Dit is de Lotus Eletre – Een 600 pk sterke elektrische super-SUV
Geen lichtgewicht, wel snel
Het zal even slikken zijn voor veel Lotus-liefhebbers: het merk uit Hethel — dat bekend staat om zijn spartaanse lichtgewicht sportauto’s — introduceert een gigantische SUV. Hij is nog volledig elektrisch ook. Dankzij een systeemvermogen van ruim 600 pk, bijzondere aerodynamica en een zeer sportief onderstel moet hij echter aanvoelen als een traditionele Lotus.
Geely
Lotus is sinds 2017 handen van het Chinese Geely – waar ook merken zoals Volvo en Polestar onder vallen. De Chinezen hebben de Britse sportwagenfabrikant uiteraard niet gekocht – ze hebben een meerderheidsbelang – om een paar liefhebbers van lichtgewicht sportwagentjes zoals de Elise te plezieren met wederom een kleine tweezitter. Nee, er moeten auto’s verkocht worden en het liefst zoveel mogelijk. Hoe doe je dat anno 2022? Simpel, je bouwt een SUV.
Lotus Eletre
Lotus heeft het doek getrokken van zijn eerste SUV: de Eletre. Voor het geval je het je afvroeg, Eletre betekent “tot leven komen” in het Hongaars en je spreekt het uit als Eletra. Het is overigens niet de eerste volledig elektrische auto die Lotus heeft onthuld, want in 2019 mochten we al kennis maken met een elektrische hypercar en – volgens Lotus – de krachtigste productieauto ter wereld: de Evija.
Grote SUV
De Eletre is 5,10 meter lang, 2,13 meter breed en heeft een riante wielbasis van 3,02 meter. Hij is niet heel hoog, slechts 1,63 meter. Het is met afstand de grootste Lotus ooit en daarmee ook de meest praktische. Op de tweede zitrij hebben passagiers misschien wel tien keer zoveel beenruimte als in de Lotus Evora. De bagageruimte meet 400 liter, wat veel is voor een Lotus, maar weinig voor een grote SUV. Beenruimte vinden ze veel belangrijker in het land waar moederbedrijf Geely vandaan komt. Gelukkig kun je voorin ook nog wat spullen kwijt, in de ‘frunk’ gaat namelijk 77 liter.
Lightness
Lotus-oprichter Colin Chapman zei ooit: “Simplify, then add lightness”. Het tegeltje waar deze wijsheid opstond en aan de muur hing op de designafdeling is duidelijk in de prullenbak beland. Hoewel de automaker het gewicht niet prijsgeeft, zal de Eletre zeker 2.000 kilogram of meer aantikken op de weegschaal. Dat is zwaar voor een Lotus, maar niet voor een elektrische SUV van dit formaat. Er is dan ook veelvuldig gebruikgemaakt van koolstofvezel en aluminium, om het gewicht laag te houden.
De actieradius van de Lotus Eletre
De Eletre staat op het Electric Premium Architecture-platform, dat ook de basis zal vormen voor de andere drie EV’s die de fabrikant heeft aangekondigd en rond 2025 op de markt wil brengen. Het accupakket heeft een capaciteit van 100 kWh, waardoor een rijbereik van zo’n 600 kilometer haalbaar moet zijn. Laden kan de Eletre zeer snel, dankzij het gebruik van 800-volt technologie. Bij de juiste lader kun je met 350 kW snelladen, waardoor er in 20 minuten zo’n 400 kilometer actieradius in het accupakket bijkomt. AC-laden kan tot 22 kW.
Lotus-gevoel
Twee elektromotoren zorgen voor de aandrijving, met een motor op voor- én achteras. Een sprint van 0 naar 100 km/u is volgens Lotus in twee tot hooguit drie seconden geklaard. De top bedraagt 260 km/h. Actieve stabilisatoren, achterassturing, torque vectoring en luchtvering met continu variabele schokdemping moeten zorgen voor het ouderwetse Lotus-gevoel achter het stuur.
De prijzen maakt Lotus later bekend. In Engeland krijgt hij waarschijnlijk een prijskaartje van 100.000 pond (120.000 euro). De productie vindt plaats in Wuhan in China. De eerste exemplaren gaan in 2023 de weg op.
Lees ook: