en koolstofkeramische remmen zorgen opnieuw voor 21 kg minder gewicht. Verder is er ruim 15 kg aan geluidsisolerend materiaal weggehaald en 11 kg bespaard op zaken als de motorkap, de achterklep en de middenconsole. De einddemper is van titanium, wat 4 kg minder oplevert.
Prestaties
De powerupgrade met de gewichtsbesparing zorgt ervoor dat de M4 CSL 0,2 seconden sneller vanuit stilstand naar 100 km/u sprint dan de M4 Competition. De M4 Competition met xDrive is wel sneller, die doet dezelfde sprint in 3,5 seconden. Dat is in een rechte lijn weliswaar, want een rondje op de Nürburgring doet de CSL ruim 8 seconden sneller. Daarmee is de CSL het snelste M-product ooit. Verder gaat hij in 10,7 seconden van stilstand naar 200 km/u en ligt de topsnelheid op 307 km/u. Lekker!
Onderstel
Ruim 8 seconden winnen op de Nürburgring lukt niet alleen met meer vermogen en een lichtere auto. Onderhuids is de M4 op verschillende punten strakker gemaakt. De M4 CSL ligt namelijk 0,8 centimeter dichter bij de grond dan de M4 Competition, heeft een nieuwe aluminium veerpootbrug, verstevigde motor- en versnellingsbaksteunen, een sportievere stand van de wielen en herziende dempers en veren.
Uiterlijk
De M4 CSL is te bestellen in drie kleuren: het exclusieve Frozen Brooklyn Grey metallic (zoals op de foto’s), Alpinweiß uni of Saphirschwarz metallic. Verder herken je de CSL aan de splitter, eenvoudigere grille, rode accenten, speciale achterlichten en natuurlijk de ducktail achterop.
Tot de standaarduitrusting van de BMW M4 CSL behoren het Adaptieve M Onderstel met elektronisch geregelde dempers, elektromechanische M Servotronic besturing met variabele overbrenging en M Carbon-keramische remmen.
Voor de gele dagrijverlichting moet je wel de Laserlight koplampen aanvinken op de optielijst. Altijd doen, is gewoon gaaf! Daarnaast komt de CSL met de retro BMW-logo’s.
Tekst gaat verder onder de afbeeldingen
Interieur
De rode accenten van het exterieur komen terug in het interieur. Verder vind je hier de zeer fraaie kuipstoelen, het nodige carbon en genoeg CSL badges om te zien dat je echt wel iets speciaals onder je kont hebt. Sturen doe je met een stuurwiel dat bekleed is met alcantara. Achterin zijn houders voor een helm geïnstalleerd. Verder heeft de M4 CSL nog wel het ‘oude’ interieur van de 3 en 4 Serie en niet dat van de onlangs gefacelifte 3 Serie.
Gelimiteerde oplage
Je moet snel zijn als je interesse hebt in de M4 CSL, want er geldt een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks. Vanaf juli start BMW de productie van de CSL. De vanafprijs is nog niet bekend, maar goedkoop zal hij niet zijn, helaas.