Deze Porsche weegt 1.000 kilo en heeft 1.400 pk
Het nieuwe monster van Ken Block
Maak kennis met het nieuwe speeltje van Ken Block: de 1.400 pk sterke Hoonipigasus. Met de flink verbouwde Porsche wil de coureur op 26 juni zo snel mogelijk de Pikes Peak in Colorado beklimmen, tijdens de Pikes Peak International Hill Climb.
Pikes Peak
De Pikes Peak International Hill Climb is het oudste autosportevenement in de Verenigde Staten. Het is een wedstrijd over een 20 kilometer lange bergpas met 2,8 hoogtekilometers en 156 bochten. De volledig elektrische 680 pk sterke Volkswagen I.D. R Pikes Peak heeft sinds 2018 het Pikes Record-record in handen, met een toptijd van 7:57,148 minuten.
Ken Block
Het zal nog wel even duren voordat iemand onder deze tijd duikt. Ongetwijfeld zal het dan weer om een elektrische auto gaan. Ken Block gaat dit jaar toch een poging wagen, in een benzineauto. De “Hoonipigasus” is de auto die Block dit jaar letterlijk naar de top moet brengen van Pikes Peak. De opvallende Porsche is een creatie van BBi Autosports en is een technisch hoogstandje. Zo past de ophanging zich automatisch aan door gebruik te maken van GPS-gegevens van de vorige editie van Pikes Peak.
1.400 pk
Minstens zo indrukwekkend is het vermogen van de bizarre Porsche. De 4.0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert liefs 1.400 pk. Het vermogen wordt naar alle vier wielen gestuurd. De auto weegt maar 1.000 kilogram, een toptijd moet dus mogelijk zijn.
Spoilerwerk
Indrukwekkende specificaties dus, maar het is vooral het uiterlijk van de racer dat opvalt. Van het oorspronkelijke design van de Porsche 912 uit 1966 is weinig over. Hij is voorzien van een rozekleurige livery, een eerbetoon aan de Porsche 917/20 uit 1971 die Le Mans won en bekend staat als de “Pink Pig”. Het spoilerwerk is ook nogal aanwezig. Achterop zit een achtervleugel van het formaat privéjet en vooraan zit een diffuser waar je een Smart op kunt parkeren.
Ford Mustang
Ken Block heeft eerder in een 1.400 pk sterke auto de beroemde berg bedwongen, namelijk in de Ford Mustang Hoonicorn RTR V2. Hoe dat ging zie je hieronder.