Noorse wintertest: Dit is de échte winteractieradius van populaire EV’s – de grote winnaars en verliezers
Een zéér populaire EV valt hard door de mand
De meeste EV-rijders weten het inmiddels wel: in de winter haal je minder kilometers dan in de zomer. Batterijen en kou gaan nu eenmaal niet goed samen. Maar sommige EV’s zijn aanzienlijk beter tegen de kou opgewassen dan andere, zo blijkt uit een winteractieradiustest die in Noorwegen is uitgevoerd.
Actieradius in de winter
Nederlanders mopperen vaak over het weer, maar eigenlijk hebben we best mazzel met ons klimaat. Lag ons landje iets noordelijker, dan zaten we zes maanden bibberend in de kou. Lag het wat zuidelijker, dan moesten we elke middag een siësta houden omdat het te warm was. Voor elektrisch rijden is ons gematigde klimaat ook ideaal. Stroomslurpers zoals airco en verwarming hoeven doorgaans niet op volle kracht te zwoegen. Toch zijn er een aantal weken in het jaar dat het flink koud kan zijn en dat merken EV-rijders meteen: de actieradius zakt flink in.
Actieradiustest winter
In Noorwegen kun je van één ding op aan: de winter is er altijd ijskoud. Een perfecte plek dus om te testen welke EV’s koubestendig zijn en welke niet. Om dat te testen organiseren de Noorse Automobielfederatie (NAF) en Motor magazine ieder jaar de El Prix winterbereiktest. Eigenlijk is het een lange roadtrip, waarbij dit jaar 24 populaire EV’s tot de laatste ‘druppel’ stroom zijn leeggereden. Vervolgens wordt de afgelegde afstand naast de officiële WLTP-cijfers gelegd. Het resultaat? Een eerlijk beeld van hoe ver elektrische auto’s écht komen in de winter. De verschillen zijn soms om van te bibberen…
Winnaars en verliezers
De grote winnaar dit jaar is de Polestar 3. Op een volle accu reed hij maar liefst 531 km, slechts 5% minder dan de opgegeven WLTP-actieradius. Een prestatie die zelfs onder ideale weersomstandigheden indrukwekkend zou zijn. Geen enkele EV kwam verder dan de Polestar. Wel kwam de nieuwe Tesla Model 3 even ver. Maar voor Tesla is dat minder goed nieuws: op papier zou de Model 3 namelijk 702 kilometer moeten halen. Dat verschil is flink, hij moest maar liefst 24% inleveren op de opgegeven WLTP-actieradius. Aai!
Tekst gaat verder onder de foto:
De BYD Tang, Mini Countryman en Lotus Emeya bleken ook echte winterbikkels en trotseerden de kou met gemak. Maar de Voyah Dream, Volvo EX30, Porsche Macan en de Peugeot E-3008 en E-5008 lieten het flink afweten. Die lijken meer geschikt voor ons klimaat dan de koude Noorse winter. De resultaten van alle 24 testauto’s zie je hieronder:
Auto | WLTP-actieradius | Behaald bereik | Percentage afwijking |
Polestar 3 | 560 km | 531 km | -5% |
Tesla Model 3 | 702 km | 531 km | -24% |
Porsche Taycan | 592 km | 499 km | -16% |
Kia EV3 | 590 km | 499 km | -15% |
BYD Tang | 530 km | 482 km | -9% |
Audi Q6 e-tron | 616 km | 481 km | -22% |
Hongqi EHS7 | 540 km | 452 km | -16% |
VW ID.7 GTX Tourer | 571 km | 440 km | -23% |
Ford Explorer | 525 km | 437 km | -17% |
BYD Sealion 7 | 502 km | 436 km | -13% |
Lotus Emeya | 500 km | 436 km | -13% |
Ioniq 5 | 546 km | 436 km | -20% |
Xpeng G6 | 550 km | 429 km | -22% |
Porsche Macan | 552 km | 429 km | -22% |
BYD Seal U | 500 km | 421 km | -16% |
Nio EL8 | 503 km | 412 km | -18% |
BMW i5 Touring | 497 km | 392 km | -21% |
Mercedes-Benz G-klasse | 443 km | 381 km | -14% |
Volvo EX30 | 472 km | 371 km | -21% |
Peugeot E-5008 | 488 km | 361 km | -26% |
Mini Countryman | 399 km | 355 km | -11% |
Peugeot E-3008 | 510 km | 347 km | -32% |
Smart #3 | 415 km | 346 km | -17% |
Voyah Dream | 482 km | 344 km | -29% |
Bekijk ook: Met een (elektrische) auto naar Noorwegen en Zweden: alles wat je moet weten!